Alzenau uppmärksammade Tom och Andreas femte plats, Engström fortsätter, mer om ”Stoppskylt”, 31 anmälda till HGP och ung ryss i kartingskandal.
Tom Kristensson och Andreas Johansson starka debut med Hyundai-teamet Kowax 2BRally i tjeckiska ”KOWAX Valašská Rally ValMez” hördes hela vägen till Alzenau och avdelningen ”Hyundai Customer Racing”. I sin nyhetsuppdatering från helgen berättas om Hörby-förarens insats med rubriken ”Topp fem resultat belönar svenskens målmedvetenhet i Tjeckisk tävling”. I texten berättas hur svenskarna tog sig an deltävling ett i Tjeckiska Mästerskapet och att man imponerades av att han aldrig hade sämre sträcktid än en enda sjätte tid medan han på resterande 13 sträckor fick till femte tider. Även hur Tom hanterade det förrädiska väglaget och aldrig lämnade vägen i halkan, gillades i Alzenau. Lite mindre imponerad var man av Toms mer favorittippade Hyundai-kompis och hemmaförare, Ondrej Bisaha i den nya Rally2 i20. Denne åkte av på SS4 och tappade sex minuter vilket gav en 13:e plats.
*
Som väntat fick Växjöboende Roger Engström nytt förtroende som ordförande för Svenska Bilsportförbundet vid söndagens Förbundsmöte och tackade så klart för förtroendet.
– Vi kommer från ett år med en pandemi på uttågande och jag hoppas och tror att vi nu är på väg in mot en mer normal verksamhet vilket känns bra. Men vi står även för flera utmaningar, samtidigt tycker jag att vi kommit en bra bit på väg inom de områden som vi har satt fokus på. Spännande är även det strategiarbete vi är på väg in. Jag ser verkligen fram mot kommande år, förklarade Engström efter valet.Foto: SBF
Även om man ibland får intrycket av att det jäser i de breda bilsportleden så visar verkligheten något annat. Ett bevis på detta är enligt min uppfattning, att inga motioner inkommit varken från klubbar eller distrikt. Frågan om stadgeändringar skickade Förbundsmötet på återremiss till nästa årsmöte. Förutom att Engström valdes som ordförande för ytterligare ett år omvaldes även Maria Björk Svensson, Fredrik Wakman och Lars Stugemo på två år. Med andra ord är det exakt samma styrelse 2022 som året före. Under förbundsmötet utdelades även en del förtjänsttecken där Claes G Elofsson från Södra Bilsportförbundet fick mottaga sin kungliga medalj.
*
I går berättade jag om mina upplevelser vid ”Stopplinjen” på SS2 Spjutstorp där flera tävlande valde att inte bromsa in och stanna trots både stoppskylt och mitt kroppsspråk tydligt visade att detta förutsattes. Lite konstig så var det bland B och C-förarna som ofoget var störst medan de mer erfarna A-förarna med väldigt få undantag, efterlevde stopplikten. Efteråt har jag både på FB och via mejl/messenger, fått mothugg i saken och där det hävdas att man som tävlande med digitalt tidkort, inte alls behöver stanna vid den stora röda skylten. Dessa hävdar med lite olika ord, att det är enbart när man har information att delge funktionären man behöver stanna till, om så inte är fallet är det bara att gasa förbi. För att bringa klarhet i saken tog jag kontakt med Rallyutskottets ordförande Janne Rydh för att höra vad som egentligen gäller.
-Självklart är det tvingande att stanna vid en stoppskylt, inget att diskutera, förklarade Janne och utvecklar.
–Det kan faktiskt vara så att funktionären behöver delge information från till exempel tävlingsledningen. Kanske få ett protokoll signerat eller vad som helst som kräver att bilen står stilla!
Ganska logiskt resonemang och under lördagen frågade jag de som nu valde att följa reglerna om information i de fall där bilar saknades.
– Har ni sett startnummer ?? på sträckan?
