VW-bossen irriterad på Loeb, 28 segrar för nya Opel R2:an, Mekonomen stänger och tätt i Volvos segeltopp!
Nu fruktar VW-bossen Jost Capito att Sebastien Loebs inhopp i WRC-serien för DS-teamet kan krascha hela systemet med den ändrade startordningen. Loeb står delvis utanför regeln då han inte kört 2014 som nu ligger till grund för hur man startar i Rally Monte Carlo. Med ogynnsamma väderförhållanden kan Loeb som startar längre bak i fältet få en fördel mot VW-förarna som går ut först.
I resten av säsongen startar man efter hur man är placerad i WRC-tabellen och om nu Loeb kör fler tävlingar bör han ändå rimligtvis inte kunna köra så många att han kommer att tillhöra tabelltoppen. I de tävlingar han då ställer upp i kan han plocka segrar som inte han själv har någon större nytta av, men som förstör desto mer för konkurrenterna, läs Volkswagen.
Yves Matton hos DS lugnar Capito att Loebs start är en engångs företeelse men VW-basen blir inte lugnad.
– I rally som t.ex Mexico är det omöjligt att vinna om man tvingas ligga först på vägen, kommer då Loeb längre bak i fältet, ja då vinner han, svårare är det inte!
Capito fortsätter.
– Vi vet att Loeb startar i Monte Carlo men jag är helt säker på att det inte slutar här. Han kommer säkert att köra ytterligare 3-4 rallyn och kommer självklart att ta många poäng i dessa..
Att Capito är ”rädd” för att Loeb ska många poäng och därmed förstöra WRC står också tämligen klart.
– Vinner han någon tävling så kommer detta självklart att sänka statusen för den slutlige VM-vinnaren, menar Capito.
– Blir så att man säger, hade Loeb kört hela serien hade han så klart vunnit istället, inte bra!
En konsekvens av saken kan enligt Capito bli att han ”bänkar” en ordinarie förare och ersätter med någon ny förare som får starta långt bak i fältet där förhållandena är som bäst.
– Den killen skulle så klart kunna vinna, men vem kan slå Loeb om också han startar från samma position, ingen!
På Twitter kommenterar Sebastien Loeb själv bråket.
– Detta gör mig bara mer tänd än någonsin!
*
Hyundai är som bekant i Norrland och testar. Thierry Neuville twittrade i dag den här bilden som berättar att rallyåkare har mer än en ”boll” i luften”!
*
Här uppe har det varit väldigt tyst om Opel Adam R2 men faktum är att detta verkar vara en riktigt bra bil. På 39 starter runt om i Europa har bilen noterats för 28 klassegrar, alltså i gammal god Opelanda.
– Vår Opel Adam har direkt etablerats som en modern, snabb och hållbar R2-bil, berättar Opels Axel Seegers.
– Framgångarna har också gjort att vi nu har kö på privatteam som vill köpa bilar!
Så Svenska Opel eller vad generalagenten nu heter, vad väntar ni på? Ring och beställ bil, förare har ni ju redan i Emil Bergkvist och SM-guldet är klart!
*
Kollade runt lite på Twitter och hittade då den här bilden utan någon större information. Bilden visar en Suzuki med WRC-specifikationer som visades i samband med Race of Champions på Barbados. PG slå en signal till Suzuki och berätta att du fortfarande finns!!
*
I går kommenterade Rallyklassikernas Nisse Bergquist tankarna på ännu en klass för ”gamla rallybilar”. En av arkitekterna bakom förslaget som tyvärr bara finns att läsa i en s.k sluten grupp på Facebook, är Björn Ask. Han vill nu förklara tankarna bakom förslaget ””Hej Tommy ! Har naturligtvis läst dina inlägg i bloggen och skulle vilja klargöra en del saker angående den historiska attityden som utspelas framför våra ögon. Vi som spånat fram ett alternativ till app. K som vi för övrigt självklart vill vara orört, önskar att den historiska delen ökar. Jag känner att klasserna i den yngre delen inte längre är trovärdig därför är det, tycker många, att en nationell historisk klass är ett riktigt bra alternativ och skulle kunna bli ett lika bra alternativ till app. K. Du får gärna höra av dig så kan jag förklara ställningstagandet lite närmare. Med vänlig hälsning, Björn Ask”.
*
Mekonomen verkar vara en vinstmaskin i Sverige då går det mer knackigt i Danmark och nu har man beslutat att lägga ner. Samtliga 28 butiker försvinner och företaget kommer i fortsättningen att helt inrikta sig på näthandel. Redan på fredag stängs dörrarna till 25 av butikerna, bara de i Brøndby, Odense och Viborg.
– En omfattande omstrukturering är på väg i Mekonomen Groups danska verksamhet. Vi behåller våra franschisverkstäder och näthandel men vi stänger resten inklusive huvudkontoret i Odense, meddelar Mekonomen Group i ett pressmedddelande.
*
Utgår att ni precis som jag brinner av nyfikenhet av att ta del av hur det går för de sju båtarna i miljonrullningen Volvo Ocean Race? Tre båtar delar första platsen, Team Brunel, Abu Dahabi Ocean Racing och Donfeng Race Team, samtliga på fyra poäng något som säger mig absolut ingenting. Just nu är man inne på Leg 2 som går från Kapstaden till Abu Dahbi. Visst är det spännande och stort tack till Volvo som ger oss möjlighet att följa den här både folkliga och spännande sporten…
*
På lördag är det dags för ny Motorlördag i Kristianstadsbladet. Kan redan nu berätta att vi då skriver om att Kristianstad förstärker sin ställning som Sveriges ”kartingstad” nummer ett. Ett helt nytt spännande projekt drar igång efter nyår…