Abiteboul menar att rätt bil vann Märkes-VM, Latvala ville ha Kankkunen som ersättare, Brynildsen kör ny Toyota Yaris GR Rally2 i NM och VEC fortsatte att dela ut priser efter Linköping.
Hyundais teamchef Cyril Abiteboul visade stort ”sportsmanship” när han inte bara gratulerade Toyota till seger i ”Märkes-VM” utan även förklarade att detta var mest rättvist. Att han kände frustration när Ott Tänak i ledning åkte av sticker han inte under stol med, men tillägger.
– Detta blev ändå bra, visar att det finns rättvisa och jag menar att Toyota fortfarande är överst i toppen.
Själv menade han hos DirtFish att hans team avancerat under året och att det var så tätt i finalen var ett bevis på detta.
– Bra motivation till nästa säsong, inga jobbiga känslor utan stor lättand att Thierry och Martijn klarade årets stora målsättning!
Abiteboul pekar på saker som drabbat Toyota ”orättvist” under säsongen, Kalles krasch i Finland eller Ogiers misslyckande i slutet på året.
– Toyota bjöd oss på många poäng under året så nu var det vår tur att bjuda tillbaka…
Toyota segrade åtta gånger under året mot Hyundais fem och tog 19 pallplatser mot de ljusblås 15, så svårt att inte hålla med Abiteboul med att rättvisa till slut skipades…
*
När det blev känt att Jari-Matti Latvala 2025 hade för avsikt att fokusera mer på ”ERC Historic” med sin egen Toyota Celica ST185 och mindre på jobbet som teamchef för Toyota Gazoo Racing började rykten spridas. Huvudspåret i dessa var att Toyota-basen Akio Toyoda inte var helt nöjda med hur teamet sköttes, utan ville se en ny ”coach” i Jyväskylä. Att kicka ”JTL” skulle dock vara en prestigeförlust för Toyota och istället öppnades en nödutgång med skylten ”ERC Historic”.
Foto: Tommy Svensson
Själv till hör jag dom som alltid haft Latvala som lite favorit och ville därmed absolut inte lyssna på detta, istället går jag på den officiella linjen att det är hans eget val att köra Celica 2025.
2025 när ERC krockar med WRC kommer alltså inte Latvala att finnas på plats utan då ska en annan ikon ta hans plats, Juha Kankkunen. När han fick erbjudandet av Latvala personligen blev det först lite chock.
–Å andra sidan har jag jobbat som ambassadör för Toyota i två år, så jag känner teamet som är bäst i världen och vi ska fortsätta på samma succéspår som tidigare, förklarade den numera 65-årige fyrfaldige världsmästaren för Rallyjournal.
Att anställa Kankkunen var ett enhälligt beslut mellan Latvala, Toyoda och en annan Toyota-höjdare Yuichiro Haruna.
– Vi gick igenom alternativen och vi var alla överens om att Mr. Kankkunen var det bästa valet, avslöjade Latvala.
*
Mer Toyota men då från Norge, där Eyvind Brynildsen vid en presskonferens i lördags hos Toyota-handlaren i Moss drog täckelset från en ny Toyota Yaris GR Rally2. I par med svågern Jørn Listerud blir det full NM-säsong 2025 och till Parc Ferme avslöjades också hans enkla ”game plan”.
–Jeg kjører aldri for å bli nummer to!
I Moss förklarade Brynildsen att motivationen fanns och nu väntade revansch för det snöpliga slutet 2022 i ”Rally Hedemarken”.
I år har det bara blivit fyra rallystarter med en seger i ”Numedalsrally” i Polo R5. Med ny Toyota som 36-åringen kallar ”Volkswagen-killer” är han optimist och förklarar att bilen är bevisat bra.
– En stor önskan är att Toyotan även är bra på snö då NM-premiären körs redan den 11 januari.
Bakom Brynildsen står inte de norske importören utan Bauda med nio lokala Toyota-handlare som tillsammans med en del andra, övertalade honom att göra en omstart.
– Jag har helt tiden sagt at jag inte har tid men dom har insisterat och det är så klart stort att få vara först i Norge att köra Toyota GR Yaris dessutom i deras tävlingsfärger.
I Moss fans även Norges Bilsportforbund Generalsekretær Hallgeir Raknerud som även han var mycket nöjd.
– I 2025 får vi nå Eyvind tilbake, vi har Frank Tore Larsen og Henning Solberg blir jo bare yngre og yngre og bedre og bedre og han sier også at han skal kjøre neste år. Så blir jo dette her veldig spennende. Det er stort for norsk bilsport generelt og rally spesielt at vi får til det her, förklarade Raknerud till Parc Ferme.
*
Med att skänka över 80 000 kronor till cancersjuka barn i Linköping har nu Volvo Euro Cup delat ut runt 100 000 av totalt 400 000 kronor genom Lars Stugemos #FkkCancer. Detta uppmärksammades i dagens Skånska Dagbladet vilket tillsammans med avslöjandet att SMK Hörby utsetts till mottagare av Lions Clubs föreningspris, gjorde tidningen till lite av ”klubbtidning”.
VEC-ansvarige Ted Malm hade som vanligt slagit knut på sig själv och bjöd på en galakväll i Linköping där även tävlingspriserna förelades. Här röstades fram ”Årets Arrangör” och denna prestigefyllda utmärkelse hamnade i Danmark.
– Det var ett enhälligt möte som alla röstade på arrangören av Rally Juelsminde, så vi säger stort grattis till er för ett gott arbete och utmärkelsen ”BEST ORGANIZER VEC 2024”, berättar Malm.
– Vi hoppas också ni arrangerar tävlingen igen 2026 då vi gärna kommer tillbaka!
Ett annat prestigefyllt pris gick till SMK Hörbys Håkan Bercic som inte kunde närvara i Linköping, istället tillbringade han tiden på Trelleborg Lasarett.
– Om inte pristagaren kommer till pokalerna så får pokalerna komma till pristagaren vilket skedde idag då jag överraskade Håkan Bercic som placerade sig på femteplats i VECC2 , klassen för AppK bilar över 2 L motorer. Men också mannen som tog hem specialpriset ”Årets #GeFanAldrigUpp”, berättar Ted.
– Håkan fick priset med anledning av att hela hans säsong har bestått av ett evigt kämpande såväl med egen hälsa, bilens hälsa och allt annat. Han startade iallafall i alla cupens tävlingar under året och faktiskt även så pass att han i Danmark ledde VECC2 efter några SS!
Nu önskas Håkan snabb bättring så att han kan köra premiären i Torsby den 18 janauri.
*
Glöm inte att idag är sista dag att nominera kandidat till Thomas Carlssons Minnesfond. Namn skickas till info@kmk.nu som går till Katrineholms MK som är de som ska utse den 15:e mottagaren sedan starten 2009.
Jari-Matti Latvala förkortas ”JML”..