Storsnackisen Ogier till Hyundai, Opel-Emil uttagen till test, Revivalen till Karlskoga och Ramona i stort FIA-reportage men utan 940…
Sebastien Ogier till Hyundai? Frågetecknet är klart befogat men kan kanske snart rätas ut, till och med bytas ut mot ett utropstecken, bara världsmästaren själv verkar veta detta. I går skrev Eurosport om ett eventuellt märkesbyte för Ogiér och idag spär Autosport på ryktesfloran. Man hänger upp dagens skriverier från enda kontrakterade Hyundaiföraren för 2105, Thierry Neuvilles uttalande där han önskar en mer jämbördig teamkamrat än dagens kvintett, Dani Sordo, Juho Hänninen, Hayden Paddon, Chris Atkinson och Bryan Bouffier.
– Jag vill ha en stark förare, sa Neuville vid en intervju fefter segern i Tyskland och la till.
– Vi behöver god stämning i teamet men vi behöver även någon som kan utmana både mig och teamet ”to the limits”, på det viset utvecklas vi alla!
Han utvecklade resonemanget och menade att han hellre såg en enda teamkompis än dagens fem som byter av varandra.
För att inte göra sig helt omöjlig hos Hyundai -kompisarna lägger han till.
– Det kan förstås vara en enda förare i dagens line up, men det kan också vara Ogiér som ännu inte signerat något kontrakt med VW för 2015…
– Visst vore det ett märkligt byte för Sebastien, men varför inte? Jag skulle inte säga nej och jag är inte alls rädd för honom.
Självförtroendet är där inget fel på hos belgaren.
– När jag körde Ford hade vi bra fart mot Polon och jag tror att jag kan matcha Sebastien om vi hamnar i samma team!
Verkar som Neuville känner att han börjar tugga i sig lite väl mycket mot slutet av intervjun och slätar över.
– Jag är övertygad att vi är fem eller sex förare som hara samma ”speed” som honom, men med olika grader av erfarenhet.
Huvudpersonen väljer dock att ligga lågt och konstaterar enkelt.
– I think I would be stupid to change!
Svårt att säga emot på detta, men ändå deklarerar han inte rätt ut att det blir en fortsättning hos Jost Capito.
– Ni får svaret snart, är allt som kommer över de förseglade läpparna.
*
Till 2015 är det inte heller klart om Hyundai ska kör med två eller tre bilar, bossen Michelle Nandan väntar fortfarande på budgeten från Korea. B-teamet ”Hyundai Motorsport N” kan hänga löst, vilket så klart kan ändra laguppställningen.
– Allt hänger på budgeten. Vi förhandlar med både Korea och våra sponsorer, förhoppningsvis kan vi svara mot slutet av månaden och då även berätta vilka förare som kör för oss 2015.
Närmast väntar nu WRC Rally de Espana 23-26 oktober och dit har Nandan anmält, Neuville, Sordo och Paddon. Till finalen Wales Rally GB blir det Juho Hänninens (bilden) tur att ta över ratten i Sordos bil. I de två Hyundaierna andra sitter Neuville och Paddon.
*
Emil Bergkvist har tydligen imponerat på de tyska Opel-bossarna och är uttagen ihop med fyra andra Opelåkare att kanske få varje ung rallyförares dröm, att tävla i en professionell miljö med en högpresterande rallybil. Drömmen kan bli verklighet för Emil från Torsåker, en av fem från årets ADAC Rally Opel Cup som står under observation av Opel och ADAC.
Fyra kriterier tittar lika många experter/observatörer utsedda av ADAC samt Opel på för att hitta rätt ”chaffis” Det som övervakas och testas är:
Körteknik: Observationer av körsätt och körtaktik under tävling samt på specialsträckorna.
Bilsystemteknik: Teknisk förståelse, inställning av rallybilen.
Prestanda diagnostik: Fysisk och psykisk lämplighet, fysiologisk status.
Personlighet: Hållning mot media, sponsorer och allmänheten.
Till helgen 18-19 oktober så är det prestanda diagnostik som står på programmet för Emil och de andra vid Health Academy i Bad Endorf Chiemgau Chiemsee som konsulterats för dessa tester av Opel och ADAC för att få ett bra beslutsunderlag vad det gäller fysisk och psykisk lämplighet.
En av de mest positiva händelserna på motorfronten i år har onekligen varit Picko Trobergs show klassiska racingshow, Knutstorp Revival. Picko håller med.
