Åhlin laddar i Rom, ERC-juniorerna på plats, ”nytänk 2018” för fler juniorer i SM, Kullings-Conny tror på tävling och svenske mästaren säljer bilen!

Närmar sig ERC med Rally di Roma Capitale och här har Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg lite extra tryck på sig, nämligen nästan ett helt år sedan man senast körde asfalt.

Senast var på Isle of Man i september, berättar Fredrik. 

Kommer att bli lite jobb att hitta bra ”set up” på testerna före…

Fredrik menar också att det är länge sedan han senast körde den typen av sträckor som väntar i trakterna kring Rom. Långa svepande kurvor och breda vägar skiljer sig väsentligt från de smala och mer kurviga brittiska sträckorna han varit van vid tidigare.

– Tror ändå att vi har bra chans att slåss om pallplatserna, konstaterar Åhlin som kör för brittiska teamet CA1 med en Skoda R5.

Strategin blir samma som premiären på Azorerna, att köra stabilt utan chanstagning vilket gav en andra plats i klassen ”Juniorer u.28”. Ingen hemlighet att sedan Fredrik hoppas mer på gruset som väntar i Polen och Lettland.

Vet att vi här till och med har chans på totalseger, menar Fredrik och förklarar.

Mitt tempo på grus är högt och speciellt på snabbare sträckor som mer påminner om Sverige.

Men han räds inte heller asfalt som han tycker fungerar bättre efter bytet från Fiesta till Skoda. I Ypres Rally 2017 utmanade han både Thierry Neuville och Kevin Abbring.

Därför förstår jag egentligen inte varför vi inte skulle kunna vara med i toppen även i Rom och få ett bra resultat att bygga på inför resten av säsongen!

*

R2-gänget eller ”ERC-Junior u.27″ har nu alla anlänt till Rom och där det blir extra pirrigt för nykomlingarna Sebastian Johansson/Jesper Elfver och Sindre Furuseth/Jim Hjerpe. Norrmannen med svenske Hjerpe vid sin sida antar utmaningen i Rom med självförtroende och hoppas vara snabb.

Lyckas vi lär inte många vara före oss, lovar Sindre.

Målsättningen är absolut att vara med i toppen men precis som många andra har norrmannen problem med budgeten. 

Har inte råd att tävla varje weekend så för oss är det ändå viktigast få mil i kroppen och det är därför jag och min ”coach” jobbar med att slipa på detaljer, som perfekta noter!

Sebastian Johansson är lite mer ödmjuk inför sin första riktiga asfalttävling och medger att göra debut i Rally di Roma Capitale kan bli tufft.

Men bara att få erfarenhet och asfaltmil kommer att vara bra för mig och Jesper, menar gotlänningen.

Tom Kristensson och Henrik Appelskog har redan varit igång med några kilometers ”Italien-test”.

Lägger lite tid på att hitta olika ”set ups”, berättar Tom och tillägger.

Hoppas även att hitta rätt ”feeling” för rallyt!

*

I nästa deltävling för Rally-SM, EC Snapphanerallyt i Hässleholm finns en ”ny SM-klass” R1 som därmed gör R-klasserna kompletta, från R1-till R5. Problemet är bara att det i Sverige knappt finns några R1-bilar enligt FIA:as sätt att se och därför öppnar tävlingsledare CG Wilke även upp för juniorer i GruppE och VOC/GruppF.

Tyckte det var viktigt att få igång R1 i SM och därför tog jag ett eget beslut att även låta juniorer i våra svenska klasser att få känna hur det är att köra SM.

Det var i höstas som SM-arrangören MAS hade ett möte där det diskuterades R1-klassen i SM med det här upplägget. Mötet var också överens om att ta med klassen i SM 2108 men Wilke konstaterar samtidigt.

Faktiskt bara vi i Hässleholm som fullföljt vad vi diskuterade vilket jag tycker är synd, tror nämligen at det är viktigt att få in fler juniorer i SM.

