Alla 110 får starta i Simrishamn, Kalle R. utsedd till ”The loser”, ”Taka” blev poänglös, fortsatt WRT-ledning för Motorbloggen, Oliver fick fint pris, Jonas A. satte guldkant på sin 200:e WRC-start och inte helt schysst att avstå hel tävlingsdag för att kunna ladda till ”Super Sunday”.
Idag lämnar Simrishamns MK ett både lugnade och positivt besked inför gruspremiären ”Simrishamnsmixen” den 5 april.
– Alla som är anmälda till Simrishamnsmixen 2025 är antagna.Som vi skrev i tidigare inlägg så har vi max 100 i inbjudan, men tidigare år har det varit en hel del som lämnat återbud innan tävlingen, så vi räknar med ca 100 startande tävlingsdagen, hälsar tävlingsledningen och fortsätter.
– Skulle det hamna på strax över 100 så funkar det ändå, då vi har i 110 startande i vårt tillstånd hos myndigheterna.
I sammanhanget passar jag på att puffa för SMK Hörbys RS-premiär söndagen den 13 april, ”Bilmånsson Rallysprint”. Anmälan stänger på söndag den 30 mars och idag står antalet anmälda på klena 29 ekipage, nästan hälften av de som körde i fjol…
*
DirtFish har som vanligt rankat förarna och i ”Safari Rally Kenya” var det ingen tvekan utan ”The Winner” tillföll Elfyn Evans. Däremot var jag säker på att titeln ”The Loser” skulle hamna hos Takamoto Katsuta efter sin rullning på sista sträckan. Men så blev det inte utan den här tveksamma statusen gick till Kalle Rovanperä. Skribenten Luke Barry har alltid hyllat Kalle som menar att Toyota-föraren, vinner även när han inte kör bäst. Men med resultatraden 4-5-DNF börjar Barry bli lite bekymrad för den dubble världsmästaren. Slutsatsen från honom blir att Kalle nu tvingas lita till att andra gör misstag om han ska ha en chans att vinna en tredje VM-titel, inget bra utgångsläge menar Barry. Han skriver också hur han tror att #69 kände när han satt vid sin trasiga Yaris.

–Tidigare har det gått så bra för oss när vi utnyttjade vår tur men någon gång vänder det…
*
Återknyter till ”Taka” som blev poänglös i ”Safari” även om det efter sista sträckan såg ut som han skulle bli femma trots rullningen. Men en bit före mållinjen tappade bilen kraft och stannade till slut precis efter att målet passerats.

Japanen lyckades inte återstarta utan fick publikhjälp för att putta bilen upp på målrampen, men där tog årets Safari slut för ”Taka”. Med död bil fanns ingen chans att ta sig till par ferme utan det blev ”DNF” och en flock tappade poäng. Än värre var att han även åkte hiss neråt i VM-ställningen från en tänkbar fjärde plats till sjunde.
*
Inget ont som inte har något gott med sig och när Katsuta försvann, ruskades det om rejält i ”WRT-Toppen”. Med honom kvar som femma såg det mörkt ut för att jag skulle kunna hålla min ledning i ”proffstipset” (trillade ner till fjärde plats). Men när ”Tipsgeneral” och min tidigare värste rival Andes Karlström, korrigerade så gick det mesta min väg. Fortsatt ledning och nu tre poängs försprång före tvåorna Carina Nilsson och Ove Anderson. Nu gäller detta behålla detta ”momentum” även i nästa anhalt ”WRC Rally Islas Canarias”…
*
Har fått en del frågor kring ”Safari” och där flera undrar hur det kunde vara tillåtet att avvika från den ”väg” som arrangören menade skulle användas? När samma sak sker i andra rally är FIA där direkt och ger tidstillägg, spelar ingen roll om det handlat om att undvika avåkning, straffsekunder ska ändå delas ut. Tänker på att hela startfältet efter Oliver lotsades ny väg för att överhuvdtaget kunna fortsätta rallyt och ingen fick tidstillägg vad jag vet. En åsikt var att sträckan borde ha strukits eller kunde man dragit loss Oliver och sedan gett honom konstruerad tid.

Nu blev han ändå hela rallyts meste sträckvinnare med 12 ”bästa tider” vilket gjorde att han tilldelades ”Forum 8 Most Stage Win Award”, alltid något.

*
För Jonas Andersson var WRC2-segern med Skoda i par med Gus Greensmith inte vilken seger som helst. Den satte nämligen guldkant på helgen då det även var Jonas 200:e WRC-start. Stort grattis Jonas!

*
Det här med ”Super Sunday” har jag lite svårt att få grepp om och där nu Adrien Fourmaux lyckades få full pott. Förstår att det handlar om att de tävlande ska ge järnet in i kaklet och så långt hänger jag med.

Men att som Hyundai gjorde, lyfta bort Fourmaux från hela lördagen för att spara bilen till ”Super Söndag” tycker jag inte känns OK. Ett krav borde vara målgång på lördagen, för att sedan kunna åtnjuta förmånen av extra poäng sista dagen.