– Jag tycker att vårt första svenska Revival gick över förväntan. Nu spinner vi vidare på detta koncept och gör ett ännu bättre arrangemang nästa år, menar ”racermustaschen”.
Men inte längre på Ring Knutstorp utan nu drar showen vidare till Gelleråsen och nya Karlskoga Velodromloppet Oldtimers GP 12-14 juni. Vet inte om jag tycker detta är rätt väg att gå, inbillar mig att den här typen av event gör sig bäst om det hålls på samma ställe år efter år. Knutstorp kunde räkna med att plocka publik även från Danmark och kontinenten. I Karlskoga blir det norrmän, stockholmare och andra mellansvenskar som i juni ska klä sig tidstypiskt. Det sämsta med att lägga den på Knutstorp tycker jag var att ”revivalen” tog bort lite av intresset från mer klassiska ”Svenskt Sportvagns Meeting”. Två likartade arrangemang med en dryg månads mellanrum är så klart ett för mycket. I ljuset av detta köper jag därför flytten till Karlskoga.
– Säsongen kommer att inledas på Kinnekulle Ring, sedan följer i tur och ordning: Karlskoga, Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, Nostalgia Racing Days Mantorp Park och finalen Falkenberg Classic, berättar Racerhistoriska Klubbens ordförande Pelle Svensson och berättar stolt.
– RHK är Sveriges största racingserie och vi jobbar vidare för att skapa riktigt trevliga event kring våra tävlingar. RHK sköter tävlingsbiten medan vi tar in extern hjälp med att lyfta evenemangen.
I helgn hölls prisutdelning för årets upplaga som lockat rekordmånga, totalt 321 förare. Allra populärast är ”Tusencupen” som ensamt haft 43 olika deltagare.
*
Fick i mina händer FIA:s eget magasin, ” International Journal of the FIA. issue 8″. Ett mycket påkostat motormagasin och med många spännande artiklar om det mesta, allt på engelska dock. Bläddrar fram till sidan 58 med överrubriken ”Focus” och här, direkt i fokus med rubriken ”Looking lika winner” hittar man ett välskrivet reportage om Ramona Karlsson, signerat brittiske motorjournalisten Ben Barry. Över fem sidor berättar han storyn som Ramona varvat med läckra bilder och det är inte utan att det utfärdas ”ståpälsvarning”. Inte lika mycket i fokus kan man tycka att Carlos Sainz är, hans reportage kommer efter Ramona. Å andra sidan får rallyvärldsmästaren en sida mer…
*
Letade förtvivlat i FIA-magasinet men hittade faktiskt inte en enda rad eller minsta bokstav om det som många tror att rallysport ”world wide” kretsar kring, Grupp H. Inte ett ord och håll i er nu, samma sak med Volvo 940, nämns överhuvudtaget inte!
…….Grupp H & Volvo 240/940 är mycket större än FIA…….
FIA måste vara något katten släpat in om man gämför med GrH och Volvo 940/240
Hej Marionnetten och Carsten.
Så är det så klart, att Volvo 940 är större än FIA…
Egentligen lika självklart som att Stefan Löfven är större än Obama eller att Toto är större än Beatles. Nej föresten, det sista var mest ett skämt…
MVH
Tommy
………Beatles……..vad är det……..som det låter eller…….beat les……..takt lös…….?
Det fysiska avståndet Tommy!
Om det brinner hemma på spisen i köket påverkar det dig mer än om hela Nya-Zeeland brinner ner.
Hej.
Kan jag gissa att du kör 940?
MVH
Tommy
Nästan rätt.
Har precis köpt en Volvo 142
Den dagen Volvo 240 och 940 i Gr H utförande försvinner från rallyhimlen har jag stått i skogen för sista gången,skrivit mitt sista inlägg, läst min sista motorblogg och lyssnat på rallyradio för sista gången. Att lyssna och se på ”pyttchiko pyttchiko” Lancers, pys Voc och framljusdrivet mög stimulerar inte min rallyådra. Då blir det till att köpa en häst och börja och rida eller skaffa en fru, för något får man väl pyssla med. Kör Mitsubishi i det privata, men i skogen finns inget annat än trimmade Volvo och även Opel som är något att titta på. Märk väl att jag skriver TITTA på, har full förståelse att som aktiv rallyförare kan man ha andra vinklar på detta.
Nja……ångrar mig redan. Slutar naturligtvis aldrig läsa motorbloggen. Överreagerade lite där.
Hej.
Förstod ändå vad du menade. Blev lite orolig att missta dig som läsare, men ”pys-VOC” har du aldrig sett Silver-VOC:en?
MVH
Tommy