Inte heller i sista deltävlingen East Sweden Rally finns R1 med och därmed blir Hässleholm  enda chansen för ”SM-nytänk 2018”. Onekligen en god tanke att låta juniorer (förare upp till 25 år) få känna på Rally-SM till reducerat pris, halva startavgiften eller 3500 kronor. Responsen har också varit okej enligt Wilke.

Just nu sju anmälda i klassen, faktiskt största klassen och då jämnt fördelade med fyra GruppE-åkare och tre VOC.

Han hoppas även att fler får upp ögonen för chansen att få köra en hel SM-tävling till rimligt pris,

Jag vurmar för den här gruppen och så klart hoppas jag på ännu fler namn innan vi stänger anmälan den 5 augusti!

*

Torkan i rallyskogen ställer som bekant till problem för arrangörer och hitintills har fyra tävlingar ställts in, senast MK Rattens ”Gurlitta/Sunneracet”. Nästa stora tävling är Kullingstrofén den 4 augusti och här sitter man än så länge lugnt i båten meddelar eldsjälen Conny Hansson.

Just nu har det regnat över området, inga massor men ändå och jag har åkt SS 4 som är väldig ”grön” i markerna.

Nu har man lite flyt för tre av sträckorna körs över jordbruksmark däremot är långsträckan mer skogsväg.

Som det är nu så tror jag på tävling och vi jobbar vidare på den vägen, menar Conny och tillägger.

Förr om åren har det varit vanligast med regn under ”Trofén”, ställer vi nu in för torkan så är det troligt att det blir ösregn den helgen…

*

En svår olycka inträffade på Autoglym Ralli när holländaren Andre de Vries rullade sin Subaru på sträcka sex. I en ”svag höger över krön” tappade han kontrollen varefter Subarun rullade flera varv. Vid kraschen slogs kartläsaren Timo van der Marel medvetslös samtidigt som bilen fattade eld, liggande på vänstersidan. 

Föraren lyckades chockad ta sig ur bilen medan Timo satt kvar. Inte förrän en rådig åskådare skar av bältet kunde han plockas ur bilen, fortfarande medvetslös. Cirka tio minuter efter olyckan flögs han med helikopter till sjukhuset i Tampere medan föraren fick åka vanlig ambulans. Helt ovetande om olyckan åkte hans fru Rebecca som kartläsare i en R5-Skoda med Burger Kees framför Subarun (åtta efter Stugemo) och fick inget veta förrän vid målgången.

Timo vårdas för öppet arm/benbrott samt mindre blödningar i huvudet och lungorna, medan föraren kom lindrigare undan. Inom kort flygs den skadade kartläsaren hem till Holland där han hoppas på snabbt tillfrisknande. Detta så att han och frun Rebecca kan fullfölja sitt program för Opel Netherlands. Här är det planerat för paret att starta med R2 Opel Adam och Timo som förare närmast i WRC ADAC Rallye Deutschland.

*

En som också testade hur stabil skyddsbur han hade i bil var litauern Egidijus Valeisa som på SS 7 i Rally Estonia rullade runt även han. Dock klarade sig snabbe britten Gus Greensmiths gamla R5-Fiesta rätt hyggligt även om taket behöver en uppsnyggning. Än bättre gick det för besättningen som ”walked away” oskadda.

*

I fjol tog Fagerstas Martin Lundquist hand om SM-guldet i Trimmat 2WD med sin blå/gula Golf och detta före Robin Sandberg. Till i år bytte han till 4WD och köpte en Mitsubishi i som lackades i samma färger. Nu verkar det dock som Martin tröttnat och annonserar ut bilen. I annonsen skriver han,  ”Nu har vi i teamet funderat länge fram och tillbaka på hur vi ska göra med vårat rally åkande och kommit fram till att vi kommer ta ett uppehåll. Hur länge de vet vi inte, men för tillfället räcker inte tiden och motivationen för att tävla på den nivå jag och Christian vill tävla på.”. Annonsen avslutas ändå med lite hopp för alla Lundquist-fans.

Om bilen inte är såld kommer vi att köra dom 2 sista tävlingarna i super cupen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *