Vi minns Richard Burns, WRC-Meeke på finmiddag, nytt om rallydäck och kan vi få se Mercedes i WRC?

I dag den 25 november minns vi en av världens genom tiderna bästa rallyförare, britten Richard Burns som avled 2005, bara 34 år gammal. Burns blev den yngsta vinnaren av det brittiska rallymästerskapet, 22 år gammal. Blev världsmästare 2001 och två år senare drabbades han av en hjärntumör och slutade köra rally. I början av 2005 opererades Burns för sin tumör och blev ett tag bättre, men blev sedan sämre. Efter ett tag föll han i koma och avled i dag för nio år sedan. BloggBurns1
Världsmästare blev Burns i Subaru ironiskt nog på samma dag som han fyra år senare dog. Han körde även Peugeot och Mitsubishi i WRC. Bilden från Svenska Rallyt 2002 där han skrev autografer på torget i Karlstad.

*
Väntar på den dag när statsminister Stefan Lövfen bjuder in Pontus Tidemand, Mattias Ekström, Felix Rosenquist och så klart Marcus Ericsson till Sagerska Palatset för att hylla svensk motorsport? Blir väl samtidigt som att grisarna börjar flyga kan jag tänka. BloggMeekeMen i England har detta redan hänt och igår var nordirländaren och Citroén-åkaren Kris Meeke på middag hemma hos premiärminister David Cameron10 Downing Street. Kris uppklädd i bästa ”gåbortskostymen” konstaterade på Twitter.
Pretty cool!

*
Samma kommentar gav inte otursförföljde ERC-trean Craig Breen när han upptäckte inbrottet sin privatbil. När det sedan dessutom stod klart att man snott hans pris för tredje platsen, en exklusiv klocka från IWC blev Craig riktigt ”pissed”. BloggBreenNu har han lagt ut på internet, bild på co-drivern Scott Martins identiska klocka, så när som på att ”Co-driver” är bytt mot ”Driver” i hopp att få tillbaka dyrgripen.

*
Har varit väldigt tyst om jobbet hos Rallyutskottet med de nya ”snälla rallydäcken”. I dag kom där dock ett livstecken i frågan på SBF:s hemsida där man skriver,”
Rallydäck
Rallyutskottet gick under hösten 2013 ut med att ett nytt däcksreglemente skulle finnas till sommaren 2015, det som hänt är att det redan sedan 2014 finns ett nytt ”framtidens däck”-reglemente som arrangörer får använda där däcken i detta är ”snällare” mot vägen, men att det gamla gäller generellt i alla tävlingar.
När och om det tas ett beslut om att ändra dagens reglemente, kommer dagens gälla i 3 år efter beslut tagits.”.
Ursäkta men vad betyder detta? Att man som arrangör får lov att tillåta även ”snälla däck” men nuvarande måste även de tillåtas, är det detta här står? Undrar hur många som är pigga på att välja ett ”snällt” men långsammare däck för att skona vägen, när konkurrenterna kör på som vanligt…

*
Redogjorde igår för nya STCC-kalendern och där flygfältsracet i Skövde är årets hetaste nyhet. I dagens Kristianstadsbladet uttalar sig Team KIA:s Mattias Lindberg och tycker att det är synd att Mantorp inte längre ingår i STCC.BloggLindberg kopia 3
– Lite av min favoritbana, menar Mattias.
Han är också lite undrande över detta med att använda tre ”tillfälliga racerbanor” och där kan jag dela hans undran. För mig känns det ändå som ett mycket kostsamt sätt att arrangera racing på. Permanenta anläggningar måste ändå bli billigare kan jag tycka.
Men ihop med STCC körs även nästa år RallyX-mästerskapet med fem deltävlingar för Supercar och Supercar Lites.
Årets RallyX-säsong var den första i ordningen och vi bygger vidare på den grund vi lade i år, säger Jonas Lundin, VD för STCC som driver RallyX-mästerskapet.
– Med RallyX-tävlingar som körs tillsammans med STCC i Skövde och Solvalla fortsätter vi på konceptet att korsbefrukta banracing med rallycross – vi är övertygade om att det är en kombination som fungerar utmärkt på den typen av spektakulära och temporära banor som det handlar om.
RallyX-kalendern 2015:
8-9/5 STCC Volvo Race Skövde
11/6 Strängnäs*
18/7 Kalix
1/8 Arvika
11-12/9 Solvalla
Enkelt att konstatera att det inte blir något race hemmaplan för Brink & Co 2015…

*
Idag avslöjade Svenska Bilsportförbundet vilka som ska få ta emot utmärkelser på Bilsportgalan den 24 januari.
Stora Grabbars&Tjejers Märke 2014
Nr 232 –Pontus Tidemand, SMK Eda, Nr 233 – Sören Häggström, Örnsköldsviks Rally Klubb, Nr 234 – Per Björnson, Årjängs MK, Nr 235 – Per Erik Lindgren, SHRA Luleå. Årets Bilsportare (Ledare) 2014 Dennis Bergström, Piteå Motorsällskap. Årets Klubbledare 2014
 Morgan Östlund och Leif Halvarsson, Finnskoga Motorklubb.

*
Fick idag en vink av Todde Jönsson/Linus Nilsson om att Mercedes skulle kunna vara på väg till WRC. Ett frågetecken fanns med och ett befogat sådant även om de hittat en teckning på en häftig ”WRC-Merca”. BloggMercedesVisst ser den bra ut och ett steg helt i rätt riktning för att tvätta bort ”gubbstämpeln” som det tyska prestigemärket har i mina ögon. Ett intåg i WRC borde attrahera den yngre och mer sportigt inriktade målgruppen som vill åka tyskt ( alla älskar ju inte Opel..). Någon större rallybil har ju aldrig produkterna från Stuttgart varit, undantaget när Björn Waldegård åkte den väldiga coupén i afrikanska Bandamrallyt och andra liknande äventyr. Vid sidan av detta är det väl Ingvar Carlsson som i ”modern” tid för oss svenskar mest förknippas med Mercedes (förlåt Ewy Rosquist men det är ju många år sedan du vann i Argentina…). Har själv stått på Nürburgring för runt tjugo år sedan och sett målgången på ett tyskt storrally, har tyvärr glömt namnet där Ingvar vräkte fram en vit 190 i mäktiga fyrhjulssladdar inför tusentals jublande åskådare på läktaren.
Carlsen, Carlsen, Carlsen, skreks det på tyska och ståpälsen var ett faktum hos Motorbloggaren.
Här hemma är det ytterligheterna som kör bil med stjärna, längst ut på ena kanten Tjust:s Mats Lundholm med sin häftiga Grupp H-190 och på andra kanten Tomelillas Ola Schön med Grupp E 200:an. Någonstans där mittemellan finn så ”Schön Senior”, Nisse med sina tre Appendix K-varianter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *