Succé för nya R5-Mitsan, Stoffe och David vassast på Österlen, norsk Citroén debut och Opel-Emil klassvann i genrepet inför ERC!
Vilken pangstart för Gävles Martin Berglund i par med Sofie Lundmark fick med nya Weng-byggda Mitsubishi R5:an i Rally North Wales. En femte plats under vidriga väderleksförhållanden måste väl vara mer än vad alla inblandade vågat drömma om kan jag tänka. Sofie berättar.
– Wales bjöd på allt – störtregn, dimma, lera, storm och inte mindre än två avåkningar till följd av INGEN sikt och lerhalka. Men vi tog oss runt och är väldigt nöjda med bilen!
På rallyts hemsida var man också imponerad över Martin och Sofies insats speciellt då nya bilen fortfarande inte fått något defrostersystem installerat. Att med helt igenimmad vindruta ändå prestera tider i toppklass var för britterna ”jolly good sport”.
Som jag skrivit förut är jag ingen tekniker men hur kan det vara att bilen som jag förstått ska vara nationellt klassad fick startförbud i Rally-SM men är Ok borta i England? Är det SBF som är nålsögat…
Stort intresse tilldrog sig det faktum att WRC-proffset Elfyn Evans i allra sista stund blev klar att premiärköra den nya Fiesta R2 med enliters motor och turbo. vann det runt hundra bilar stora rally gjorde Francis Bogie i en M-Sport preppad Fiesta R5.
*
Då var det som vanligt ingen större överdrift när jag lät kläderna från Rally Sweden hänga framme med tanke på ”vårpremiären” nere på blåsiga och svinkalla Österlen. Okej, överdragsbyxorna lät jag stanna hemma men långkalsongerna satt som tur var som en smäck när jag jobbade vid målet på sträcka tre. Ett jobb som är riktigt kul och jag har skrivit det förut, har svårt att förstå varför det är ett så stort problem att få frivilliga till detta? Visst om vädret hade varit lite mera vårligt hade det varit ännu roligare men man kan inte få allt. Nu var det bara trevliga tävlande och mina TK-kompisar Kenneth Rittbo (bilden), Mats Wilhelmsson, Bertil Gunnarsson och Henrik Hallberg/Ronny Isacsson i målbilen som förgyllde dagen.
Sedan är det väl lika bra att göra ”pudeln”, Simrishamn fixade faktiskt det gigantiska startfältet som till slut stannade på 184 bilar inklusive Regularity. Min befarade nattmangling kom av sig och när jag körde hem vid 19-tiden mötte jag de sist startande på väg in mot slutmålet i Simrishamn. Två stopp, ett längre på sträcka ett där Johannes Haraldsson från Hässleholm tappade ett framhjul som olycklig träffade en åskådare vilket gjorde att ambulans tillkallades. Som tur var var inte skadorna av allvarligare art vad jag förstått. Sedan var det en boende som också ville komma hem vilket gav ett kortare uppehåll. Men detta till trots höll ändå tidsprogrammet hyggligt vilket är imponerande. Även de tävlande har intygat att Simrishamns MK lyckades till hundra procent med arrangemanget vilket måste kännas skönt.
Hörde lite gnäll över de utplacerade halmbalarna för att stoppa vägombyggnad, gnäll vilket jag har lite svårt att förstå. Vita stora balar på ett grågrönt landskap syntes lika tydligt som Turning Torso i Malmös ”skyline” och väljer man så tajta spår att att man träffar balarna känns det för mig ungefär som ”skyll er själva”. Fast det är klart allra bäst hade ju varit om det togs ett enhälligt beslut av samtliga tävlande att ”nu åker vi enbart på vägen och breddar inte” då kunde bönderna behållt sina balar hemma på logen…
*
Tipset gick hyggligt i 4 WD, Stoffe Nilsson/Jesper Johansson vann planenligt och hade inte min tvåa Joakim Längberg fått tekniska problem hade han kunnat bli tvåa. Nu poppade min trea Algot Öberg upp på silverplatsen och fyran norrmannen Arnt Gustav Olsen hängde på och blev trea med splitternya Citroén R5. Sedan var f.d skåningen Osborn Eklundh ofin att peta ner ”femman” Ingvar Andersson till sjätte plats. Men i stort fullt godkänt tips.
Värre blev det i 2WD där Mattis Olsson kom linkande fram till min publikplats på sträcka ett och släppte sportsligt förbi Morgan Eriksson (bilden). Någon sorts drivrelaterat problem var det på Toyotan. Istället tog ”min trea” David Bellborg/Kalle Lexe över och vann före Christopher Zeijlon (4:a hos mig). Min femma Kristian Johansson, Kind blev som jag planerat peppad av den blygsamma placeringen och knep istället sista pallplatsen. Men här hade han flyt för rallyts stora överraskning, Ydres Henrik Johansson var bara två tiondelar efter med sin ”hycklingegula” Golf. Nu har jag som jag tror de flesta lite dålig koll på unge Henrik men Saab-oraklet Roger Rooth har bättre koll, ”Du missar inte nykomlingen va? 4:an i A Grupp H, 19 årige Henrik Johansson från Ydre MK, 1,5 sekund efter 2:an Zeijlon i 2:a grustävlingen med bilen och 1:a notade tävlingen med bilen. Tror dessutom det är 1:a med co-driver Lina Jonasson. Han körde Ungdomsrally i Bilsport Rallycup och vann. Sista året i Ungdomsrally piskade han vinnaren bland A-förarna i VOC, så jag är inte förvånad, men dom lär få något att bita i där. :o)”.
