Rykten säger Kubica till Citroén, Røkland kör ERC, många R-bilar, hedra Waldegård och så halt i stan…

Vid min dagliga rutinkoll sägs det på både polska och brittiska rallysajter att Rober Kubica mer eller mindre är klar för en fortsättning i WRC och detta för Citroén/DS. För att kringgå problemet med de konkurrerande oljebolagen Total vs. Lotos ska Kubica köra i PH Sport, ett satellit team till Citroén. Ett team som hitintills mest synts som Citroéns ansikte mot privatåkare med R3 och R5-bilar.
Om nu ryktena talar sanning så står Malcolm Wilson utan ”back up” bakom duon Tänak och Evans. Henning Solberg känns som en kandidat att ta plats som uppbackare, kanske även lille bror Petter. Om det nu stämmer att han är sugen på lite WRC när det inte krockar med RallyX.
Kanske kan Pontus Tidemand se Kubica-flytten som en liten öppning. Ingen hemlighet att Wilson gillar Pontus och gärna skulle se honom i teamet. Men det behövs så mycket mer än att bara teamchefen gillar en om man ska få en plats i WRC. Gäller även att ekonomin är stabil och vad jag vet så stämmer detta på norska Even Management som ligger bakom Pontus …

*
BloggRöklandNär vi är inne på Norge så har norrmannen Steve Røkland för avsikt att satsa på FIA Junior-ERC.
Det är ett bra mästerskap, bra konkurrens och väldigt bra tävlingar, anger 21-åringen som skäl till satsningen och lägger till.
Dessutom får serien mycket tv-tid hos Eurosport!
Han förklarar vidare att målet är att vinna serien och på frågan hur han ställer sig till de tre asfalttävlingarna som ingår svarar Røkland.
Har lite erfarenhet från Brittiska Mästerskapet i fjol men i Norge har vi inte så mycket asfaltrally. Blir därför viktigt för mig att utveckla mitt asfaltskunnande…
Røkland kommer att köra med en Peugeot 208 R2.

*
Nu går det grannt och vi hänger på med R-bil entusiasten Andreas Sigfridssons lista över sådan bilar i Sverige. Nu är listan långtifrån komplett men strax över trettio bilar räknar han med att det finns i landet. Då är visserligen spektrat ganska brett, bland annat räknar Andreas in Stoffe Nilssons Subaru i listan. Vad jag vet är där bara små R4-detaljer på hans bil, långtifrån en fullfjädrad R4:a…
Hur som helst är det ändå kul med så mycket internationellt klassade bilar vilket tyder på framtidstro hos de svenska rallyåkarna.

*
BloggBjörnI augusti avled Björn Waldegård efter en kort tids sjukdom och nu lanserar Rally Sweden en ”Minnessajt” över den allra första världsmästaren i rally. Mellan 1975 och 1990 vann Björn totalt 16 VM-rallytävlingar och vann Svenska Rallyt fem gånger, Safarirallyt fyra gånger, Elfenbenskustenrallyt tre gånger och dubbelt i både San Remo-Rallyt och Monte Carlo-Rallyt.
Nu vill Rally Sweden hylla Björn genom att låta fans runt hela värden tända en stjärna för honom på thestar.se. Dela gärna vidare budskap och sajt.

*
BloggPoloRäckte inte med en snabbfraktad Merceds F1:a till helgens Race of Champions. I sista stund blev där även svenskt på startlinjen i form av Marklunds rallycross Polo och allt för några rader i Motorbloggen

*
Igår hade Jan Bonving hittat några intressant ”zerabilar” längs E4:an och Pierre Skytt tror sig veta mer. ”Noterade en och annan zebra i gårdagens blogg och jag kanske kan hjälpa till med Mercan som är mycket lik modellen ML. Det har ryktats om en facelift för något år sedan och vad jag kan se ser det ut att bli en annan midja över baken på den annars ganska klumpiga modellen. Förbättring eller ej men det brukar iaf betyda prisfall för nuvarande modell.”.
Tyckte det vara bra av mig att artbestämma till Mercedes, men sedan tog mitt kunnande slut.

