Adam Grahn bara 19-år och redan vinnare av HGP, ett svep genom tävlingen där Wilke förklarade sig nöjd, total Rovanperä/Toyota-kross på Kanarieöarna, Oliver bättrade på självförtroendet, Latvala fulländade Toyota-helgen och rullad Amazon ska bli lika fin igen…

Nu är du inte längre ensam i familjen om att ha vunnit Hässleholms GP!

Orden kommer från 19-årige Adam Grahn, Älmhult och riktades till tidigare HGP-vinnare och pappa, Joachim. I JC Racetekniks Škoda Fabia kom Adams seger ändå lite överraskande men inte för ”Jocke”.

Skällde lite på honom efter första heatet och sa att nu måste du bruka allvar på resten annars tar Andervang dig.

Foto: Tommy Svensson

Adam höll med,  la in en högre växel på Skodan och vann alla tre heaten, dessutom med nytt banrekord på Garnisonen.

Även om jag vunnit här tidigare, så har jag aldrig gjort det med trea raka bästa tider, mycket imponerande, berömde ”Jocke” och la till.

Nu när det är klart kan blodtrycket gå ner lite, både jag och mamma (Camila) är lika om ännu inte gladare än Adam!

Foto: Tommy Svensson

Vinnaren som hade Marcus Sundh vid sin sida medgav att detta var en kul seger och på frågan var han rankade den kom svaret med ett stort skratt.

På en tio graders skala så säger jag 100!

Medan Andervang värmde upp med åtskilliga mil dagen före på asfalt i Tyskland var Adams förberedelser mindre omfattande berättar han.

Vi satte ut lite koner på flygplatsen i Arvika och sedan körde vi där en kort stund, det var allt…

Efter detta är det Älmhult på lördag där SM-ledningen ska försvaras innan det bär iväg till Ungern och ERC. En jäktig månad medgav Adam.

Idag här, på lördag Älmhult, sedan Ungern och direkt efter det tar jag studenten den 23 maj och så ny SM-tävling i Värmland helgen efter. Inte så många pauser precis och vid sidan av detta är det fullt upp hemma på maskinstationen…

Foto: Tommy Svensson

Skrev att segern var lite överraskande då Hyundai-åkande Stig Andervang/Sofie Sjöberg Karlsson stod för främsta motståndet med två tidigare segrar på Garnisonen. Om det berodde på att en lite sliten Stig som inte anlände till Hässleholm förrän 08.30 på morgonen efter sin tionde plats i tuffa tyska ”Rallye Sulingen”. Eller om Adam helt enkelt var snabbare i grunden, lär vi aldrig få veta, men en pyspunka i sista heatet för Stig innebar inte någon förbättring på tiden.

*

Foto: Tommy Svensson

I 2WD upprepade SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Konrad Clausson segern från DM-premiären på hemmaplan med sin Opel. Med det var ingen enkel seger förklarar ”Jocke” medan Konrad och pappa Stig välkänd Opel -ikon lyssnar.

Green (Johan) kör alltid väldig bra här och att det bara skilde fem sekunder inför sista körningen förvånade inte. Här fick jag problem när jag skulle växla, så i mål trodde jag inte att min tid skulle räcka…

Nu gjorde den så och till slut skilde 4,2 sekunder mellan Hörby-föraren och Johan med dotter Ella vid sin sida i Toyotan. 

Foto: Tommy Svensson

Trea slutade en annan Hörby-duo, Tommy Andersson/Thomas Hallén dock över 50 sekunder efter, men ändå med lite tur då en drivaxel gick av när mållinjen passerades. Snabbe dansken Johannes Fraas med lokal kartis Steinar Bakkland gick in som fyra, trots sinkande generator i andra heatet. Lite som kavalleriet kom Hörby-boende Martin Nilsson (bilden) till undsättning som råkade ha rätt generator i servicebilen.

Foto: Tommy Svensson

Nu är både bil och jag själv laddade inför sista, förklarade en tacksam Johannes.  

Överlägsen seger bärgades i A/B Std.B genom Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Thomas Jalkling med Toyota. Inför sista omgången var Toyotan nästan 40 sekunder före tvåan Kurt Ekelund/Ola Stenberg, Hässleholm.

Jespers dotter Hilma kollade på de medhavda grusdäcken och rådde pappa att lägga på dom i sista för att spara de dyra asfaltdäcken. Taktiken lyckades och även med grus-gummi blev det bästa tid…

Foto: Tommy Svensson

En dansk som imponerade var BMW #63 med Casper Olsen/Per Olsson som var halvminuten före en trio Lundaförare i B-Trimmat. Trion bestod av Skawomir Bronk/Sandra Bergelv, Arne Oddshammar/Hanna Nordén och Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson.

*

F.d racing-föraren Daniel Vebster har sadlat om till rally i par med Hannes Karlsson. De båda kör för SMK Hörby och kom till Hässleholm från Ryd där det blev en femte plats i C-Trimmat. I Hässleholm kördes en av Sydsveriges mest ikoniska 240:er nämligen ”GUA” tidigare körd av sladd-legenden från Bromölla, Anders Lindström.

Foto: Tommy Svensson

Tyvärr gick kardanen sönder i heat två och när Daniel och Hannes kom puttandes med Volvon förväntade jag mig två ilskna bin. Ingalunda, Vebster skrattade brett trots missödet och där Lindström var framme med goda råd inför framtiden. Jag var tvungen att ställa frågan om hur detta känns i jämförelse med Italien och det flådiga Lamborghini-tävlandet som gällde tidigare.

Detta är är hundra gånger roligare, vanligt folk runt omkring plus att i rally kan du komma långt på talang i racing handlar det mer hur tjock plånboken är!  

*

Ett namn som för alltid är förknippat med ”HGP” är Tyko Nilssons med sin ljusblå ”Jinert-Volvo”. Som bekant har nu Tyko lämnat oss men Volvon lever och i går kördes den av hans kompis Magnus Larsson med Tykos dotter Karolina Persson som kartläsare. Att deras körning gav anledning till många applåder och även lite sorgliga tårar, såg jag med egna ögon. En något gråsprängd åskådare tog upp en näsduk, torkade ögonen och konstaterade till mig.

Foto: Tommy Svensson

Fy f-n vad livet är orättvist, det är ju ändå Tyko som skulle kört men ändå stort att ”töserna” håller minnena levande!

Familjen har även satt upp ett nytt pris till minne av pappa, ”Tyko Nilssons Vandringspokal”. Sjävklart tävlas det om priset i VOC som var Tykos hemvist. Första inteckning togs av Lunds Daniel Ekdahl i egenskap av bästa VOC.

*    

Foto: Tommy Svensson

Övriga klassvinnare i den 62:a upplagan av tävlingen var: A/B Std.B, Mads Kusk/Dorthe Højer, Loms- C Trimmat Jacob Oddshammar/Sebastian Helqvist, Lund (bilden)-C Std.A, Magnus Pedersen/Åsa Bauhn Hässleholm-C Std.B, Stefan Persson/Åke Persson Örkelljunga, Ungdomsrally, Elias Augustinsson/Ulf Augustinsson, Hässleholm- Appendix K Johnny Pedersen/Albert Rishöj, ASK Hedeland. Även om där var något glesare mellan åskådarna den här snudd på sommardagen, var mannen vars ande svävar över det mesta i Hässleholm, CG Wilke belåten.

Klart att ett tunnare startfält påverkar antalet besökare men ändå fullt godkänt och även de tävlande verkar nöjda, då är jag också nöjd! 

*

Så klart lite konstigt att ”WRC Rally Islas Canarias” kommer efter ”HGP” men så blev det. Majoriteten av bloggläsarna är jag säker på redan har full och bättre koll på Kanarieöarnas WRC-premiär än jag själv.

