Än så länge går det bra för svenskarna i Polen, FIA vill kika mer på Rossels ”dammproblem”, Julia T. charmade Hörby Rotary och minnesvärd målgång för ”en glädjespridande kranförare och rallyfantast!
Motorbloggen blir inte mycket av nyhetsforum denna dag då det mesta inte hinner köras färdigt för ”deadline”. Till exempel ERC-finalen ”Rally ”Silesia” där nu EM-ledaren Hayden Paddon avslutat femte sträckan med seger. Nyzeeländaren leder även rallyt med 4,5 sekunder före Andrea Mabelini.

Så här långt går det även bra för svenskarna i rally som nu hunnit med fyra sträckor. Calle Carlberg/Jørgen Eriksen är 2,6 sekunder före utmanaren om andra platsen i ERC Juniors, Max McRae.

I ERC3 värmer Mille Johansson/Johan Grönvall upp inför nästa år i Junior WRC och detta på ett minst sagt övertygande sätt. Mille är 51 sekunder före hemmaföraren Hubert Kowalczyk med 1.31,7 till trean Martin Ravenscak.

Målgång på söndag klockan 16.05.

Inte heller detta får ni läsa om i morgon söndag då jag är inkallad i motorsportens tjänst. Jag och mina kamrater i SMK Hörby ska förutom sköta anmälan till Eslövs MK:s final för RS-DM, ”Kanonen” precis som i fjol (bilen) även ha ansvar för SP3/6. Vet det låter konstigt med ordet ansvar samtidigt som jag ska närvara, men så är det. Av förklarliga skäl blir det därför inte tid över för bloggkrivande så Eslöv precis som Älmhults ”Silverratten” får vänta till måndag.

*
Än är inte sista ordet sagt från FIA angående Yohan Rossels kanske VM-vinnande tidsavdrag från ”Rally Chile”. Vinnare Rossel hävdade att han tappade mycket tid när han körde i dammet från Oliver Solbergs bil efter att denne stannat och bytt hjul. Domarna gick på hans linje och beviljade Citroen-föraren 40 sekunder bättre tid vilket innebar seger. Utan detta hade han istället blivit fyra med Oliver som trea och därmed också ute ur guldstriden.

Som stöd för beslutet hävdade domarna att det inte fanns några filmbevis från SS11 som motbevisade Rossels påstående, även om alla andra visste att det var fuktigt och dimmigt på sträckan. Detta drabbades alla av, men just Rossel hävdade att det inte var dimma utan damm från Solbergs bil som gjorde att han körde så sakta. Nu har dock både film och GPS-tracking från sträckan hittats och då vill FIA titta på saken igen. Skulle man därifrån ändra beslutet och gå på protesten från Toksport är Rossel borta från guldstriden. Liten hjälp för Oliver då Sami Pajari fortfarande har guldet i sina händer, seger eller minst tvåa och WRC2-guldet går till Toyota och Finland.
*
I torsdags var SMK Hörby bjudna till Rotary Hörby för att berätta om verksamheten plus att redogöra om de ekonomiska medlen från Rotarys projekt ”Stjärnorna i Hörby”. I april 2023 var klubben inbjuden till detta, ihop med handbollsklubben IK Lågan och nu ville man väldigt gärna höra hur de cirka 30 000 kronor som blev ersättningen förvaltats. Efter en väldigt god fisksoppa på Rotarys ständiga mötesplats Elisefarm Golf Club var det dags för mig och f.d kassören Bertil Gunnarsson tillsamman med Co-driver-kändisen Julia Thulin att berätta. En kort tillbakablick till klubbens start 1960 och första TV-Svängen 1965 följdes sedan av lite annan SMK Hörby-historia som jag uppskattar och som enligt mig, även måste tillhöra allmänbildningen. Här vet jag att det finns andra uppfattningar, men min värld är det självklart att känna till att Åke ”Bryggaren” Andersson var förste vinnaren av tv-apparaten 1965 plus en del andra självklarheter.

Sedan tog Julia Thulin över ratten och det var också då som mötet tog verklig fart enligt min mening. Under hennes tidsresa från starten med en Volvo 940 2017 över J-VM-seger ihop med Robert Virves 2022 gick det med rasande ”speed”. När hon så berättade om vårens äventyr i Saudiarabien noterade jag många förvånade blickar och öppna munnar hos ”rotarianerna” över att en från ”lilla Hörby” tävlade i öknen. Julia slirade även in på en annan ”Hörby-stjärna” Tom Kristensson som i våras drog igång sin co-driver utbildning där Julia blev en av hörnstolparna och dit Rotaryapengarna också kom till användning.