Då kunde jag direkt få besked om att denne stod parkerad, inte startat på sträckan eller försvunnit av något annat skäl, en väldigt enkel säkerhetsgrej. Problemet med att inte stanna vid stoppskylt har uppkommit med det nya digitala tidkortet där tiden kommer direkt i mobilen. Tidigare var det enklare, inget stopp ingen tid men fortsatt gäller ändå regelverket ”Stoppskylt=Stanna”!
*
Igår berättade jag om CG Wilkes beslut att minska ner Hässleholms GP från två tävlingsdagar till att enbart köra söndagen den 1 maj på grund av det klena antalet anmälda. När jag igår kollade anmälningslistan hos Raceconsulting hittade jag bara 14 anmälda men missade då att även kolla DM-åkarna.
I dag gjorde jag rätt och då är det exakt 31 anmälda i alla klasser till premiären för Asfalt SM. Förstår Wilkes oro och undran över det klena intresset när nu anmälan stänger på söndag klockan 18.00. Normalt sett brukar frågorna gälla hur klubbens ska gallra när maxgränsen är satt till 130 bilar, det problemet lär man slippa i år…
*
Då är första skandalen inom bilsport efter att Ryssland inledde kriget mot Ukraina ett faktum. FIA har ett luddigt regelverk hur ryska utövare ska hanteras men för att ändå undvika problem har unge ryske kartingföraren Artem Severiukhin valt att tävla på italiensk licens. I helgen tog han segern i Karting-EM i Portugal på banan i Portimao och det var efter detta som skandalen inträffade. Foto: FIA
Enligt åskådarna gjorde nämligen Severiukhin nazisthälsning vid den efterföljande prisceremonin. Nu har FIA inlett en formell utredning och gör följande uttalande: ”Federation Internationale de l’Automobile bekräftar att det har inletts en omedelbar undersökning av det oacceptabla uppförandet av Artem Severiukhin som inträffade under prispallen för kategorin OK i omgång 1 av 2022 FIA Karting European Championship på Kartodromo Internacional do Algarve i Portugal. Huvudpersonen har dock förnekat nazisthälsning utan hävdar att han helt enkelt firade med sina vänner och familj, som stod mitt emot podiet. Han förklarar, ”Jag är från Ryssland och tackade teamet och mina släktingar från Ryssland. Någon såg en dålig gest i från mig men så var det inte, jag tackade bara. Jag är ryss, jag är från Ryssland och jag står fast vid mitt land.
Det som gör detta extra intressant för oss är att Severiukhin tävlar för svenska Ward Racing som också gett sin syn på det hela, här med en av mig avkortad version .”Ward Racing skäms djupt över förarens beteende som den fördömer i starkaste möjliga ordalag. Åtgärder kommer omedelbart att vidtagas i enlighet med detta. Ward Racing är ett privatägt svenskt team som förenar förare från olika länder och agerar under olika länders licenser. Artem Severyukhins agerande representerar inte Ward Racings åsikter och värderingar på något sätt. Tvärtom står Ward Racing enat med världssamfundet och fördömer Rysslands invasion av Ukraina och uttrycker sin solidaritet med de människor som lider på grund av denna oprovocerade och fasansfulla attack. Sedan starten av det pågående kriget har vår fasta hållning demonstrerats med ”No War” hjälmar och klistermärken. Dessutom har vi just nu tre ukrainska familjer som reser med oss eftersom de inte har något hem att återvända till. Som svenska medborgare är vi dessutom stolta över vårt land som tog det historiska beslutet att skicka vapen till Ukraina för kampen mot den ryska armén.” På slutet fördömer Ward Racing Severyukhin i starkaste möjliga ordalag eftersom de anser att det är en manifestation av osportsligt beteende, en oacceptabel kränkning av den etiska och moraliska sportkodexen. Som en följd av detta har Ward Racing nu avslutat ryssens kontrakt.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.