Andervang tvåa i Tyskland, Lappi vann sista vintertävlingen i ”SM”, Meeke segrade med nyopererat korsband, Skoda-seger i norsk sprint, ”Norrlands-kometen” utmanade Hedlund med Polon och Mille med i italiensk toppstrid.

När jag läser om Stig Andervang och Lars Anderssons äventyr i tyska ”ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg” så beskriver dom vägar vars beskaffenhet troligen orsakat lynchstämning här hemma. Tre sträckor som alla kördes två gånger berättar Lars.

Enormt svårkört med djupa spår i lös sand och stora stenar. Mycket luriga sprätt och hopp samt även mycket fina tvåfiliga asfaltvägar och grusvägar.

Foto: Cornell Hache

Att rå på österrikaren Manfred Stohl som är uppfödd på den här typen av sträckor är inte enkelt, vilket då svenskarna fick besked om. 1.41,2 skilde mellan hans Citroën och Stigs Hyundai vilket absolut inte är något att skämmas över. Trean Herbert Lösch med Skoda var nämligen långt över tre minuter bak vinnaren.  

För övrigt hade vi två ordentliga moment i tävlingen, i cirka 170km/h över mål på tredje sträckan var det en grop som inte fanns med på reken, vilket skickade bilen upp på tvären i luften och vid landningen var det flera retursladdar. Ett riktigt spännande moment, konstaterar Stig.

Lars beskrivning av vägarna var ingen överdrift då nästan halva startfältet på 67 bilar fick ge upp, alltså 28 ekipage som bröt rallyt.

*

Foto: Privat

Esapekka Lappi/Enni Mälkönen tog första segern i ”SM” eller Finska Mästerskapet med Skoda. ”EP” segrade i ”SM Savonlinna Ralli”men det var japanen Yuki Yamamoto med James Fulton i TGR:s Toyota Yaris GR Rally2 som stal showen. Hade inte Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen kört som i fornstora WRC-dar på sista sträckan hade det blivit japanskt på andra plats.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Här slog ”JML” till med en tid som var tio sekunder bättre och smet förbi Yuki men bara med futtiga 1,4 sekunder på sin sida. Nu ska det även påtalas att Latvala hade turboproblem till en början, vilket kostade runt 50 sekunder. En värdemätare för Yamamoto var att han körde ifrån mer favorittippade Skoda-duon Teemu Asunmaa/Tuukka Shemeikka med sex sekunder. Sandvikens Jari Liiten/Per Almkvist slutade sjua i ”Rally2-klassen” och tia totalt lite över två minuter bak ”EP”. Stjärnskottet Tuukka Kauppinen med Sebastian Virtanen vid sin sida skrällvann ”SM-premiären” men i helgen gick det inte lika bra. Först avåkning och sedan ”tekniskt fel” (ryktet säger avåkning) på sista sträckan. 

*

Kris Meeke/Stuart Loudon verkar uppenbarligen vilja försvara sin portugisiska mästerskapstitel och första steget på den trappan togs med seger i ”Rali Serras de Fafe – Felgueiras – Boticas e Cabeceiras de Basto”.

Foto: Privat

Den som bäst hängde på #1 Toyota Yaris GR Rally2 var tämligen förutsägbart, Hyundais WRC-åkare Dani Sordo/Candido Carrera. 32 sekunder skilde mellan de rutinerade WRC-rävarna. Trean, Armindo Araujo/Luis Ramalho, Skoda var över minuten efter Sordo. Till spanjorens försvar så sinkades han över 40 sekunder på sträcka fyra efter punktering. Å andra sidan så genomgick Meeke en operation av ett korsband för en månad sedan och tvingades köra med ett specialgjort knäskydd…

Foto: EWRC

*

Utanför Kongsberg kördes ”Blefjellsprinten” med tre sträckor på totalt 3,3 kilometer. Roger Rustand/Morten Erik Abrahamsen med Skoda segrade tio sekunder före Stian Brøderud/Siv Jensen med Polo R5.  Eyvind Brynildsen lånade ut den nya Toyota Yaris GR Rally2 till pappa Per som fyllde 66 år i fredags och som satte Marcus Johansen till höger. En fin femte plats totalt blev resultatet och en placering bättre än en ”Monster-strajpad” Polo R5 innehållande Oscar Solberg/Merete Storsveen.   Frank Tore Larsen kom till start med Ford Escort RS 1800 men hade lite svårt att komma underfund med bakhjulsdriften. Trea i klassen som vanns av Sven Frustøl även han med Escort. Ännu svårare verkade Henning Solberg ha med en Volvo 240, fyra i klassen och halv minuten efter Jarl Lippert, BMW.

*

Trots tunt startfält (mindre än 30 bilar) valde Lycksele MK att genomföra ”Lappkastet”. Att någon skulle kunna utmana hemmaförare och GK Doors Christer Hedlund/Inger Lundberg med Polo R5 var knappast troligt.

Foto: Privat

Så blev det också och näst bäst var ”Norrlands-kometen” Rasmus Hansen/Madelene Buskas Karlsson, Boden och Peugeot 208 Rally4. Mindre än en minut skilde mellan de båda medan klasstvåan Mikael Öbrand/André Sandström, Lycksele och Golf var nästan två minuter bak Rasmus.

*

Italienska gruspremiären ”Rally Città di Foligno”körs ovanligt nog en söndag och där bara fyra av nio sträckor är körda. Mille Johansson och Johan Grönvall var på hugget direkt med MS Munarettos nya Skoda och höll en tredjeplats efter tre sträckor, 7,8 sekunder  efter Giovanni Trentin. På sträcka fyra hände något för Mille som tappade 12 sekunder och halkade ner till sjätte plats. Dock ingen katastrof då det bara är 13 sekunder upp till ledaren. Finske Benjamin Korhola är också på hugget, fyra med sex sekunder upp till rallyledning.   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *