Akropolis med regeringen i ryggen ersätter Chile, nya Fiesta-motorn gör debut i Kroatien, Oliver & Co kör Rally San Remo, Rådström gör WRC-comeback med Rally4-Fiesta, Østberg i topp och sista World RX-säsongen med bensindrivna Supercars presenterad.
Då blev Chile först att följa i Rally Swedens spår med att ställa in på grund av som det hävdas, ”svåra Covid-19 utmaningar”. Istället blir det ett av Rally-VM:s mest klassiska rally som ersätter, grekiska ”Acropolis Rally Greece”. Senast rallyt kördes i WRC var 2013 och nu blir det dessutom inte bara i år som rallyt ingår i WRC, promotorn i München har nämligen skrivit treårs-avtal med grekerna. Deltävlingen blir nummer tio av de tov som ingår i VM-serien och kommer som vanligt att den 9-12 september bjuda på ”stentuffa” sträckor. Detta ofta kombinerat med extrem hetta och mycket damm har gjort att ”Akropolis” brukar nämnas i samma andetag som ”Safari”, båda rallyn där det absolut inte gäller att vara snabbast på sträcka ett, om målsättningen är att komma runt vill säga…
Trots de tuffa förutsättningar är det ändå Colin McRae, som aldrig blev känd för att vara en stor taktiker som är den med flest segrar, fem stycken. Andra som vunnit här Sébastien Loeb, Juha Kankkunen, Walter Röhrl och Carlos Sainz. För att inte tala om svenska förare som Björn Waldegård (2 gånger), Stig Blomquist, Ove Andersson, Stig Blomquist, Bengt Söderström och Harry Källström. Det var även här som Volvo la grunden till sina framgångar på 60-talet i ”helvita och opimpade” Volvo Amazon/PV och med Carl-Magnus Skogh och Tom Trana bakom rattarna.
Bilden är plockad från mitt ”skrytskåp” med André Models fina 1:43 av vinnarbilarna, utan obskyra tillägg på karossen. Mest ”okänd” i den svenska segraden är Håkan Lindberg som i par med italienaren med det tyskllingande namnet Helmut Eisendl vann rallyt 1972, sista året innan det blev VM. Håkan som sedermera flyttade till Skåne och gick bort för elva år sedan vann med en Fiat 124 Abarth Rally. Nämnas bör också att Waldegård trots bara två segrar ändå är den som vunnit allra flest sträckor i ”Akropolis”, 87 stycken. Fyra mer än Ari Vatanen och båda käkar en sån som Ogier till frukost med sina futtiga nio sträckvinster. Inte många i dagens WRC-gäng som har erfarenhet av grekiska ”killer roads” men några har det, bland annat Sebastien Ogier och Craig Breen som båda har vunnit här, men även WRC3-polacken Kajetan Kajetanowicz som är ett strå vassare med två segrar.
Smeknamnet på rallyt är ”Rally of Gods” och startar så klart på en religös plats utanför templet Parthenon i Aten. En viktig kugge i att rally nu kommer in i WRC är att grekiska staten engagerat sig hårt för detta. Premiärminister Kyriakos Mitsotakis är stolt över att kunna säga välkommen tillbaka till WRC.
– Efter åtta år ”Rally of Gods” tillbaka där det hör hemma, i VM och samtidigt som vårt land är på väg mot förnyelse, menar premiärministern.
Regeringen anser att få Rally-VM till landet är första steget för att bevisa att Grekland är på rätt väg och nu hoppas man på fler internationella mästerskap till landet. Jag sluter ögonen en stund och tänker mig in i att det istället vore Sverige och Stefan Löfven det handlade om. Att han för världen där ute förklarar hur viktigt Rally Sweden är och att han därför personligen sett till att Glenn Olsson och hans stab inte längre behöver fundera på pengar, enbart på att fixa rally. Till Glenn förklarar ”landsfadern” att vi löser detta och i bakgrunden står Idrottsminister Amanda Lind och skjuter. in.
