Tomelilla-Eriksson teamkompis med Sebastien Loeb, ”utskjut-test” i WRC-finalen, Solberg i rally comeback och stjärnspäckat i NGK-Masters.
Dagens svenska racingknall svarar ”åkarpågen” från Tomelilla, Jimmy Eriksson för. På söndag blir Jimmy teamkompis med Sebastien Loeb, närmare presentation överflödig. Det är final i ”European Le Mans Series” på portugisiska Estoril-banan, där han ska köra Loebs ORECA-Nissan 03R i fyratimmarstävlingen. Jimmy ska där dela bil med ordinarie föraren Vincent Caplillaire.
Jimmy ligger fyra i GP3-serien för teamet Koiranen GP och inhoppet i Sebastien Loeb Racing är så klart ett jättekliv framåt.
Sportchefen i Loebs team Franck Tine är nöjd med att Jimmy tackade ja.
– Vi vill plocka fram nya ansikten och nya talanger till ”endurance racing” och Jimmys deltagande passar perfekt för vår målsättning!
Tomelillas snabbaste kommenterar själv på Autosport att Formel 1 fortfarande är målet men vill absolut inte stänga några dörrar längs vägen till målet.
– Endurance är en riktning jag är intresserad att följa i framtiden, menar Jimmy.
Har dålig koll på om Ystads Allehanda har någon form av utmärkelse för Årets Idrottare på Österlen? Har man inte det, så är det hög tid och mottagaren heter då självklart Jimmy Eriksson!
*
Det omdiskuterade ”shoot out” kan bli verklighet redan i årets WRC-final Rally Wales GB. WRC-promotorn vill gärna demonstrera hur den radikala regeländringen kommer att se ut i ”skarpt läge”. Lite roligt då förslaget röstades ner enhälligt vid World Motor Sport Council senaste möte. På torsdag träffas ”bestämmarna” i Geneve där FIA-basen Jean Todt ska försöka få rättning i leden.
Det förväntas ett stormigt möte där WRC-promotorn och teamen är positiva medan Todt (FIA) är precis lika negativ. Promotorns högsta höns Oliver Ciesla hoppas att WRC-finalen blir ett perfekt test för att visa tvivlarna hur bra den nya regeln är.
– Jag är mycket intresserad av möjligheten att få testa, menar Ciesla och fortsätter.
– Som jämförelse kan vi köra två olika resultatlistor, det troligaste sättet testet kommer att genomföras på.
Hyundais Michel Nandan som också är positiv håller med.
– Alla team är inne på samma linje så självklart vill vi nu se hur det blir i verkligheten.
Rally GB:s direktör Ben Taylor säger att han är villig att lyssna på WRC-promotorn.
– Sporten behöver förnyas, menar Taylor.
– Kan vi vara delaktiga genom att man testar ”Shoot out” hos oss är vi enbart glada…
*
Petter Solberg och Phil Mills, korv och senap, äppelkaka och vaniljsås, kombinationer som är klassiska. Nu ska den första kombon göra comeback i en WRC-bil, tyvärr inte i en Subaru vilket jag så klart önskat så länge Opel ännu inte fått fram någon sådan. Nej det blir en Citroen C4 WRC från Marc VDS Racing Team (bilden visar hur Petters bil kommer att se ut) och tävlingen det handlar om är belgiska Rallye du Condroz-Huy första helgen i november. Kris Meeke kör även han som uppvärmning till WRC-finalen Rally Wales GB men i hans fall handlar det om en R5-variant av Citroén DS3. Självaste Citroénbossen Yves Matton väljer en likadan C4 WRC som Petter för ett väldigt sällsynt inhopp bakom ratten. Om han är lite av ”nybörjare” så kan man inte säga samma sak om co-drivern, Loebs tidigare ständige bisittare Daniel Elena.
– Jag har många fina minnen av C4:an i WRC, men det är viktigt att komma ihåg att jag inte tävlat i rally på två år, menar Petter.
Senast WRC-tävlingen var i Spanien 2012 och då med en M-Sport Fiesta. Han menar att det som kommer att ta lite tid att hitta rätt bromspunkter och att kunna anpassa farten. Samma sak gäller Mills som inte läst noter sedan 2010 till världsmästaren från 2003, något han är högst medveten om.
– Vi kommer att behöva lära varandra på nytt hur det är att skriva noter….