Är väl bara att hålla med Roger…
*
”Tom Kim Jim” låter som någon nordkoreansk general men lägger man till Kristensson, Nilsson, Nilsson så har du toppen i klass R1b eller ”VOC:a-klassen” eller mer korrekt ”VOC Mekonomen Rally”. Toms vinterövningar i VOC:s ”Vinterserie” gav det lilla extra i tempo som gjorde att han och kartisen Timmy Berntsson ganska enkelt kunde vinna före färske A-föraren från Osby, Kim Nilsson och då med Jim Nilsson som trea. Jim var dock hela 43,1 sekunder bak klubbkompisen i SMK Hörby som toppade. Överlag lyckad helg för min klubb då Tom vann här, Thobias Svensson körde hem A Grupp E (numera omdöpt till R1a) och Christian Juhlin i C-VOC.
*
Var säkert också klang och jubel i Vinslöv hos gänget med anknytning till ”Larsson Rallyblogg”. Färskast i gänget är Hampus Larsson/Joakim Gustavsson som kom med nybyggd Toyota och tog sitt livs första klasseger i C Grupp E. Riktigt kul då jag länge trodde att Hampus framtid mest skulle handla om att sköta golvtorkningen när Vinslöv spelade handboll i Furutorpshallen. Skönt när man har fel ibland…
Storebror Jesper slutade trea i B-klassen för Grupp E:arna med Robin Rosengren vid notblocket detta bakom ettan Ola Schön, Tomelilla och Andreas Olsson, Kalmar. Slutligen blev Anders Larsson med nye kartisen Ida Lidebjer Granberg trea i B-R2 med den svarta Hondan.
*
Stabil Opel-seger eller åtminstone i närheten fixade Björn ”Nalle” Johansson och Anders Olsson i KRB-klasserna. Men det satt hårt inne och hade inte snabba sträcka tre körts hade nog f-n Kjell Fransson, Vimmerby tagit hand om segerpokalen med den vassa ”Folkan”. För Fransson var snabbast av de två på alla sträckor utom Spjutstorp. I mål skilde bara fyra sekunder och på ”vinnarsträckan ” var gamla Opelproffset hela 19 sekunder värre.
– Måste erkänna att både Kjell och Folkvagnen var tuffa att komma till tals med, menade Nalle efteråt.
Han passade även på att berömma arrangerande Simrishamns MK.
– Kanontävling och vilka fina vägar, när vi kom andra varvet kunde man knappt se att där gått biltävling!
*
Blev imponerad av norrmannen Arnt Gustav Olsen, NAF Asker & Baerum som kom ner till Simrishamn med helt nyinköpt R5-Citroén (bilden). Trots ovana vid både sträckor och bil körde han då in som tredje bästa 4WD och nia totalt. Annars var det inte Norges dag på Österlen förutom Olsen så var det bara Rune Kittelsen från Kristiansand som placerade sig genom fjärde plats i B-förare R3 (2WD). Deras ”guttkompisar” Kjell Ivar och Leiv Erland samt Arne Eriksen fick alla ge upp efter ”tekniskt uheld”.
*
Hade ett litet snack om Subaruåkande Mikael Wehlin som jag gratulerade till att ha minimerat de gröna inslagen på bilen. Mikael höll inte riktigt med utan menade att det inte gått så bra sedan färgbytet och funderade på att smälla på med mer grönt för att se om det skulle hjälpa. Har lite svårt att argumentera emot sedan han försökte att riva arrangörens fina stenskottskydd på sträcka ett. Kanske lite grönt i botten på Subarun skulle kunna hjälpa…
*
Om Trelleborgs MK hoppats på en sorts ketchupeffekt efter att DM-åkarna rullat i mål i Simrishamn i går kväll, hopades fel. I dag med tre dagar kvar av anmälningstiden är där bara 42 anmälda till Anderslövsrallyt den 11 april.
*
Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg genrepade perfekt i dagens ”shake down” inför ERC och Cirquit of Ireland kommande helg med Midland Stages Rally. Emil var snabbast av de tre Opel Adam-förarna och hans kompis i fabriksteamet Marijan Griebel fick däng med 1.10 och Julius Tannert med ytterligare sex sekunder. En total 20:e plats av de dryga fyrtio som kom i mål visade att det svenska stålet bet.
*
En alltför optimistisk omkörning gjorde att Marcus Ericsson fick bryta i Malaysia redan på femte varvet. Shit happens Marcus, bryt och kom igen. Racet vanns av Sebastien Vettel.