Efter en dryg timma avslutades SMK Hörbys del av kvällen vilken följdes av många och långa applåder från publiken. Att kvällen fick många oinvigda att se på rally med helt nya ögon är jag absolut övertygad om, vilket också var lite av syftet från SMK Hörbys sida. Efteråt frågade jag en av deltagarna om ett betyg på klubbens framträdande, plus vår verksamhet. Svaret kom utan någon längre betänketid.
– Fem plus på en femgradig skala!
Behöver jag berätta att vi sov gott på natten…
*
I går var jag, Roland Brorsson och ytterligare 60-70 personer med om något som vi garanterat aldrig kommer att glömma, rallyprofilen Tyko Nilsson begravning i Hässleholms Kyrka. Det som hände i kyrkan var stämningsfullt och gripande men samtidigt en tillställning med skratt, helt i Tykos anda. På agendans framsida stod att läsa en kort sammanfattning som var på pricken, ”Till minne av en glädjespridande kranförare och rallyfantast”. När så en av ”töserna”, Karolina ställde sig vid ”min store starke fars sida” och höll ett tal fyllt av kärlek då var inte många ögon torra. Oerhört imponerande att klara av detta vilket Karolina gjorde med bravur, precis som när dotter Malva stämde upp i Kents ”Utan dina andetag”, mäktigt är bara förnamnet.

Men allt övertrumfades genom avslutningen när kistan bars ut för den väntande sista färden till Stoby där Tyko så att säga, skulle gå i mål. När de sex utvalda, familj och nära vänner lyfte upp kistan och började marschen ut hördes ett mäktigt dån i kyrkan. För alla som är lite insatta var dånet lätt att identifiera, Tykos motorljud från sin älskade ”Jinert-blå” VOC-940 som sedan följdes upp av däckskrik från Michelin-däcken. Till ackompanjemang av en körning på Hässleholms GP bars Tyko ut och känner jag honom rätt så låg han och mös i kistan, bättre avslut var inte att tänka sig.

Begravningskortegen gick självklart förbi hans arbetsplats i över 40 år, Sven Jinert AB där stora delar av personalen stod uppställda och vinkade adjö till ”Kranis” på sin sista resa. Att han var först anställd i det numera stora och rikskända företaget bland annat genom TV3:s program ”Svenska Truckers” missade han aldrig att berätta.
– Jag har anställningsnummer ett, jag körde kranen och Sven fixade ”jooooben”, förklarade han ofta med stor och berättigad stolthet.

Sven Jinert var förresten en som bar kistan och vid hans sida, Tykos ständige följeslagare i rallysammanhang under många år Magnus Larsson. Idag driver Magnus ”Färskvaruhallen” i Hässleholm och skulle han tröttna på detta,så finns där garanterat en framtid som ”stå uppare”, vill bara varna Glans, Batra och allt vad ni heter, så se upp. Avskedet vid graven präglades även detta av värdighet men också av glada skratt. helt i Tykos anda. Till exempel skickade Magnus Larsson ovanpå kistan ned lite gummi från Michelin som enligt Tyko var det enda däck som fanns att köra på. Fast han brukade lägga till.
– Det finns faktiskt två, nya och begagnade Michelin sedan är det slut!

Avslutningen blev när även en Volvo-ratt hamnade i graven i hop med alla blommor. För att inte Tyko inte skulle glömma sin favorittävling, Hörbys årliga RS släppte jag och Roland även ner två SMK Hörby-dekaler.
– Här har du att sätta på din nästa rallybil där uppe för att du kommer att fortsätta både att köra rally och röka är vi alla helt på det klara med!
Blev ett långt inlägg men det tycker jag att jag av respekt för denne store rallyprofil och vän, kan kosta på mig. Redan tidigare fanns Tyko i mitt hjärta och efter gårdagen finns även ”töserna” och deras familjer där, helt enkelt en dag jag aldrig kommer att glömma. Tack Tyko för att jag fick dela sista sträckan med dig och till vi ses, gasa försiktigt och kolla i backspegeln. Varken du eller någon annan vet när en ”Silver-Kadett” dyker upp i spegeln och blinkar för omkörning …