WRC-Andreas vill klättra, Englands ”Löfven” står upp för rally, Senna byggd för att vinna och Opel-Mats i SSR!
Till skillnad från Expressen så låter norska motsvarigheten VG (Verdens Gang) läsarna själv bestämma vilka idrottsmän som ska in på ”100-listan” över landets mest framgångsrika under året. Har inte sett listan men finner det ändå otänkbart om inte Petter Solberg finns med. En som definitivt finns med är WRC-föraren Andreas Mikkelsen och han vill hemskt gärna klättra upp i rankingen. Mikkelsen vädjar nu på Twitter om röster.
– I’m nominated in VG’s Top 100 Norwegian athletes 2014. Would U please help me climbing that list? Thanks!
*
En stor del av rallysportens problem här i landet är svårigheten att hitta lämpliga vägar. Många grusvägar är idag belagda med asfalt eller annat permanent vägmaterial. Andra är så lågtrafikerade att dagens värstingar med ”monsterdäck” gräver sig ner till underjorden på ”no time”. Andra ”problemorsakare” är till exempel njugga skogsbolag, krängda sommarstugägare och inte minst ”miljömedvetna” militärer. När sedan Trafikverket inte heller vill släppa till sina (egentligen är det ju våra) vägar så är där plötsligt inte så mycket kvar att disponera för hårt prövade arrangörer. Nu hävdas det visserligen sedan flera år tillbaka, att SBF jobbar stenhårt på att diskutera fram en lösning där militären och Trafikverket mer eller mindre frivilligt ska släppa till betydligt mer vägar framöver. Vad jag vet, kan ha fel så har aldrig något konkret verkligen visats från SBF på att det verkligen ”stenjobbas” med den här extremt viktiga frågan. Om det nu är så att jag har fel då förstår jag inte varför SBF väljer att göra som musslan och inte låter oss alla få lite delrapporter av hur frågan framskrider?
*
Lite skillnad mot England där samma problem har lyfts upp till premiärministernivå och David Cameron nu backar upp rallyarrangörerna. MSA som driver det Brittiska Mästerskapet ( blir som bekant inget 2015) har lobbat med frågan hos Cameron. Han har nu nappat och driver kravet i Parlamentet att ”Trafikverket” i ”UK” ska ändra sin hållning och öppna upp för mer rally ”on public roads”. Som skäl hänvisar Cameron bland annat till britternas stolta motorsporttraditioner, hur mycket folk som jobbar med motorsport och därmed även betalar skatt. Samt inte minst betydelsefullt, hur socialt viktig sporten är med sina över niotusen årliga arrangemang. Cameron menar att han har gott hopp att få till stånd en ändring hos myndigheten.
Kanske kan SBF bjuda över Stefan Löfven till London och låta de här två tungviktarna snacka ihop sig i frågan? Nu blev det nog lite för mycket glögg för mig, tror inte ens att ”svetsaren” i Rosenbad känner till problemet? Förresten, gör man det ens i Sollentuna…
*
Saxade igår lite ur FIA-magasinet Autos genomgång av 2014 och fortsätter idag. I år var det 64:e året som Formel 1 VM körts och under åren har serien haft exakt hälften så många världsmästare. Allra först var Giuseppe Farina 1950 och senast Lewis Hamilton. Segerrikast har Michel Schumacher varit med sina sju titlar, näst mest VM-titlar har Alain Prost med fyra. Legendaren Ayrton Senna hann bara med tre titlar innan han omkom på Monzabanan. Senna fick en gång frågan varför han var så framgångsrik som racerförare och svarade ödmjukt
– Jag är inte konstruerad för att komma tvåa eller trea, jag är konstruerad att vinna!
En sak är helt säker jag och Ayrton är inte konstruerade av samma ingenjör, tyvärr…
*
Mer onyttig motorkunskap, yngste världsmästare i ett FIA-mästerskap är britten Lando Norris, 14 år gammal. Lando vann VM i kartingklassen KF1 och för att få lite perspektiv på detta så var fjolårets vinnare av samma klass Tom Joyner, nästan dubbelt så gammal eller 22 år.
Å andra sidan så var årets äldsta vinnare av en ”VM-klass” WTCC-åkaren Gabriele Tarquini 52 år. Egentligen rena pojkvaskern om man betänker, när Roland B. fick körkort, körde vit Saab 96 och rullade rätt in på kyrkoparkeringen i Långaröd då hade precis Gabriele lagt blöjorna…
*
Under 2014 har totalt 531 förare kört i något VM under FIA:s flagg och segerrikast av alla var F1-föraren Lewis Hamilton med sina tio segrar. Exakt lika många knep José Maria Lopez i WTCC och trea eller tvåa, beror på hur man räknar är Sebastien Ogiér med sju WRC-vinster. Kul var att vi har en ”svensk” i samma lista halvvärmlänningen Petter Solberg, som fick kliva upp överst på pallen fyra gånger. Krönte sedan det hela med VM-seger i det allra första Rallycross-VM.
Lite märkligt är att Hamilton var mest vinstrik men när det sedan handlar om pole positions, då är Nico Rosberg värst med tio ”poles”. Ungefär som jag själv, bäst när vi snackar före starten…
*
I morse hade jag tolv minusgrader hemma och man kan lugnt säga att vintern kom med ”Rekord-fart”. Nu väntar jag bara på snö så att man verkligen känner skifte på årstiderna. För att lysa upp ytterligare plockar jag fram en härlig sommarbild, är nästan säker på att året är 1984. Helt säker är jag däremot på att bilden är tagen på South Swedish Rally, att föraren heter Mats Jonsson, bilen är en Opel Ascona B och att sträckan är nere bakom Minnesbergs Tegelbruk mellan Svedala och Trelleborg. Några bilar efter Mats försökte sig Ingvar Carlsson på ett extremt ytterspår med BMW:n i samma kurva men det är en helt annan historia.