*
Blogg240Brukar tipsa om lite bra julklappar och nu får jag hjälp av Anders Martinsson, Kristianstad som på E-bay hittat den optimala klappen för Volvo 240-lovers. Med rubriken” Evolution of Man” säljs en t-shirt där man på bröstet ser människans utveckling från urtidsapa till just det, Volvo 240. Köp, kostar bara runt 130 spänn. Undra hur många tröjor nordvästskåningen Ulf Olofsson beställer?

*

BloggSMKI går var det luciafest med sedvanlig ”prisutdelning” till SMK Hörbys duktiga förare/co-drivers. Kan inte utan att fascineras av hur tyst och stämningsfullt det blev när klass 6 från Älvdalskolan trädde in och de runt tjugo ”lussarna” sjöng de traditionella luciasångerna. Lika fascinerande varje år.
BloggPlomboTotalt arton förare fick ta emot foto med dokumentation av årets framgångar (bilden), då man placerat sig bland de tre bästa i något mästerskap. Men det mesta förbleknade ändå när Lasse ”940” Mårtensson med sambo Lotta överlämnade en tidig julklapp till mig. Avsändare var David ”Plombo” Lindström och klappen bestod av en snygg almanack med David ”in action”. Vad som var extra kul var att min tes, ”har man en gång kört Opel finns där ingen gräns hur långt man kan komma” visade sig än en gång stämma. För de tre första månaderna i almanackan visar David när han var som allra lyckligast i rallyskogen. Januari-bilden är allra första rallybilen en misstänker jag, röd Rally Kadett på härligt uppställ. Sedan är det fint i både februari och mars med Ascona B, sedan börjar Volvo-h-e och man undrar så klart var det gick snett för David? En som var äckligt avundsjuk var så klart presidenten Lars Servin som ses surt grimaserande till vänster på bilden. Sorry Lars, kolla hos Lantmännen om de har någon almanacka du kan få…

*
Fick på lussefirandet kritik för bildvalet i gårdagens blogg, alltså bilden på mig själv och Kadetten.
Måste vara ebb i bildarkivet när du tvingas ta in bild på en sådan dj-la hirk?
Vet inte vad ”hirk”är för något, har försökt goggla men fick bara fram en förkortning för Himledalens Ridklubb och detta får jag inte ihop.BloggRekord För att stimulera Opelådran ytterligare skickade idag Ydres svar på Sebastien Loeb, Peter Jonasson mig en riktig fotografisk fullträff hämtad från bilmuseet i Kisa. En grön (okej i det här fallet är det Ok…) Opel Rekord från 1955. Någon illvillig (troligen Ford eller Volvo-ägare) har föraktfullt placerat en plastbalja under skönheten.

Ännu intressantare är den röda Opel Kadetten från 1963som jag faktiskt aldrig sett på tävling. Men uppenbarligen är det en bil som det tävlats med, burrören syns tydligt. Har trott att jag var ensam om att ha en Kadett A-Appendix K, men nu verkar det inte vara så. Någon som vet vem som kört bilen och när?

*
Avslutar med att jag är både förvånad och irriterad och anledningen är blixthalkan som drabbade Malmö och dess närhet i går kväll. Trots plusgrader blev det snorhalt och totalt femton bilister var inblandad i halkrelaterade olyckor runt 18-tiden. Men för h-e, inte mer än några veckor sedan killen från Trafikverket satt i tv och förklarade att ” i stan behövs aldrig dubbdäck för där blir det aldrig halt”. Fick också stöd av ”experten/forskaren hos Folksam som hade en patentuträkning på vem och var man behövde däck med dubb. En sak var helt klar menade Folksamaren, den som körde i och runt städer behövde aldrig den lilla extra livförsäkringen. Säger som Tomas Dileva sjunger, ”Vem ska man tro på”, snack från Trafikverket/Folksam eller verkligheten? Jag vet vad jag tror på…
Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *