Adamo lämnar Hyundai men vem tar över?, Wydaeghe bröt nyckelbenet vid testkrasch, Mattson lämnar ordförandeposten i MAS, skidess kör Porsche, Seel kör i öknen, rally i hembygdsregi och lätt att hålla sig för skratt…
Efter sex tämligen framgångsrika år, de tre senaste som som Team Principal för Hyundai Motorsport kom idag knallen att Andrea Adamo lämnar sin post med omedelbar verkan. Anledningen anges vara ”av personliga skäl” vilket också den karismatiske italienaren bekräftar, att man var ”ömsesidigt överens”.
-Det är dags för mig att reflektera över en obeveklig och framgångsrik period i min karriär fylld av höjdpunkter, glada minnen och titlar, förklarar Adamo i pressmeddelandet.
– Jag är stolt över vad vi har uppnått från att bygga framgångsrika ”Customer Racing” och deltagande i WTCR och inte minst WRC och jag önskar Hyundai lycka till i framtiden.
Fram till att ny teamchef utsetts är det Hyundai Motorsports högste chef Scott Noh som tar över och även leder tävlingsverksamheten och som tackade Adamo för allt han åstadkommit.
– Jag vill tacka Andrea för hans betydande bidrag under sex år som gjort att vi har säkrat viktiga titlar i WRC och WTCR. Vi kan reflektera över flera positiva ögonblick tillsammans och jag önskar honom uppriktigt all lycka i framtiden!
Noh bekräftar även att verksamheten fortsätter som vanligt och att man jobbar för högtryck med att komma väl förberedda till Rally Monte Carlo. Det var 2015 som Adamo började i Alzenau under lika karismatiske Michel Nandans ledning. Foto: Tommy Svensson
Fyra år senare lämnade Nandan, också då ett ”ömsesidigt beslut” och Adamo klev upp ett snäpp i hierarkin. Redan före dagens knall ansågs Hyundai vara de som ”ligger sämst” till inför omställningen till hybridbilar och Neuvilles tunga krasch med teamets enda färdigbyggda testbil spädde på oron. En oro som dock inte Noh verkar dela då han menar att teamet ligger väl i fas med konkurrenterna inför premiären. Direkt började det spekuleras i efterträdare till Adamo då WRC-källor inte ser Noh som en lösning över tid. Direkt dök såväl Petter Solberg som Marcus Grönholms namn upp som tänkbara teamchefer. Inga dumma gissningar då båda är väl förankrade med Hyundai dessutom har åtminstone Petter, ofta nämnt att det vore lite av en dröm att leda ett WRC-team. Finns säkert fler namn som känner sig manade att ta över efter Adamo, tiden får utvisa vilka…
*
I lördags åkte Thierry Neuville och Martijn Wydaeghe av vägen och ner i en ravin där det rann en liten å. Deras Rally1 Hyundai blev skrot medan han där uppe höll sin hand över besättningen, Neuville var oskadd medan Wydaeghe klagade över smärtor i skuldran.
Detta visade sig var ett brutet nyckelben berättar han.
– Jag har opererat nyckelbenet och är hemma igen, allt är bra och oroa er inte, jag kommer att ha återhämtat mig helt om fyra veckor så vi ses i Monte Carlo!
*
I år instiftades MAS Rallycup av f.d SM-promotorn MAS som en brygga mellan SM och DM. Till skillnad från övriga rallycuper så är det här tillåtet/krav med rekognosering för att kunna skriva egna noter om så önskas. Ordförande i MAS har varit skånske eldsjälen Lasse Mattsson som kombinerat jobbet där med att även vara ordförande i Trelleborgs MK. Nu avgår han dock från MAS efter sex år på posten och istället är det stark föryngring när Nyköpings Hampus Juteryd, blott 30 år tar över ordförandeskapet. Även som vice ordförande är det nytt namn då även Stefan Thaleman valde att ta steget tillbakaoch är numera enbart ledamot. Istället är det gotlänningen Christoffer Jacobsson som steppar upp och blir ny vice medan Ingrid Jonsson tar rollen som MAS-sekreterare.Största nyheten i reglerna för 2022 är att man minskat ner klasserna i cupen till fem klasser.
Klass 1. 4 WD (R5, WRC, Nat Spec 4WD, Nat 4WD samt Appendix 4wd)
Klass 2. (Trimmat 2WD, Rally 4 Appendix K 2WD (från75))
Klass 3. (R2, Grupp N ner till 1400cc).
Klass 4. Standard (VOC Mekonomen Rally, Grupp F, Grupp E och Grupp N 0-1400).
Klass 5. Ungdomsrally
Hela reglementet hittar ni här: http://masrally.se/regler/
*
Aksel Lund Svindal och Ingemar Stenmark är två av den alpina skidåkningens största namn genom alla tider men i sommar byter skidkungarna pister mot racerbanor och delar team under en säsong i den framgångsrika serien Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
– Jag ser verkligen fram emot att vara med i Porsche Sprint Challenge Scandinavia, säger Aksel Lund Svindal.
–Måste erkänna att jag blev förvånad när Ingemar och Porsche Sverige ställde frågan om jag ville vara med i teamet. Jag har inte mycket erfarenhet av racing.
Aksel Lund Svindal är sportbilsentusiast men har aldrig tävlat i motorsport men under en mästerlig alpin karriär blev han känd som ”the King of Speed”, en beundrad specialist med bl.a. 14 störtloppssegrar och 17 Super G-segrar i världscupen.
– Det här är en stor ära och jag är verkligen motiverad att lära mig mer om racing, fortsätter Lund Svindal.
Aksel Lund Svindal tävlar för Porsche Experience Racing, med #82 medan Ingemar Stenmark har #56 och bägge kör med Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.
– Det är fantastiskt kul med racing, säger Ingemar Stenmark.
– Jag har kört en säsong i mästerskapet och fick rejäl mersmak, det är så mycket man känner igen från skidåkningen med hög fart, avancerad kurvtagning och noggrann analys av banan.
Porsche Sprint Challenge Scandinavia är en racingserie för unga talanger och semi-professionella entusiaster som vill ta steget upp från club-racing till en klass som är fullt sanktionerad av Porsche Motorsport. Serien körs under gemensamma tävlingshelger med elitracingmästerskapet Porsche Carrera Cup Scandinavia.
*
Helt annat underlag väntar Annie Seel som ihop med tyskan Annett Fischer ställer upp med ett helkvinnligt rallyteam i VM för ökenrally, Hail Rally som körs i Saudiarabien 6-11 december. De tävlar för team Xraid i T3-klassen för specialbyggda terrängbilar.
– Det känns fantastiskt att vara tillbaka i ökenrally VM. Så mycket har hänt de senaste åren, inte minst satsningen på kvinnliga team. Mitt mål är att vi ska ta en pallplacering i vår klass, och även ta pris som bästa kvinnliga team, förklarar Annie.
Annie Seel har deltagit i åtta Dakarrallyn och är den enda svenska föraren någonsin som kört rallyt både med motorcykel och bil. 2010 blev hon kvinnlig Dakarmästarinna. 2003 satte hon höjdrekord med motorcykel på Mount Everest.
*
Lite lugnare är det att i helgen ta sig till Nossebro Hembyggdsförening och Stationshuset där Kenneth Bäcklund med ett förflutet i Mitsubishis svenska rallyteam. Här visas Vara-förarens priser, mängder av foton från rallykarriären och andra rallyattribut. Har man tur finns dessutom Kenneth på plats och om inte, så kostar kaffe med dopp bara 50kr/person.
*
Om det inte varit så tråkigt i grunden så hade jag blivit full i skratt av hur såväl företrädarna för World RX som WRC försöker övertyga oss alla, att det är ett lyft för VM-serien att flytta från en kanal som alla kan se, SVT till dyrare och smalare betalkanalen C More.
Utgår från att motorsporten inte hamnar i standardutbudet utan för att få se detta krävs troligen Premium Plus och då med en prislapp strax under 500 kr/månad. Det är då skrattet fastnar i halsen…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.