Ogier på väg mot nytt VM-guld (kanske), förvånad Neuville, besviken norrman och Opel-Emil en kämpe!
Med den fransk/tyska segern i Rally Sweden ser det ju onekligen ut att bli ”same precidiure” i WRC som de två senaste åren med Sebastien Ogier och Polo WRC i en helt egen klass. Men det är inte helt säkert att vinna ett tredje VM-guld för Ogier blir någon ”promenad i parken”. Thierry Neuville och Hyundai visade onekligen gott gry (hoppade dessutom både långt och högt) och med lite otur för ”The Capito boys” kunde det ha blivit belgisk seger i Värmland. En andra plats och dessutom helt otippad av såväl mig själv som alla ”experter” var något som fick Neuville att jubla vid målet i Hagfors. Han var också första fram att trösta Andreas Mikkelsen när han efter avåkningen gled in med sin snötäckta Polo under målportalen. Ogier, längst till höger på bilden fick nöja sig med att vara tvåa i tröstkön.
*
Både Hyundai och Citroén verkar ändå ha blivit bättre bilar sedan 2014 även om nu ”Vinkel-gänget” inte fick någon direkt positiv återkoppling på Rally Sweden. Kris Meeke sjua och Mads Östberg, tia lär inte framkalla någon direkt anledning för Yves Matton att korka upp champagnen ikväll. Men över tid tror jag faktiskt att både Hyundai och Citroén nu är mycket närmare Volkswagen än i höstas. Var Ford står är mer svårtippat, verkar inte alls som att man har samma ”power” under huven som konkurrenterna. Ott Tänak blev visserligen fyra men det känns mer som en placering som esten fick till skänks, mer än att ”gasa sig till den. Jag kan ha fel…
*
När jag ihop med Östberg, Neuville, Tänak och Paddon väntade på Mikkelsens tid utbröt ett unisont ”Noooooooooo” när han åkte av och de såg detta på tv-skärmen. Kolla gärna in Neuvilles väldigt förvånande blick och med öppen mun skriker han sekunden senare.
– Jag tvåa, det trodde jag aldrig!
*
Mitt eget tips gick ju nästan käpprätt åt h-e, trodde bland annat att Ogier skulle bryta, skämshatten på. Däremot hade jag och den här gången tråkigt nog, återigen Andreas Mikkelsen och Ola Fløene (bilden) rätt som trea. Påpekade detta för Ola efter målgången som då konstaterade med tanke på att jag tippar dom rätt i tävling efter tävling.
– Prova att tippa oss högre nästa gång det kan hjälpa, replikerade Ola med ett lätt besviket leende.
*
Nu leder alltså Ogier planenligt med två maxpoängare och totalt 53 VM-poäng. Tvåa är Andreas Mikkelsen på 30, Thierry Neuville har 28 och oturspåsen Jari-Matti Latvala är fyra med 19 poäng.
’
När det inte ens blev bonuspoäng på power stage för Latvala var besvikelsen total både hos honom och mig som tippade finsk seger i helgen. Utan poäng, det blev en tolfte plats efter allt knas tog VW-teamet beslutet att inte låta honom köra ner till slutmålet på torget i Karlstad utan han bröt i Hagfors. Därmed har man möjlighet att använda nya delar i Latvalas bil till Rally Mexico i början av mars. En fördel då flera delar måste användas i flera tävlingar i rad, detta för att spara på kostnader. Genom att bryta kan man byta delar och därmed få friskare grejor till efterföljande deltävling.
*
Tufft blir det framöver för Sebastien Ogier som måste hålla sig i skinnet vad gäller att hålla koll på hastighetsgränserna. Sju gånger fastnade Ogier i hastighetskontroller under reccen och händer detta igen får han två minuters tidstillägg i nästa tävling. VW-bossen Jost Capito tänker inte överklaga beslutet men vill ha mer information om händelserna säger han.
– Tänker prata med tävlingsledningen ikväll för att titta på dokumentationen och sedan får vi se om vi överklagar, men jag tror inte det blir så.
Anledningen till att Ogier missade hastigheten trodde Capito berodde på vår gräns på 70km/t.
– I alla andra rallyn är det 80km/t så det är detta som är problemet, urskuldade Capita.
Straffet utlöses bara om det går för fort under ”Reccen” om man åker fast under tävling spelar ingen roll.
Nu är Ogier bara en amatör i sammanhanget, Yurii Protasov körde för fort 33 gånger och för detta får han böta totalt 93 500 kronor. Andra gasglada i Värmland var Michal Solowow, Max Rendina och Lorenzo Bertelli som alla körde för fort fem gånger.
*
I WRC 2 blev det storslam för Team DMACK genom Jari Ketomaa och tvåan Eyvind Brynhildsen. Tre minuter bakom kom överraskande Valeriy Gorban i sin numera verkligen udda Mini John Cooper Works RRC. 12,8 sekunder efter kom Yazzed Al-Rajhi som fyra följd av Pontus Tidemand, 3,3 sekunder bakom. Sexa efter växelproblem som gav en snurrning tappert kämpande Fredrik Åhlin, (bilden).
*
Man måste bli imponerad av Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg (bilden) som tog Opel Adam R2:an i mål och på slutet även knaprade in på avståndet till Ole Christian Veiby i sin R3-Citroén. Tufft för Emil som förra helgen vann Rally Liepaja och direkt efter detta på Rally Sweden för allra första gången. Segt virke både i Bergkvist/Sjöberg, för att inte tala om Opeln…
*
Nu avslutar jag bloggandet från mitt 40-års jubilerande Rally Sweden. See you next year….