Alla 128 får köra SM-premiären 2017, Pontus vill åka WRC2 i ”Monte”, Ryktena fortsätter med VW i WRC, Kevin ”Årets FIA-Rookie” och varför DM men inte SM?
Dagens största, högsta och längsta applåd går till SMK Söderhamn, Rallyutskottet, MAS och Rally-SM som tog det enda vettiga beslutet inför SM-premiären med ”SM-Sprinten” när antalet anmälda sprängde alla gränser att alla som vill, får köra. Medan SM-tävlingarna de senaste åren haft 60-80 deltagare så anmälde sig 128 förare till SM-Veckan i början av februari och dess rallysprint. Problemet var som bekant att arrangören av praktiska skäl maximerat till 80 bilar men nu har man tvärvänt och alla som anmält sig får lov att kämpa om SM-poängen. Beslut är nu taget att det blir lördagens sju kilometer långa kvalsträcka som blir den där det räknas SM-poäng (bilden en av favoriterna i 2WD Pelle Willén). Från kvalet går sedan 40 ekipage vidare till söndagens tv-sända uppgörelse men där det då inte står några SM-poäng på spel. Istället räknas söndagen enbart som ”Sprint-SM” och där det då koras två mästare 2WD och 4WD.
– För att alla ska få köra kvalsträckan, som används enbart på lördagen, och att den ska klara detta har vi kortat ner kvalet till två heat under lördagen. Reken genomförs under fredagen, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.
Även om jag nu applåderar så ändrar detta ändå i grunden inte min inställning till att SM-Sprinten har kraft nog att leva sitt eget liv. Att en tävling med bara tio procent specialsträcka mot resten av säsongens SM-tävlingar är värt lika mycket poängmässigt har jag väldigt svårt att förstå. Istället, varför inte göra en SM-sprintserie med en vintertävling, en på asfalt och sedan final i ”SM-veckan Sommar” där det då lämpligtvis körs på grus. Bara en tanke alltså…
*
Trots att Pontus Tidemand kört rally runt hela jordklotet så har han aldrig kört kanske det allra mest kända av alla rallyn, Rally Monte Carlo. Men nu är det nära berättar Värmlands Folkblad som känt värmlänningen på pulsen inför nästa säsong. Än har inte Skoda Motorsport spikat Pontus och Jonas Andersson, co-driver vilka tävlingar i WRC2 som svenskduon ska köra 2017. Pontus hoppas på ”Monte” där han de två senaste åren genomfört både reccen och även ”kört isnoter” åt EVEN-Management kompisen Ole Christian Veiby.
Som jag skrev i går så är Pontus och Jonas just nu och testar däck på alpliknande sträckor i Frankrike, detta som förberedelse till Monte Carlo får man ändå förmoda. Men något klart besked har ännu inte nått Pontus från Skoda-ledningen enligt VF. Inte vet han heller om det blir någon start i Rally Sweden även om han så klart hoppas på detta ( jag är tämligen säker på att han har flera tusen svenska rallyfans delar denna förhoppning…). Målet för både Skoda Motorsport som vann guld med Esapekka Lappi i år och Pontus är också tämligen klart.
– Det är väl att vinna VM som är på tapeten igen, något annat är inte tänkbart, avslutar han snacket med Johan Hedlund på VF-sporten.
*
Om någon trott att snacket med att Volkswagen trots allt kommer att finnas med i WRC 2017 är över, så är detta tokfel. Det som ställer till det är att man i veckan avslutade vintertester med Marcus Grönholm i nya Polo R WRC samtidigt som Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch bekräftar att nya Polon ska homologeras av FIA. Två grejor som verkar helt meningslösa om bilen verkligen ska ställas in för gott. Skälet till att VW drar sig ur WRC verkar också handla mer om att företaget tänker mer med hjärtat än hjärnan. Orsaken till stoppet anges som att det långt upp i näringskedjan hos VW anses olämpligt att köra rally och spruta champagne samtidigt som företaget avskedar 30 000 arbetare och med mångmiljardböter väntande efter ”Dieselgate”. Detta säger hjärtat men hjärnan inser så klart att det vore mycket bättre för företaget image att fortsätta den framgångsrika rallysatsningen. Pengarna denna kostar är i sammanhanget att betrakta som, ”jordnötter”.