–Glenn slå mig en signal om hur mycket ni behöver, så löser jag det!
Det är då sambon väcker mig med att eftermiddagskaffet är klart…
*
Att M-Sport Ford WRC-Fiesta inte är helt konkurenskraftig mot Toyota och Hyundai har varit känt ända sedan Monte Carlo 2020. Lika känt har varit att på lagerhyllan i Cumbria fanns ny uppdaterad motor men som man av kostnadsskäl valt att att spara för att få användning av det existerande reservdelslagret. Nu verkar detta vara historia och i Rally Croatia ska Gus Greensmith och Adrien Fourmaux få tillgång till ”nya spisen”.
– Mer ”power” och mer effekt på toppvarv, avslöjar Malcom Wilson för DirtFish.
– Vill inte trötta med en massa siffror, istället kan jag bara säga att förarna är myket nöjda!
Teemu Suninnen har känt på nya motorn och håller med.
– Känns bra och skillnaden ni ”power” märks och det kommer att bli ”nice” att få köra den i ett rally, menade Sunninen.
Nu är motorn inte färdigutvecklad berättar Wilson, där finns mer att göra vilket onekligen låter bra för ”The Wilson squad”. Frågan är om Latvala och Adamo darrar över nyheten…
*
Att Oliver Solberg inte startar i WRC Rally Croatia har gjort en del sömnlösa eftersom det inte anges någon orsak till varför han (eller någon annan?), väljer att inte surfa vidare på framgångsvågen efter Arctic Rally Finland. Får dagligen tips från ”källor” om vad hacket i WRC-kurvan beror på, men helt uppriktigt så tror jag inte så många mer än ”the inner circle” vet det korrekta skälet. Det har snackats om att WRC2-säsongen ska vara över och att Oliver resten av året ska köra in sig på WRC-bilen inför 2022 och vid sidan av, utveckla nya i20 Rally2. Vidare att man iskallt väntar ut WRC2-konkurenterna för att se var dom tänker köra och därefter välja de egna starterna. Andra menar att Adamo inte vill sätta Oliver i gamla R5-i20 som inte är riktigt lika vass som nya Rally2-varianterna av Skoda, Citroën eller Ford. Detta för att inte skada självförtroendet hos både Oliver och Hyundai då det utåt skulle kunna se ut som att man inte hängde med i svängarna innan Rally2-versionen är homologerad och klar.
Oavsett så hårdsatsar Hyundai på att värma upp inför Rally Croatia och detta genom att skicka in fyra bilar i Rally San Remo, två veckor före. Thierry Neuville och Ott Tänak anmäls i WRC-klassen medan Oliver och Craig Breen kör med R5-versionen av Hyundai. Någon öppning i frågan varför Oliver inte kör i Kroatien lämnades inte på sociala medier idag, istället nöjde värmlänningen sig med.
– Varje liten bit av asfaltserfarenhet jag kan få är en nyckel för mig. Det här är ett så ikoniskt rally så jag kan inte vänta på att starta.
Det blir med spänning man ser framemot ”Entry List” för Rally San Remo och om mina ”källor” har klart för sig så kan där gömmas en överraskning…
*
En överraskning som redan är avslöjad var att Dennis Rådström/Johan Johanson kommer til start i WRC Rally Croatia. Men inte med den nyinköpta från familjen Solberg, Polo R5 utan med en Ford Fiesta Rally4 som paret tidigare körde i Junior-WRC. Vid det här laget skulle Rådström varit i full gång med att förbereda för grussäsongen i SM med nya Polon, men varför det inte är så vet vi alla.
Men för att trolla bort den värsta rallyabstinensen kör man i Kroatien för det slovenska teamet IKsport Racing.
– Först och främst är vi oerhört glada att ha fått denna chansen när IKsport Racing hörde av sig med möjligheten att köra deras bil i VM-tävlingen, berättar Dennis.
– Vi har både kört tester och tävlat med dom innan och har en god relation, ett professionellt team med mycket passion för rally.
