Än är inte loppet kört för Mikkelsen, Salminen ny i Pajaris bil, Yamamoto imponerad av Thulins insats i Japan, Grönvall ”Årets Co-driver 2024”, ”Arctic Lapland Rally” öppna anmälan och VEC satsar på ungdomar.
När jag skrollar runt lite så är uppfattningen hos de flesta ”experter” att Andreas Mikkelsen får svårt att köra Rally1-bil i WRC även 2025. Måste väl också erkänna även om det svider, att det ser tufft ut efter årets säsong där han fick jobbet hos Hyundai som asfaltspecialist i tredje bilen. Många höjde senare på ögonbrynen när det visade sig att det var grus som var hans underlag. Länge var han och Torstein Eriksen på pallen i Polen men där en punktering sabbade helgen. Japan blev en vandring i dödsskuggans dal fram till söndagen då han visade vilken duktig förare han är, men tyvärr lite för sent.
Nu har ännu inte Hyundai och Cyril Abiteboul bestämt sig hur 2025 ska se ut, men att Mikkelsen står längst fram i kön, är där nog ingen som förväntar sig. Ändå är Abiteboul hemlighetsfull och verkar inte alls vara beredd att kasta norrmanen framför bussen.
– Vi har byggt något gemensamt och framtiden vet jag inte. Men jag skulle inte bli förvånad om ni på något sätt ser honom i ljusblå tröja i framtiden, säger Abiteboul till DirtFish.
Ändå lite hoppfullt som jag ser det.
*
Mina finska källor hade rätt (som vanligt) och det blir Marko Salminen som tar över högerstolen efter Enni Mälkönen i Sami Pajaris Toyota för nästa år.
Samarbetet som inte är nytt då 46-årige Salminen åkte med Pajari när han vann Junior-WRC 2021, inleds redan i helgen på ”Monza Rally Show”. Här blir det dock inte i Rally1-Yaris som inleder samarbetet utan med Toyota Yaris GR Rally2.
*
Med detta behöver Yuki Yamamoto leta ny kartläsare inför nästa års medverkan i Toyota Challenge Program. Som bekant var SMK Hörbys Julia Thulin i allra högsta grad inblandad i WRC-finalen på Yamamotos hemmaplan där hon och Jon Armstrong ingick i deras ”Road Note Crew”.
I samband med nyheten att Salminen lämnar Yamamotos bil passar denne på att tacka för hans hjälp, men lägger även till.
– Återigen vill jag säga tack till alla som stöttat under året och så klart även Jon Armstrong och Julia Thulin. Det var första gången vi jobbade ihop men vi blev förvånade över hur hårt de engagerade sig i rallyt, exaktheten i informationen och allt, de stödde verkligen oss. Jag vill säga tack så mycket till dem!
Än har inte Julia avslöjat något inför 2025 men att hon och förhoppningsvis även Toyota Gazoo Racing hoppas på en förlängning, är nog tämligen klart. Julia tänder hoppets låga när hon på FB skriver.
– Tack för denna otroliga upplevelse och värdefulla möjlighet.Vi ses i Monte Carlo i januari!
*
Att Johan Grönvall får ta emot stipendiet ur ”Thomas Carlssons Minnesfond” känns faktiskt helt naturligt.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av ”Årets Codriver” i Rallysverige. Med klasseger i ”Rally Sweden” och som kronan på verket vinnare av ERC Juniors i par med Mille Johansson står 28-åringen i egen klass bland ”högersittarna”. Extremt noggrann och fokuserad, som inte lämnar något åt slumpen är en del av omdömena om värmlänningen.
– Har tagit flera stora kliv de två senaste säsongerna som co-driver, med stor hjälp och support från Patrik Barth och med idrott o tävlingspsykologi. Även Pontus Tidemand har bidragit med tips o råd, när han gjort sin utvecklingsresa, skriver juryn.
– Riktigt trevlig, kul som fan, detta var oväntat, säger en överraskad Johan Grönvall när juryn når honom på telefon.
– Kul att man får uppmärksamhet för det jobb man lägger ned, många förstår nog inte hur mycket förberedelser inför en EM eller VM-tävling det är, vi lägger nog säkert 40-50 timmar inför varje stor tävling. Sen blir det tävlingen och sedan jobb och genomgång efter tävlingshelgen. Och som efter VM:et i Umeå, man var helt psykiskt dränerad i flera dagar!
Nu väntar ett ännu mer hektiskt år för Johan och Mille med J-WRC, ERC och Italienska Mästerskapet.
– Där vi jobbar vidare och finslipar vår variant på notsystem, lite liknande ”Cemoni-noter”, avslutar larmoperatör Johan från Arvika.
*
Ett av de mest ikoniska rallyna utanför WRC/ERC är finska ”Arctic Lapland Rally” med Rovaniemi som centralort. En tävling som ofta används av WRC-team som ”shake down” inför ”Rally Sweden” som till nästa år körs tre veckor senare.
I år har sträckorna inte fått riktigt det snö/islager som man vill ha, men nu har det slagit om och blivit kallare med tjock is på de ”allmänna vägarna”. Arrangören jobbar också stenhårt med maskiner för att skapa optimala förutsättningar inför helgen 31 januari-2 februari. Anmälan är öppen för internationella tävlande som vill köra rally ovanför ”the Arctic Circle”.
*
Ted Malm och Volvo Euro Cup vilar inte, utan nu presenteras en ”Ungdomssatsning” för 2025 som Ted menar är oerhört viktig för framtiden.
–2024 lyckades vi ju med satsningen att få ”gubbarna” i FIA AppK komma utanför hemkommunen. Därför gör vi nu ett försök att se över möjligheterna där ungdomsklasserna i Norge och Sverige skall kunna testa att köra på båda sidor gränsen.
Ett problem är att ländernas trafikmyndigheter inte har samma syn på ”övningskörning” berättar Ted.
–Vi för en dialog med transport styrelsen samt förbunden i Norge och Sverige avseende detta, där vi tänker oss är att co-driver/instruktören kör bilen på transportsträckorna och ungdomen på specialsträckorna.
Om allt går i lås får ungdomarna chansen att köra fyra deltävlingar i VEC under 2025.
24 maj: Rally Uppland Grus Tierp Sverige
14 juni: Aurskog Höland Rally Grus Norge
23 aug: Rally Grimstad Asfalt Norge
20 sept: TV-Svängen Grus Sverige.
I februari hoppas Ted kunna presentera kompletta regler för ungdomarna.