Till en brittisk motorsajt konstaterar Welsch att det finns flera intressenter till att köra Polo R WC i nästa års VM men att inget beslut fattats i Wolfsburg. Alltså varken positivt eller negativt och det är därför man väljer att köra färdigt Polons program för en eventuell start trots allt. Welsch avslutar med något som jag ändå tycker känns hoppfullt.
– Allt jag kan säga för tillfället är att där finns andra intressenter och vi håller dörren öppen!
Lika hoppfullt tycker jag inte det hörs när samme Welsh även slirar in på rallycross. Han avslöjar att VW tittar på möjligheten att köra en serie i rallycross med elbilar. Elbilar och rallycross, för mig känns det som att käka vaniljsås till rökad ål…
*
Har full förståelse för att Hyundais fjärde förare eller mer rätt testförare, holländaren Kevin Abbring gärna skulle vilja att köra en full säsong i WRC2 med nya R5-Hyundaien. Men varken detta eller någon fjärde bli i WRC blir det från Hyundai 2017 slår teamchefen Michel Nandan fast.
– Kevin får mycket att göra ändå under 2017 som testförare!
Så var det med det…
*
Fick en påstötning från SSR-profilen Anders Anderholm som vid sidan av allt annat även med hjälp av Anders Dawidson, är lite av mellanhand mellan svenskar och tyska Audex-teamet som kör i ADAC Opel Rallye Cup. Till nästa år söker man nu nya talanger för ”Adam-Cup” där skåningen Tom Kristensson (bilden) och upplänningen Pontus Åhman tävlat under 2016. Anders skriver: Hej Tommy,
Som du säkert vet så har Anders Dawidson och jag under flera år hjälp några svenska juniorer som kör i ADAC Opel Rallye Cup. Men som det ser ut idag så är intresset svagt från svensk sida. Tyskarna ser mer än gärna att det blir flera svenska som kör i ADAC Opel Rallye Cup. Så kanske kan en ”efterlysning” i din utmärkta blogg hjälpa till att hitta några som är intresserade av att ingå i Audex Motorsports Team 2017?
Vill också säga att dessa år har gett oss två väldigt mycket och jag hoppas/tror att det gett våra juniorer lika mycket. Detta är ett sätt at ge tillbaka lite av vad vi lärt oss och kan.
Med vänlig hälsning
Anders Anderholm”.
*
I går var det dags för den stora ”FIA Price Giving Ceremony” i Wien där pristagarna i FIA-mästerskapen fick ta emot sina priser. Mattias Ekström fick ta emot den största pokalen bland rallycrossarna för sitt VM-guld och tvåan Johan Kristofferson en lite mindre. Även 18-årige Kevin Hansen uppmärksammades sedan ”FIA-experter” utsett 18-åringen till ”Rookie of the year”. Att Kevin var glad och stolt är självklar, men frågan är om inte pappa Kenneth var minst lika stolt.
– Jag är så upphetsad att Kevin vann i kamp med både F1 och rallyförare. Det är ett stort pris och vi känner oss alla både hedrade och stolta.
Teamkompis Sebastien Loeb fyllde i.
– Kevin är ”so relaxed” men även väldigt mogen och kapable att hantera stressen. For sure, he’s got a bright future ahead of him.
*
Idag hade jag vägarna förbi ”Upplevelsefabriken på Algatan” där Ola Wingren med hjälp av kartläsare Anders Östberg plus sönerna Hampus och Rasmus strippade den på Gotland ”nedlagda” VOC 940:an. För visst påminner bilden om sådana man ser från Afrika med stolta dollarstinna jägare efter att ha nedlagt sitt byte. Eller är det bara jag som tänker/ser fel…
*
Efter går kvällens Skavlan zappade jag över till brittiska motorkanalen ”Motors” och kom rätt in i en summering av Danska Mästerskapet i rally. När Jacob Madsen (bilden)och Ib Kragh och de andra danska rallyprofilerna sladdat färdigt var det dags för för att se tillbaka på BRC, alltså det Brittiska Rallymästerskapet där Fredrik Åhlin visades flitigt . Ställer en fråga rätt ut i luften vad är det som händer? Varför kan man se mästerskapen från Danmark, Spanien, Rumänien, Bulgarien, UK, Österrike, you name it på Motors men jag har aldrig lyckats hitta Sverige och Rally-SM på kanal 79…
*
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport- FIA- Team Peugeot Hansen – Henrik Åkeson – Tommy Svensson.