”Akropolis” ett rally med svenska anor, Østberg fick bryta i ledning, Gryazin före Kopecky i Tjeckien, ungerska polisen med eget rallyteam, Safari kommer att köras och dansk flagga i WRC Rally Croatia!

När WRC igår tillkännagav att ”Acropolis Rally Greece” ersätter Chile blev det direkt reaktioner och de allra flesta av det positiva slaget. En fråga som dök upp var om grekerna skulle följa traditionerna och bjuda på ett riktigt ”bilslaktarrally” eller comebacken skulle anpassas efter dagens lite snällare karaktärer. En som absolut ville att traditionen skulle följas skrev.

Hör jag inget gnäll över att däcken är tvärslut och att det i stort sett är omöjligt att ta sig genom sträckorna, då har mina grekiska vänner misslyckats!

Av någon anledning så har alltid just ”Akropolis” lockat många svenskar och i gårdagens uppräkning av vinnare, så missade jag att Erik ”På taket” Carlsson även han vunnit i Grekland med sin Saab.

Foto: Saab

1961 tog han en vanlig 96:a till seger med Walter Karlsson vid sin sida. Men det år åtskilliga fler som kan berätta om hur tufft grekiskt rally är eller var, en är till exempel värmländske Opel-ikonen Bror Danielsson. 1980 satt han och Sölve Andreasson i en av Daimler Benz anmäld Mercedes 450 SLC för att ge sig i kast med den dammiga utmaningen. Tråkigt nog med dålig utdelning då styrningen havererade på det som brukar kallas ”Dallas-Moppen”. Andra som kört i Grekland är Kalmars Göran Johansson som gjorde så med sin Saab V4 i början av 70-talet. Jag minns så väl hur imponerade vi här nere var över att en smålänning tog sig an en så tuff utmaning. Minns tyvärr inte hur resultat blev men det gör kanske någon annan? En som också kört hårt på vägarna kring Athen är PG Andersson under sin Suzuki-period och om jag ska förstå den här bilden som en ”källa” skickade till mig, så inte alltid med så gott resultat…  

*

Med två sträckor kvar av TESS Rally Brasov tog det roliga slut för Mads Østberg/Torstein Eriksen. I ledning med 3,6 sekunder till Simone Tempestini tvingades man parkera den röda C3 Rally2 i en rumänsk parkeringsficka.

Foto. Citroën Racing

Vi klarade av att avsluta sträcka sex och även hålla ledningen, men motorn tappade kraft och vi vågade inte fortsätt för att inte orsaka mer skador, berättar en mer än lite besviken Mads.

Vi är besvikna så klart över att inte få fullfölja detta ”beautiful rally”! 

Med den norska Citroën-duon borta leder Tempestini, Skoda med en sträcka kvar att köra och då med 1.17,3 före Marisca Bogdan i en  Fiesta Rally2.

*

I tjeckiska Kowax Valašská Rally ValMez gör en av Østbergs värsta konkurrenter i WRC2 Nikolay Gryazin samma sak, nämligen att få in asfaltkänsla inför Kroatien. Den ryske Polo R5-åkaren gör detta riktigt bra och efter fyra sträckor är han nästan halvminuten för favoriten Jan Kopecky i en ny Skoda Rally2. Som en upplysning som antagligen inte betyder ett enda dugg, så körs Polon på Pirelli medan Kopecskys Skoda har Michelin på fälgarna

*

Foto: M-Sport Poland

När vi ändå rör oss i den delen av Europa så levererade igår M-Sport Poland ut en av de första nya Fiesta Rally3 som sålts. Inte så märkvärdigt men när man läser att ”Chassi #11” köpts av Berenyiracing för att sedan låta den köras av ”Hungarian Police Rally Team” höjer åtminstone jag på ögonbrynen. För så är det, den ungerska polisen har ett eget rallyteam där konstaplarna Zsolt Hoffer – Kristóf Kasza nu ska göra kåren stolt genom att försöka vinna Ungerska Mästerskapet. Tidigare har paret kört i Historiska-klassen med en Opel Kadett GSi. 

*

Idag gick ”Kenya Motor Sports Federation Limited” ut med ett klarläggande om vad som gäller för motorsport i landet med hänsyn till Covid-19. All motorsport är för närvarande inställd och redan planerade tävlingar får skjutas på framtiden. I slutet av april ska en deltävling i Afrikanska Mästerskapet äga rum i landet men den är än så länge inte stoppad utan här avvaktas besked från hälsomyndigheterna.

Tack vare de snabba vaccinationerna under ledning av president Uhuru Muigai Kenyatta och hans regering är vi optimister och tror att pandemin pressas tillbaka i god tid före Kenya Safari Rally i juni, menar Phineas Kimathi ordförande i ”Kenya BF”.

Med detta hoppas man ha röjt undan alla tvivel om att ”Safaris” comeback i WRC skulle ställas in. Allt tyder istället på att det blir rally över savannen som planerat i slutet av juni.

*

Mer om WRC men lite närmare än Kenya och istället i kommande Rally Croatia. Det har säkert hänt förut men jag kan själv inte minnas när eller var där fanns en bil med dansk flagga på bakre sidorutan i WRC? Men i Kroatien blir det verklighet när österrikaren  Alfi Jr Kramer ska köra sin nya Renault Clio Rally5 och då med Jeanette Kvick som notläsare. Ändå imponerande att ge sig i kast med WRC då detta blir 23 åringens totalt åttonde rallystart och där han hunnit med att tävla i både Opel Adam, Mitsubishi och R5-varianterna av Fiesta, SkodaHyundai och nu Clio Rally5.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *