Adielsson och Röjsel dominerade i Helsingborg, Japan och Chile på väg till WRC, en ”mille” för fem dagars Finlandtest och Gotland-Sebastian gör ERC-debut i Rom.

Göteborgs snabbaste rallyförare Mattias Adielsson med kartläsare Anders Johansson fick lite plåster på såren efter de två senast SM-missarna när man enkelt vann dagens ”SM i Sprint” i Helsingborg. Heller inget snack om saken, PTR-Skodan var snabbast från första till sista metern. Då hjälpte det inte att tvåan Michael Wikström, Boden plockade fram allt han kunde ur WRC-Focusen, Skodan bara försvann bort.

Trodde faktiskt stenhårt på Joachim Grahn/Rickard Nilsson som genrepat så bra med flera asfaltsegrar efter andra platsen i vårens Hässleholms GP. Nu kom ju Jocke lite förvånande till start med R5-Fiestan trots att det aviserats WRC-Focus? Något som så klart spelade viss roll, dels är Focusen snabbare plus att Jocke har mycket mer rutin i den f.d Marrko Märtin-bilen. Nu blev det ändå ett SM-brons och som dagen utvecklades är nog detta ungefär vad körningen motsvarade i jämförelse med övriga på pallen.

*

I 2WD-klassen dominerade Opel totalt genom suveräne Daniel Röjsel med Matilda Eriksson i högerstolen och SMK Hörbys ”Opel-proffs”, Tom Kristensson med Pelle Larsson vid sin sida. Röjsel var i den här klassen vad Adielsson var i 4WD-klassen, outstanding. Trots att Sveriges idag enligt min mening snabbaste Volvoåkare, Kvarnvingarnas Daniel Wall verkligen gjorde motstånd räckte inte den svarta Volvon till mot Röjsels Corsa. 4,9 sekunder skilde mellan dessa båda, däremot var det tuffare bakåt för Wall då Toms betydlig tamare Opel Adam bara rullade in halv sekunden bak 240:an. Därmed  tog Tom sitt livs första men vågar jag lova inte sista, SM-tecken. Ett brons är trots allt inte så tokigt att börja med…

Utan medalj blev Hässleholmarna Johan Green och Rolf Grybb men bara att ta sig till final är en prestation i sig i det här getingboet. Tack för alla bilderna Henric Åkeson.

Såg bara slutet på finalen och det jag såg ger jag toppbetyg, alltifrån banan till SVT:s sätt att sköta sändningen. Johan Ejeborg och Jonas Kruse är i  sammanhanget Adielsson/Röjsels motsvarigheter, outstanding!

Sedan tycker jag det är lika märkligt i år som tidigare år, att inte hela landets rallyelit hänger på låset inför möjligheten att visa upp sig för tv-publiken. I min värld borde minst hela kadern av SM-åkare varit i Helsingborg idag, men så var absolut icke fallet. Kanske solen lockade mer än tv-tid…

*

Allt talar nu för att både Japan och Chile gör entré i WRC-kalendern 2019. Detta troligen på bekostnad av en tävling i Europa, vilken är lite oklart. Dock hävdar insatta källor att det kritiserad ”örallyt” Tour de Corse ligger risigt till.  Dåligt publikintresse på medelhavsön plus finansiella problem skulle vara grund för att fransmännens klassiska tävling åker ut. Ryktet säger även att ADAC Rally Germany kan ryka och även detta på grund av problem att få ihop tillräckligt med euro för att säkra en framtid för ”Panzerplate” med flera tuffa tyska sträckor.

När promotorn Oliver Ciesla besökte Chile i april för att studera deras kandidat tävling konstaterades positivt att ”Chile levererar”. Med detta sagt så lär även rallyt köras under första halvan av säsongen. Japans bidrag som tidigare körts, senast var 2010 som grustävling kan enligt ryktena nu bli ett asfaltrally. En sak som skulle kunna tyda på detta är att man skiftar centralort från tidigare Hokkaido till någon plats närmare Tokyo. En tävling som stämmer in på allt är ”Shinshiro Rally” i Nagoya som har sin bas inte långt ifrån Toyotas testanläggning, eEtt faktum som stärker en flytt från Hokkaido. Japanerna vill även synka en comeback i WRC med att OS arrangeras här 2020. Förväntad ny i serien är också Safarirallyt, även detta 2020 vilket skulle betyda fyra nya WRC-tävlingar (Rally Turkey är ny i år) på bara trea år.

*

Med planerade 15 deltävlingar i WRC blir det självklart dyrare för teamen. Blir det dessutom som tidigare att man inte tänker så mycket logistik när kalendern beslutas, utan bilar och material skeppas kors och tvär över klotet blir det kostsamt. Ett förslag till att pressa kostnaderna har nu presenterats av promotorn, att man som i Formel 1 kör speciella ”testdagar”.  Teamen bearbetar också både FIA och promotorn för att minska ner antalet testdagar som ökades från 42 till 55 när 2017-års WRC-bilar introducerades. Rent praktiskt skulle alla fyra WRC-teamen testa samtidigt enligt ett komprimerat rullande schema med olika teststräckor. Något som förhoppningsvis pressar ner kostnaderna . Förslaget gäller bara asfalttest när det kommer till grus/snö finns inte samma tänk utan här blir det samma som nu.

Att det behöver bli billigare framgår tydligt när man läser att ett ”fem dagars test” inför Finland kostar runt miljonen. I detta ingår bara personal och att bilarna finns på plats. Totalt lär testerna kosta ett WRC-team strax över tolv miljoner svenska kronor. Något samtliga team menar är för mycket och att FIA måste kliva in och begränsa. Bara en av ”the big four” tycker att det är bra som det är, Toyota som även har den största budgeten…

*

Nu stökar fotbolls-VM även till det för rallyfolket och tvingar Eskilstuna MK till att flytta lördagens ”Kvällsrallyt” till dagtävling med start klockan 10.00. Som det kan bli…

*

Nästa helg igen 20-22 juli är det åter dags för förarna i Junior-ERC att kliva in i EM-serien och detta i  Rally di Roma Capitale. Den här gången får Tom Kristensson och Henrik Appelskog sällskap av gotlänningen Sebastian Johansson med Jesper Elfver i högerstolen på sin R2-Peugeot. Paret gör därmed ERC-debut i asfaltrallyt kring Rom och i helgen som gick finslipade man  sina ”asfalt-skills”  i Ljungbyhed (bild från Henric Åkeson) vilket resulterade i en totalt tionde plats.

Efter tre år i Junior-SM vill vi nu första utvecklas och då är J-ERC det bästa sättet, menar Sebastian.

Att inleda med ett asfaltrally är tufft medger Sebastian med sin ringa erfarenhet från underlaget.

Helt ny på asfalt och vi siktar inte på något annat än att få mil och erfarenhet i kroppen.

När det kommer till de två sista grustävlingarna i serien, Polen och Lettland är siktet ställt högre menar Sebastian.

Här är målet topp-tre!

Säsongen 2018 är bara ett testår för paret som missat de två första tävlingarna men 2019 har 25-åringen tänkt att köra hela serien.

ERC-promotorn är självklart glad över alla nytillskott i serien och så även för det svenska.

Vi är mycket glada över att Sebastian valt J-ERC som nu får nya möjligheter att utvecklas, menar ERC-koordinatorn Jean-Baptiste Ley.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *