Toyota i WRC-pungspark till Subaru, Mads Östberg valde, tuff (men rätt) nyhet i SSRC och Sprint-SM!
Ryktena fortsätter att surra värre än värsta getingboet om Toyotas återkomst till WRC eller ej. Som vanligt har jag problem med tidsomställningen. När presskonferensen i Tokyo startar klockan 13.00 i morgon där borta vet jag inte alls vad klockan är här hemma. Nu lär det ändå inte dröja länge innan alla upptänkliga sajter, Twitter med mera kommer att rapportera om saken så jag är ändå ganska lugn.
Dock pekar de flesta rykten mot ett positivt besked då biljätten för närvarande i stort sett enbart engagerar sig World Endurance Championship, som man vann i fjol genom Anthony Davidson och Sebastien Buemi. Från Toyota pratas det med stor entusiasm om come back till WRC (bilden är WRC-Yarisen, tuff!) även om det aldrig preciserats någon tidpunkt för återkomsten. En sak att lägga i ”ja-skålen” är att japansk media verkar tämligen överens om ett positivt besked och som en källa påpekade.
– Ytterligare en pungspark mot Subarus korkade beslut att lämna rallysporten!
*
Misstänker att Citroénbossen Yves Matton tyckte det var f-n att han valde bort Mads Östberg/Jonas Andersson från möjligheten att ta ”Märkes-poäng” i Rally Monte Carlo. Den norsksvenska duon valdes bort till förmån för Sebastien Loeb och det vet vi alla hur smart val detta var. Nu kontrade Mads med att bli fyra, dessutom i den gamla bilen vilket rimligtvis borde stärka både självförtroende och aktierna hos fransmännen. En placering som ger nästan idealisk startposition i Rally Sweden, Sebastien Ogier som går ut allra först är säkert avundsjuk. Mads har till och med i efterhand avslöjat att han ett tag funderade på att ”taktikköra” och låta de bägge Hyundaierna passera i resultatlistan för att få till en ännu bättre position. De extra VM-poängen för fjärde istället för sjätte plats övervägde dock, ett klokt val menar jag. Även om det strulade för både Meeke och Loeb med nya uppdaterade bilen verkar det ändå som att gapet minskat mellan tysk och fransk rallyteknologi. De extra fyra poäng som Mads fick mot om han gått i mål som sexa kan betyda väldigt mycket i slutet av säsongen…
Till Värmland kommer Mads med den nya DS3 WRC och återtar då också sin plats som ”Märkesförare” vid sidan av Meeke. Mads i högform, en bil som verkar kunna utmana Polo WRC, det luktar norskt på pallen på Stora Torget i Karlstad om drygt två veckor!
För att ytterligare slipa formen kör Mads kommande helg med en R5-Cittra på hemmaplan. Genrepet blir i norska mästerskapstävling Rally Finnskog men då i en WRC-Citroén och med uppbackning av hela det franska teamet.
*
På tal om Rally Sweden så testas det för fullt lite runt om för att hitta optimala inställningar för snö och is. En som testar på allvar inför både VM-tävlingen och Rally Finnskog är Frank Tore Larsen med R5-Fiestan vilket bekräftas av den här Twitter-bilden vilket man också medger.
– You don’t learn if you don’t push!
Snygga snöskyfflar och i bra färg dessutom som gör dom lätta att hitta i snön…
*
I går dök där upp en bild på nya R5-Skodan och med hemmafavoriten Jan Kopecky bakom ratten. Testerna börjar nu nå avslut och det blir spännande att se vad han och ERC-mästare Esapekka Lappi kan göra med nytt blod i Skoda-ådrorna. Dock verkar det inte bli Skoda Motorsport som blir först att tävla med nya R5:an som väntas vara homologerad och klar runt påsk, utan det blir österrikaren Raimund Baumschlagers team BRR som får chansen att premiärköra. Enligt uppgift ska det även finnas svenskar som är intresserad av nya ”Fiesta-dödaren”.
*
Just nu kämpar Jan Hagman i par med Hans Sylwan i ett varmt Classic Rally South Africa och på bilden får den svenske Escorten välbehövlig service. Efter dag fyra leder f.d sydafrikanske fabriksföraren Johnny Gemmell med en Porsche 911 (dessutom tror jag den är grön…) före Andreew Sidall i en Escort RS 1600. Om jag läser resultatlistan rätt ligger Hagman/Sylwan sexa.
*
Ett vårtecken så gott som något kom igår när Simrishamns MK släppte Tävlingsinbjudan till premiären i Södras Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen. Tänk om bara två månader ska gruset börja spruta igen, längtar vi? Än så länge finns bara nio namn i anmälningslistan och bland dessa väcker unge hårdgasande Pontus Berglund mest uppmärksamhet än så länge. Mitt under säsongen bytte han den röda 940-VOC:en efter en praktfull rullning mot en blå Grupp H 940. Gick väl hyggligt bra fram till Marknadsnatta när det small igen för stackars Pontus. Då deklarerade han att ” just nu är rally inte så kul” men som tur var ändrade det sig. Nu är Volvon på hjulen igen och av bara farten bytte han och Sveriges snabbaste pianist plus inhoppande co-driver, pappa Peter från Arlövs MC till nya klubben SMK Hörby.
