Tänak/Mölder ”årets badpojkar”, Sarah gillar Andreas, snart fullt i Simrishamn och sensation i Hässleholm!
Ingen som helst tvekan utan att Raigo Mölder för alltid skrivit in sig i WRC:s historiebok efter sin makalösa kyla. Detta sedan Ott Tänak gav sig själv, Mölder och Fiestan ett högst ofrivilligt dopp i gårdagens etapp av Rally Mexico. Det var på första riktiga sträckan som det gick överstyr för estländaren när något hände i en svag högerkurva.
– Verkade som något gick sönder i högern som gjorde att jag inte lyckades få in framhjulen i nästa vänster, berättade en blöt Tänak.
I tangentens riktigt var en djup slänt ner till en konstgjord vattenrerservoar som blev landningsplats för Fiestan efter rullningen nerför slänten. Som tur var lyckades båda två ta sig ut snabbt även om Ott fick problem med sladden till intercomen. Raigo Mölder visade stor sinnesnärvaro och släppte aldrig nothäftet medan han och Ott simmade mot land. Tydligen var han redan då övertygad om att man skulle kunna starta om.
Dramatiken var också stor i M-Sports tält då man plötsligt bara såg att Tänak försvann och ingen av de efterföljande rapporterade att de inte sett några spår av bilen på sträckan. Först efter 17 minuter lyckades man få kontakt med Malcolm Wilson och berätta att man var okej, men att Fiestan låg på botten av dammen. För de alla flesta ”over and out” men efte tio timmar i vattnet bärgades bilen och transporterades tillbaka till serviceparken i Leon. Tre timmar senare hade mekanikerna bytt allt elektriskt, dränerat motorn och lite annat smått och gott och se på f-n, bilen startar och verkar vara hur kry som helst.
Men något strul var där, för på väg ut till lördagens första sträcka stannade bilen och Ott var där ute ur bilen för att försöka fixa felet. Efter ett tag startade Fiestan igen och senaste rapporten är att han är på väg mot sträcka elva. Kan man ha glömt slå K-sprit i tanken kanske…
*
Efter fredagens åtta sträckor leder Sebastien Ogier med Jari-Matti Latvala tätt efter. Trea är Mads Östberg var inledningsvis irriterad då hans Citroén visade upp samma problem med växellådan som i Rally Sweden. Trots detta har Mads och svenske co-drivern Jonas Andersson visat stabil körning vilket man inte kan säga om teamkompisen Kris Meeke. En bastant mexikansk jordvall satte stopp för nordirländaren igår men som nu startar om efter superrallyreglerna.
*
Fyra är Andreas Mikkelsen/Ola Floene som inbillar jag mig kör mer smart än fort. Taktiken kan vara att låta de tre framför jaga liver ur varandra och sedan i röran smita förbi.
– Det går så fort här så ska man ”pusha” mer än vad jag gör nu måste man ha mer erfarenhet, menar Andereas.
– Du måste nästan kunna sträckorna utantill för att våga chansa. Visserligen var jag här även i fjor men då rullade vi så det blev inte så många sträckor. Viktigt att köra med insidan, följa planen och inte falla för frestelsen att gå på lite extra!
Paret verkar också vara lite av mexikanarnas favoriter och då även lilla Sarah som lämnade över en fin teckning till Andreas inför starten i går. Med sådana fans kan det bara inte gå fel, är säker på att Andreas och Ola är på pallen imorgon.
*
En som helt klart missar den, pallen alltså är Thierry Neuville och Hayden Paddon i Hyundai. Thierry var bra med, låg tvåa bak Ogier men punkteringar som dessutom toppades med en rullning är inget vinnarrecept. Även Paddon var mer vid sidan än på vägen och till slut gjorde Hynudanien som piloterna hos Norwegian, la ner jobbet. Efter en insats väl värd att jämföras med en Vasaloppstart har nu mekanikerna fått ordning på vraken och båda är klara för omstart.
Därmed har Ogier fått exakt som han ville, lite bilar före sig i dag som innehåller mest SS-mil i hela rallyt. Känns redan nu som att jag får revidera mitt tips där jag inte trodde på Ogier som vinnare. Var dock i gott sällskap då fransmannen inte heller själv ens trodde på pallplats.
*
Pontus Åhman och Johan Johansson fick en tung start på nya ”proffskarriären” i
Saarland-Pfalz Rallye där Opel Adam Cup har sin premiär. Förra helgen skrevs kontraktet och nu var det skarpt läge och självklart med minimalt med mil i nya Adam. Nästan direkt gjorde Pontus ett misstag, kom utanför asfaltkanten och nerför en slänt. Trots mycket publik ville ingen hjälpa svenskarna utan det blev till att bryta. Nu startade man om på lördagen men självklart borta från allt vad cuppoäng heter. Danske Jacob Madsen ledde ett tag men har nu tappat till andra plats bakom Julius Tannert. Tre sträckor återstår av rallyt.
*
Det var Sebastian Lindholm och Eric Camilli som fick nöjet att ta nya WRC-Yarisen till de allra första snötesterna som nu avverkas här i Sverige. Inte mycket har sipprat ut från testerna från TMG-teamet mer än ett kort
– A successful four days…
*
Nu är det nära, alltså antalet anmälda som Simrishamns MK tar emot till gruspremiären Simrishamnsmixen den 28 mars. Klockan 18.00 den 18 mars stänger anmälan och just nu har man 166 namn i listan. Ingen högoddsare om jag säger att det blir gallring…
*
Häromdagen skrev jag om Jacobskolan i Hässleholm där eleverna ska bygga en kopia av Per Eklunds Golf som han körde i Tyska mästerskapet i slutet av sjuttiotalet. Även vår kollega Norra Skåne uppmärksammade det unika skolprojektet men de ”lyckades” bättre än vi på Kristianstadsbladet. ”Norringen” avslöjade nämligen ett riktig scoop när man var på besök. I artikeln skriver man, ” Det ska vara original, till exempel med luftkyld motor som det var då”. Har hygglig koll men detta har jag missat att Golfen hade luftkyld motor som original, trodde detta tog slut i och med att Bubblan slutade tillverkas 1975…