Jag kallade ju Matton för nybörjare men det är inte helt rätt, redan 1987 körde han samma tävling. Detta har jag misstänkt länge då han är en schysst kille, han körde Opel Manta GT/E. Kunde ge mig f-n på det, att han hade bakgrund som Opelåkare. Sedan har det tråkigt nog gått utför för Citroénbasen, efter Mantan blev det Ford Sierra och resten känner ju alla till…
Han gjorde ”come back” i den belgiska favorittävlingen 2008 och då i en Xsara-WRC och har fortsatt sedan dess med en tredjeplats 2013 som bästa placering.
–Har man en gång kört Condroz med en WRC-bil är det svårt att inte återvända, slår Matton fast.
– Jag glömmer aldrig att det är den här tävlingen som väckt min passion för motorsport och rally i synnerhet.
Tävlingen, en två-dagars är ett rent asfaltrally med 22 sträckor på totalt 243 kilometer.
*
Precis som för så många andra klasser i Tyskland är det final till helgen för Ola Nilsson och tyska Porsche Carrera Cup Deutschland och då så klart på Hockenheim.
– Jag kan absolut inte förstå att det redan är dags för final, tiden har gått osannolikt fort i år, säger Ola Nilsson.
– Det har varit den mest intensiva säsongen i min karriär, och det känns som att den precis har börjat.
Hockenheim är knappast någon ny bekantskap för Ola, den traditionsrika anläggningen stod värd för årets Carrera Cup Deutschland-premiär i början av maj.
– Det är Hockenheim, det är DTM-final, det är ett enormt publiktryck; det är klart att jag vill göra mina bästa race för säsongen, menar Hässleholmaren.
– Vi hade tekniska problem när vi var där under premiären, så jag har dessutom revansch att utkräva. Målsättningen är att åtminstone tangera min säsongsbästa sjundeplats från helgen på Norisring, jag vet att det blir stenhårt, men jag vet också att jag har det i mig.
Som vanligt ska två race köras under helgen. Det första avgörs på lördag kväll och det andra, säsongens sista på söndag morgon. Båda loppen sänds LIVE på Viasat.
*
När jag skrev att Rolf Grybb blev klasstvåa i Yokohamamesterskabet øst borde jag även nämnt ”grannen” Karsten M. Svensson. Halvdansk eller halvsvensk kalla Karsten vad ni vill, han är dansk men bor i Laxbro strax utanför Hässleholm. I YM-mesterskabet sitter han till höger i Per G Hansens vassa Porsche (en gång ägd och byggd av Leif Nilsson). Tack vare andra platsen i helgens avslutning i Nykøbing Falster lyckades paret för sjunde gången vinna klassen i det tuffa asfaltsmästerskapet.
*
Till helgen firar landets (tror jag) största Folkracetävling NGK-Masters att det är 10:e gången som tävlingen körs. NGK-Masters föddes i Arvika 2005 och har enligt arrangören ”allt sedan dess skapat ett årligt avtryck i Motorsport Sverige. Genom en kontinuerlig utveckling med kreativa metoder har tävlingen etablerat ett intresse som är något utöver det vanliga.”.
NGK-Masters är ett verkligt ”all star championship”. I en kul säsongsavslutning samlas förare, bredd och elit från många olika motorsportdiscipliner och gör upp om vem som är årets verkliga mästare. Just blandningen av olika förarkategorier och att breddsporten Folkrace blir i blickfånget är nog det som gör tävlingen så otroligt populär.
Förutom alla ”vanliga folkräjsare” är det som vanligt en hel del kändisar som sätter sig i mer eller mindre russinlika skapelser. Till exempel fyra ”Värmländska Superstjärnor”, Sebastian Eriksson, Peter Hedström, Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson. Andra välkända namn är nyblivne Europamästaren Daniel Lundh, VM 4:an i rallycross Timmy Hansen som får sällskap av brorsan. Daniel Wall går för seger i en ”gammal Amazon” och Ramona Karlsson möter sin gamle kartis Miriam Walfridsson.
Även hockeyfansen har namn att heja fram, Jörgen Jönsson, Färjestad och Örebros Emil Kåberg. Båda med motorintresse och Jörgen körde Mazda på Sportvagnsmeeting på Knutstorp för tre år sedan medan Kåberg kört 940-VOC i South Swedish Rally. Minns det väldigt väl då han körde av precis framför mina fötter…
*
Till sist säger jag stort grattis på födelsedagen till ”DMACK-stjärnan” Ott Tänak som fyller 27 år idag. Antar att han då bjuds på estniska nationalrätten ”Surkålsgryta”.