Österlenklubben fortsätter glädjande nog att även uppmuntra till Regularity och precis som i fjol ingår tävlingen i Svenska Regularitycupen. Förhoppningsvis med högre deltagande än 2014…
*
Samtidigt släppte Sydsvenska Rallycupen reglerna för årets cup och där var en hel del nyheter där speciellt en fick mig att stanna upp. ”För tävlande utan ”nackskydd” har arrangör rätt att ta ut en högre startavgift”. Ett mycket, mycket bra beslut och som rimligen ingen kan rikta kritik emot. Nu är det upp till var och en att själv avgöra om man vill säkra upp sig så mycket som det bara går, eller man väljer att göra som förr, förlita sig på turen. I min värld skulle denna regel via SBF införas i alla tävlingar, säg 500 spänn extra för de som vill åka utan Hans/Hybrid. När tar ni beslutet Rallyutskottet?
Nytt är också att man hänger på ”Svenskt Mästerskap i Rally” och inför ”Power stage”. Extra poäng till de fem bästa på sista sträckan 5-4-3-2-1 i klasser med över 25 startande.
*
Märker en enorm skillnad redan mot i fjol vad gäller pressreleaser från rallyåkarna inför vinterns uppgifter. Pontus Tidemands största utmanare 2014 års dubble SM-vinnare Jerker Axelsson siktar på seger berättar han.
– Det är första gången jag kör sprinten på vinterunderlag, men jag vann ju SM-guld i sprinten som gick på asfalt i somras så det är en tävlingsform som jag gillar.
Att Trollhätteföraren har respekt för WRC-rutinerade Pontus är helt klart.
– Ja, det blir något att bita i. Pontus dominerade ju sprinten 2013 och är Sveriges snabbaste rallyförare men jag skall göra mitt bästa för att slå honom och de andra!
*
En som inte får glömmas bort i 4WD-klassen är sporadiskt åkande värmlänningen Mikael Gustavsson. Mikael tävlande för Kils MK kör en WRC-Skoda med kan man utgå ifrån, maxad väghållning stötdämparexpert som han är genom sitt företag Tech Pro.
Varning utfärdas!
*
Har varit mycket 4WD inför lördagens tv-sändning där ändå 2Wd-klassen har dubbelt så många startande. Självklart tillhör regerande mästaren Pelle Willén förhandsfavoriterna med sin vassa Golf. Umeå-segern var imponerande med tanke på att Pelle knappt ett år tidigare drabbats av en svår arbetsplatsolycka. Efter följde en strulig säsong med många motgångar.
– Mitt och teamets mål är att göra en jäkligt rolig helg, ska bli intressant och roligt med ny växellåda och kartläsare i form av Martin Holmdahl, berättar Pelle.
– Vi ser ödmjukt på uppgiften eftersom jag inte kört tävling sen Hässleholm i somras och har ännu inte hunnit provköra bilen…
*
En som gärna ser en annan Golf överst på pallen är Mikael Eriksson med Ida Hegge i högerstolen. Att Mikael verkligen vill vina bevisar han med.
– Bilen har fått en riktigt grundlig genomgång i vinter och dessutom har vi uppdaterat väghållningen, dessutom har vi bantat ner chauffören nästan nio värdefulla kilon!
*
Dock verkar det inte vara så värst mycket till vinter i Närke för tillfället av bilder på Facebook att döma. Kollade in hur det blir framöver och tyvärr är det mest nollgradigt väder som väntar kring Örebro. Dock förutspås snö, ganska mycket dessutom på lördag. Med andra ord det man brukar kalla Opelväder!
*
Klassikern LBC-Rushen körs samtidigt uppe i Lima, i år med färre startande än normalt, bara drygt åttio bilar anmälda. Inte så konstigt då man krockar med Sverige-Serien i Sveg och så Sprinten i Örebro. Kul att se Robin Sandberg på ”träningsläger” inför USA-satsningen med sin nye co-driver Miriam Walfridsson. Dock ingen vass Mitsubishi utan nu är det en äkta VOC-240 som gäller för smålänningen.
*
Exakt som jag gissade dröjde det inte länge efter gårdagens inlägg om den saknade anmälningslistan till Bilorienteringssprinten i Örebro. Överdriver inte om jag fick tio mejl och sedan var det inga problem att hitta rätt. Noterar dock att det är tunt med skåningar bland de 31 anmälda och där 2xNilsson från Hässleholm, far och som Rune och Andreas Nilsson i en Toyota RAV 4 i min värld är mest namnkunniga.