Foto.: Toyota Gazoo Racing

 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen dominerade så totalt att rallyt på avstånd från Hörby nästan blev en gäspning. När sedan dessutom Toyota-teamet krossade Hyundai gjorde inte spänningen större. Kanske jag övertolkar, men om det i Seoul råder oklarhet om Hyundai ska fortsätta kämpa mot Toyota eller ge upp och helt fokusera på WEC så var nog helgen ett steg fel riktning för WRC. Känns faktiskt redan lite uppgivet hos både Thierry Neuville och Ott Tänak, kan kanske beror på att de fått icke officiell information om var WRC-beslutet är på väg att landa…

*

Foto: Pierre Skytt

Yohan Rosell/Arnaud Dunands seger i WRC2 var väntad även om jag hade helgens trea Nikolay Gryazin/Konstatin Aleksandrov före i mitt tips. Annas var det utan tvekan för oss tämligen okände Alejandro Cachon, som stal showen som tvåa, 29 sekunder efter Citroën #21.

Foto: Pierre Skytt

Oliver Solberg/Elliot Edmondson slutade åtta av alla Rally2-bilar efter att ha råkat ut för drivaxelbrott på fredagen. Ändå var Oliver nöjd med rally då han utanför poängmöjlighet såg helgen mer som ett långt testpass.

Jag tar med mig mer självförtroende på asfalt efter detta, menade Oliver.

Foto. Oliver Solberg motorsport

När Toyotan från Printsport fungerade visade Oliver genom flera sträcksegrar att ha verkligen vill kämpa om WRC2-guldet. Dessutom berömde han rallyt och speciellt de entusiastiska åskådarna.

Jag vet att det ofta snackas om fansens betydelse och det är jätteviktigt att vi vårdar dom, trots allt är detta vad hela sporten går ut på! 

*

Låter Pierre Skytt som var på plats i och omkring Las Palmas runda av helgens WRC.

Foto: Pierre Skytt
Foto: Pierre Skytt

Rallyt är till ända. Resultatmässigt egentligen ganska händelsefattigt men stämningen i publikleden är helt otrolig. Speciellt när lokala åkare kommer, då lyfter taket och givetvis applåderas även resterande startfältet också fram. Rallyförare är uppenbart ett högstatusyrke på ön.

Foto: Pierre Skytt

På powerstage fick vi åka ganska långt fram. Men det blev ändå en ökenvandring i dammet bredvid vägen. Mot det kända hoppet som funkar bättre i andra riktningen. Men ändå fint ställe där man följer bilarna en bra bit på håll.”

*

Förstår att en del är intresserade hur det gick för mig i prestigefyllda ”WRT-Tipset” och då är svaret, så där. Tappade många poäng mot helgens bättre siare men behåller ändå ledningen i tipset, om än delad. På 40 poäng ligger också tips-koordinator Anders Karlström och Carina Nilsson men i Portugal ska jag tippa mer med hjärnan än hjärtat och då… 

*

Efter sju sträckor i Šmucler Historic Vltava Rallye” höll Ludvikas Tobias Johansson/Jenny Strandberg en fullt anständig fjärde plats med rallyts enda Audi Quattro. Men redan sträckan efter var rallyt över för deras del när växellådan inte ville som Tobias ville.

Foto: TGR

Jari-Matti Latvala är på god väg att leka hem EM-titeln med sin privata men ändå TGR-lackade Toyota Celica. Efter det tolv luriga sträckorna i Tjeckien var ”JTL” nästan fyra minuter före Tibor Érdi jun i en något modernare Ford Sierra Cosworth och trean med systerbil till vinaren, Vojtéch ´Stajf hade över fem minuter upp till seger.

Foto: TGR

*

När jag skrev om ”Vilda Ryd Racet” så noterade jag att Anderstorps RC-föraren Thomas Theorins extremt fina Volvo Amazon drabbades av ”taklägg”. Thomas hörde av sig med både bild och kort text.

Jo det var tråkigt men har man kört sedan 2006 med Amazon och många tävlingar har det blivit, så förr eller senare händer det ju. Hade stora problem med att jag inte fick i växlarna så var mycket fokus på det…

Theorin lovar dock.

Foto: Privat

Den blir lika fin igen, det lovar jag!

*

Tanken var att summera resten av rallyhelgen men det blev lite av en övermäktig uppgift. Istället rekommenderar jag ”Ericsson Motorsport” som har koll på det mesta. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *