Tidemand med Barth till höger kör WRC2 i Alsace, 940 för Emil, 240 vinnare i West Euro Cup, en Opel lyste upp och våldtäkt på Aladdin!
I helgens kommande WRC-tävling Rally de France-Alsace kör återigen Pontus Tidemand i WRC2 med en M-Sport Ford Fiesta R5. Två WRC2- starter har Pontus gjort i år och båda gångerna har han hamnat på pallen, 3:a i Portugal och så vinnare i Tyskland. Kan inte utan att tänka på om han skippat sitt ”one nigth stand” med WRC-Fiestan i Rally Sweden, något som i mina ögon inte gav så värst mycket mer än hål i en budget. Tänk om Pontus istället kört i WRC2 i Värmland, där seger absolut inte kunnat uteslutas. Plötsligt hade vi kanske haft en svensk i toppen av ”första supportklassen” i Rally-VM…
–Trots att jag bara har kört två deltävlingar i klassen så är jag otroligt nöjd med utvecklingen, berättar Pontus.
– Portugal var min första tävling med R5:an, trivdes i den direkt och det kändes bättre och bättre för varje sträcka. Det gick också bra att ställa om sig från grus till asfalt och vinsten i Tyskland är det största resultatet så här långt i min karriär!
Med sig har Pontus den här gången co-drivern Patrik Barth som därmed VM-debuterar. Paret gjorde sin första tävling tillsammans i en WRC-Ford i Norge i somras och fortsatte så med ”reccen” inför Rally Finland.
– Patrik är ambitiös och duktig och det ska bli riktigt kul att få göra vår första VM-tävling ihop, säger Pontus. Vi har förberett oss grundligt och när vi var på test i måndags fungerade allt exemplariskt. Givetvis sätter vi höga mål och ska göra allt vi kan för att toppa resultatlistan på söndag, men vi vet också att det är en lång väg dit och vad som helst kan hända i rally.
*
Ingen direkt högoddsare att Emil Bergkvist kommer till SM-finalen Rally Uppsala med en Volvo 940 Grupp H istället som först tänkt, R2 Opel Adam. Men Emil verkar ändå nöjd trots ”nerköpet” (Volvo mot en Opel är som bekant alltid ”istället för”…) och säger.
– Bilen vi kommer att åka lånar vi av Micke ”Bonnen” Larsson som även blir med och servar under tävlingen tillsammans med våra ordinarie servicekillar, stort tack!
Emil fortsätter.
– Blir spännande och inspirerande att åka SM igen, sista SM tävlingen var i Östersund på snö och is, där vi visade bra fart med en framhjulsdriven R2:a. Nu är det grus och på det underlaget har jag i år endast åkt 4 SS och detta med Ola Axelssons Appendix K Volvo, så vi har en del att jobba på…
Nu har Emil inget alls att göra med SM-poängen då han tävlar på tysk licens numera men ändå är målsättningen hög.
– I första hand att ha roligt och försöka bjuda våra partners/supportrar på fin aggressiv bilkörning. Får vi sedan till det, så är det ren bonus om vi kan ge de andra bakhjulsdrivna en match om snabbaste bil i bakhjulsdrivet.
Vad säger den småländska kvartetten Patrik Johansson, Max Svensson, Robin Adolfsson och Morgan Eriksson om detta? För att inte tala om Jimmy Olsson…
*
Hyllade igår Pär Nordahl som den moraliske ledaren i Sverige-Serien då han kör en ”äkta VOC:are” (Volvo 240) borde samtidigt gratulerat Pär för segern i Nordic West Euro Cup. I helgen kördes den femte av de sex deltävlingarna i Nordic West Euro Cup, Pirelli Ralli ingick som två deltävlingar i Cupen. Med seger på fredagens enda sträcka var även cupsegern klar. Lite turligt kan man säga, då det gick sämre på lördagsdelen av tävlingen. På sjunde sträckan var oturen framme då ett fäste för bränsletrycksregulatorn brast, bensintillförseln försvann och man tvingades kasta in handduken med två sträckor kvar.
– Paniken som uppstår när bilen dör mitt ute i skogen är inte rolig, konstaterar Pär.
West Euro Cup efter 5 deltävlingar
1. Pär Nordahl, MK Ratten, 112 poäng
2. Anton Brorsson, Jämtlands MK, 79 poäng
3. Patrik Adolfsson, Säffle MC, 60 poäng
4. Tom Kristensson SMK Hörby, 56 poäng
5. Victor Karlsson, Vimmerby MS, 52 poäng
*
Idag presenterade Svenska Bilsportförbundet sin nya samarbetspartner bildelskedjan ”skruvat.se”, i mina ögon mest känd som börsen bakom Henning Solbergs WRC-starter under året.
– Ja, vi har sedan tidigare ett samarbete med Henning Solberg och har haft med en del andra förare. Men det känns bra att vi nu tar samarbetet ett steg till, säger en av företagets grundare Peter Jakobsson.
– Vi har även inlett samarbete med Svenska Rallyt och nu också med förbundet och vill gärna ta ett större grepp om hela den här publiken och sporten!
*
Fel av mig, helgens Yokohama Mesterskabs tävling kördes inte i Varde som jag trodde utan i Roskilde, rättar mig Magnus Häggs kartläsare Kristian Lindberg, han skriver, ” Hej Tommy!