Nu är starten bara ett mellanspel, fortsatt är det Rally-SM som är fokus berättar Dennis.
– Med kalendern framflyttad gäller det att hålla i gång och köra och då är detta ett alternativ som ger oss mycket mil bakom ratten. Sen är vårt långsiktiga mål fortfarande att köra i VM, och då gäller det att ta tillvara på sånna här möjligheter!
Trots många mil tidigare i samma typ av bil väljer Dennis och Johanändå att skruva ner förväntningarna inför asfaltrallyt.
– Vi måste ha respekt för att vi inte kört tävling på länge. Men vi ska ha en testdag innan tävlingen och borde komma in i det snabbt igen. Vi siktar på att vara snabbaste Rally4-bil i tävlingen, fortsätter Dennis.
Kroatien blir premiär för Junior-WRC vilket garanterar för bra motstånd till Torsby-Valdemarsvik-duon och att det borde bli runt dussinet Rally-4 bilar anmälda. Än har inte M-Sport Poland avslöjat vilka eller hur många som ska försöka göra ”en Tom Kristensson” och bli Juniorvärldsmästare 2021.
Ett namn som dock sipprat ut är finske Sami Pajari som jagade SMK Hörbyföraren ”to the bitter end” på Monza, men utan alla hjul på bilen är det inte så lätt…
*
I ett bitvis snöigt Rumänien laddar Mads Østberg/Torstein Eriksen upp inför WRC2-premiären i Kroatien. I Rally Brassov med sin åtta sträckor ska rattrosten slipas bort inför duellen med klassens förste utmanare Andreas Mikkelsen/Ola Fløene hos Toksport WRT plus ej att förglömma vår egen ”rookie”, Tom Kristensson/David Arhusiander hos M-Sport Ford.
Efter de fyra första sträckorna har Mads ett stabilt grepp om segern i debuten för nya teamet Tagai RT. Detta trots punktering på första sträckan och då kom också första missade sträcksegern, därefter tre i rad. Därmed är Mads och Torstein 7,8 sekunder före hemmaföraren Simone Tempestini, Skoda och över minuten till Sebastian Barbu, Skoda även han.
*
Inte bara i WRC som där är ändringar i kalendern, även i World/Euro RX aviserades idag förändring. Åtta tävlingstillfällen men bara på sju banor är resultatet när nya promotorn som nu är samma som i WRC avslöjade säsongen 2021. Ett år som som blir historiskt då det blir sista året som World RX kommer att att ha bensindrivna Supercars, redan 2022 gör elbilarna entre. Borta från World RX är nu alla länder utanför Europa och de länder som fått deltävling förutom Sverige och Höljes är Norge, Spanien, Tyskland, Frankrike, Lettland och Belgien. Anledningen till att man valt att ”tränga ihop” tävlingarna i Europa är det osäkra läget med Covid-19. En återkomst till en mer ”world wide” säsong 2022 är målet när det istället för bensin ska lukta, ja vadå i World RX?
En förhoppning är att pandemin lugnat ner sig framåt sommaren vilket är orsaken till att säsongen starta mycket senare än normal. Först ut är Norge och Hell den 12-13 juni innan det är Höljes tur första helgen i juli. Därefter följer Spanien, Tyskland med dubbeltävling, Frankrike, Lettland och så final på belgiska klassikern, Spa Franchorchamps 9-10 oktober. För Euro RX är det Höljes, Loheac, Riga och Spa som blir banorna för att göra upp om EM-titeln. I alla tävlingar utom Riga, körs även elbils-klassen RX2e som en liten försmak av hur det kommer att se ut och låta (eller inte låta det är frågan) om ett år. Att det finns en stor skepsis bland rallycrossfans mot de med ”grönt löv” stämplade Supercars, är ingen nyhet. Frågan är hur det blir den dag det blir verklighet med ”grön rallycross”, sväljer fansen den beska drycken eller hittar man något nytt?
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.