Yokohama Mesterskabet i Danmark är en väldigt trevlig tävlingsform på asfalt, med ett enkelt koncept. Man kör 4 heat på en rundbana, ett heat brukar vara ca 8 km ( 4 varv ) så det blir runt 32 km i en tävling. Två heat på ena hållet, så ”skifter vi”, två heat på andra hållet. Med pölsepaus emellan, förstås…
Nästa race går i Nyköbing-Falster, inte så långt från bron och det är alltid fri start för utländska ekipage. Nu var vi i Roskilde på Festivalplatsen och körde ( ej i Varde ). Det körs ett ”mesterskab” i Vest och ett i Øst som sedan kör gemensam final. Väldigt enkelt och kul om man vill mäta sina krafter mot riktiga asfaltspecialister.
Bidrar även med en Opelspotting-bild från Stjärnsvängen 1985, tre fina röda Ascona A som har mött sitt öde efter ett lurigt krön utanför Högestad. Närmast till vänster står Rickard Björklund från Svedala, kan väl inte riktigt komma ihåg de andra…
Kristian Lindberg Hägg Motorsport”.
Säger bara, fy f-n för att få se sådana här bilder. Tre Oplar mer eller mindre skrotade, det känns ända in i märgen. Någon som minns vilka som var Björklunds olycksbröder?
*
Betydligt trevligare syn var det när jag i förmiddags passerade en av landets mest kända bilfirmor, Mårtenssons Bil i Hörby. En firma som delvis profilerat sig som säljare av exklusiva sport/lyxbilar och vad jag kunde se verkar man nu ha taggat upp nischen. Eller hur tolkar man annars en Opel Kadett City parkerad på framsidan av firman? Ska vi gissa på årsmodell slutet av sjuttiotalet och i läcker tidstypisk brandgul färg. Lite trist för den svarta VW Passaten som parkerats vid sidan av, plötsligt förvandlad till B-lagsspelare.
Nåväl, ska jag vara helt ärlig så hade väl inte designavdelningen i Rüsselheim sin allra mest lyckade dag när man drog pennstrecken till just City-varianten. Att kalla den för ful vill jag inte, möjligtvis inte fullt lika snygg som sina årskompisar…
*
I går gick diskussionerna höga i olika media om Pippi Långstrumps pappa som numera är reducerad till ”vanlig kung” och inte längre med det förbjudna med ”N-ordet” framför. Nästa käftsmäll levererades idag när det avslöjades att kult-chokladasken Aladdin blivit både våldtagen och misshandlad utan att någon lagt så mycket som ett finger emellan. Om ni missat vad som hänt, så har något ”supersnille” kommit fram till att årets julupplaga inte längre ska innehålla varken ”trillingnöt” eller ”körsbär i likör”. Dessa smaksensationer ska ersättas av sätt er nu ner, någon sorts hallonlakrits grejs och en med fläderblomsmak.
-Hallå, detta är ju helgerån!
– Vi snackar de två bitar som lämnar asken allra först hemma hos mig. Resten av innehållet är mest utfyllnad om min gom får bestämma.
Förvånad över nytänket är jag inte, redan i somras snackades om att favoritglassen rom-russin skulle plockas bort från kulglassortimentet. Även detta ett brutalt övergrepp som dock stoppades av någon klok person.
Någon sådan fanns tydligen inte att uppbringa i Aladdin-fabriken och vad är det egentligen för fel på folk som bestämmer kan man ju undra? Nästa steg blir väl att förbjuda vaniljsåsen till äppelkakan eller brunkålen till julskinkan. Det finns väl alltid någon som kan vrida till det och bli ”kränkt” av dessa klassiska matkombinationer. Kanske blir det mer okej om man mixar, käkar äppelkaka och brunkål respektive julskinka med vaniljsås. Som bekant ska man nu för tiden alltid tänka nytt, det gamla gör sig bäst på soptippen…
Gomorron Bloggläasare.
Igår gick det antingen för snabbt (ganska vanligt när det gäller mig, eller…) så var jag i trauma efter att ha kollar den hemska bilden med de tre Asconorna , usch vad hemskt.
Hur som helst blev det för många ”Pär” för mig att hålla reda på i VOC Mekonomen Rally. Som tur var hjälper mig Roger Fransson att reda ut begreppen. Ber om ursäkt för mitt felande”
” Tjena Tommy,
Nu tror jag du blandade begreppen lite:
1. Det var ju Patrik Adolfsson som du lyfte som den moraliske ledaren av SverigeSerien – 240 åkare. Pär Nordahl kör i högsta grad 940.
2. Fredag i Finland ingick dessutom inte i NWEC (se kalender både på hemsidan och längst upp på tabellen) … det var bara lördagens tävling som ingick där. Fredag var ”bara” SverigeSerien även om det inte alls är ”så bara”.
3. Hmm… jag stjäl din tankemodell: Hade Nordahl kört 240 så skulle den förstås inte kunnat gå sönder. Helt enkelt en lika stor omöjlighet att en 240 upplever någon form av driftströning som att en Opel skulle göra detsamma, särskilt speciellt inte en Laupitz blau, oavsett om det är en Kadett eller en Rekord 1700! Det vet ju både du och jag av egna erfarenheter!
Hade Nordahls kört 240 så hade hans dubbelseger i Finland istället varit ett faktum. Pirelli Rallys andra dags 13,6 mils stentufft rally med bara en service på 30 minuter är ingenting för en ”riktig VOC´are” :-))
/ MVH – Roger”.
Inte så dumt av mig egentligen, lite svalt om huvudet i dag så skämshatten värmer alltid lite extra…
MVH
Tommy