Mycket ”hole” i WRC Rally Finland, Östberg ”out”, Angerd snabbast i klassiker i Viks8:an, snabbt i Kil och mycket Opel…

Med tre sträckor av dagens etapp i WRC Neste Oil Rally Finland är det stadigt medRally Finland 2014 Jari-Matti Latvala iklädd ”ledartröjan”. Men det var ytterst nära att rallyt tagit slut på sträcka tjugo där han i likhet med flertalet övriga hittade ett av många ”masive masive hole” i vägen. Efter smällen blev det något knas med Polobromsarna och i ett enda nafs tappade han elva sekunder till tvåan Ogier.
Det var ”a big impact” och efter detta fungerade inte bromsarna okej, berättade Latvala vid sträckmålet.
Jag fick slå av tempot efter detta och även om allt ändå verkar fungera som det ska, måste jag fixa bromsarna…
Ogier berättade redan tidigt i dag att han gett upp kampen om segern, då ledde Latvala med runt halvminuten. Istället inriktade sig världsmästaren på att rädda andra platsen där Kris Meeke ett tag var uppe och snusade. Nu har ende kvarvarande Citroénåkaren sjutton sekunder upp till Polon och jag tror faktiskt inte att Meeke har några planer på att attackera, bronset duger mer än väl i Mattons ögon…

*
Mads Östberg har verkligen stolpe ut och kom aldrig riktigt ”in i matchen” även om han passerade Mikko Hirvonen och låg femma när även han hittade ett ”hole in the road” på sträcka arton. Vet inte riktigt vad som hände, men Mads och Jonas Andersson kom i mål på sträckan. Dessutom med bara någon sekund sämre tid än övriga, men på servicen efteråt plockades bilen ur tävlingen. Marek Nawarecki, en av Mattons hjälpredor förklarade.
Vi kollade stötdämparen höger fram efter ”the heavy impact” men skadorna var under bilen. Något som orsakat skador på buren intill motorn. Inget vi kan fixa här så vi har tyvärr tvingats besluta att dra Mads ur rallyt!
Mads var självklart besviken.
Kan inte ens förklara hur jag känner mig just nu…
– Vi hade inte den bästa starten i rallyt men gjorde stora framsteg i morse och hittade både bra rytm och fart. Såg framemot ”a big battle” med Mikkelsen och Hirvonen om fjärde platsen när detta händer!

Den enes död den andres bröd, på kuppen gick Hirvonen upp som femma men har vill jag påstå omöjliga 39 sekunder upp till Mikkelsen som är fyra.

*

Hyundaiteamet tvingades till samma beslut som Citroén efter att även Thierry Neuville hittat ett ”masive hole” men detta var på ett tidigare serviceuppehåll än Östbergs. Riktig kul attBloggPaddon ”The Kiwi” Hayden Paddon är bäst av de ljusblå koreanerna, ligger sexa och i ett verkligt ingenmansland. Upp till Mikkos Fiesta är där 1.24 och ner till sjuan och teamkompisen Juho Hänninen skiljer halvminuten.

*
I WRC2 blev det även där stora problem med hål i vägen. I ledaren Karl Kruudas Peugeot började oljelampan lysa efter ett ””hålbesök” och han verkade märkbart nervös när han gasade iväg från målet på SS20 som var Jukojärvi och det var på andra ”loopen” som hålen kom fram. Tvåan Jari Ketomaa har kört punktering plus att även han hittade ett hål på sträcka tjugo.
A big, big impact (på svenska, en dj-la smäll), konstaterade han skakad vid målet på sträckan.
En liten viktig sak i ”hålslaget” är att sträckan Leustu kördes nu för första gången som SS20 med allt dj-ulskap som hål och sten. Hur ser det då ut när den går andra gången som dagens sista sträcka SS23?

*
I dag kördes SMK Valdemarsviks Viks8:an ingående i Bilsport Rallycup och TINTER Classic Rally Cup. Tyvärr utbröt en skogsbrand i tävlingsområdet (inget som var orsakat av rallyt vill jag påpeka) vilket gjort att tidsschemat är förskjutet. Men klassikerna i Tinter CRC har dock kommit mål och Amazonåkaren Thomas Theorin lämnar rapport via mobilen, detta sedan han just ”backat ur planteringen” med den ”gröne”.
– F-n, missade målsvängen på sista sträckan totalt och landade ute på ett gärde, förklarar Thomas.
Problemet var när vi skulle upp på vägen igen, där var ett djupt dike så vi tappade mer än halvminuten.
Trots detta klarade Thomas klassegern före Ingvar Svensson men istället för tvåa totalt i Appendix K-gänget blev det en fjärde plats. Snabbast och vinnare i Klass 3 blev Sven-Åke Angerd med Pinto-Escorten och detta trots att han fick ”lufsa” i mål med bara drivning på ett av bakhjulen. Klass 4 vanns av 240-åkaren Thomas Johansson och tiden gav även andra platsen bakom Angerd.
Tvåa i Klass 3 var Tomas Alexandersson och trea Göte Karlsson från Hässleholm som plockade nya värdefulla poäng i toppstriden. Dock blev det dött lopp mellan Theorin som leder och Göte som är tvåa då både fick exakt lika många poäng den här gången. Ny delad trea är Ingvar Svensson på 41 poäng, lika som SMK Hörbys Rune Nilsson.
Thomas vill även skicka ett tack till SMK Valdemarsvik.
Vilka kanonvägar ni bjöd på!
– Första sträckan var rena Finlandsvägen och även resterande var av absolut toppklass, tack!

*
Nu har jag aldrig besökt värmlandstävlingen ”Killingen” som är nästa deltävling i VOC Mekonomen Rallys ”Sverige-Serien”. Som sagt, jag har aldrig kört i trakterna kring Kil så egentligen borde jag kanske hålla käften, men när jag läser General-Franssons lilla påminnelse i VOC:arnas Gästbok blir jag mörkrädd. Roger konstaterar glatt, ” Drygt 4 mil rallyväg i högsta värmlandskvalitet. Härligt! Delvis jättesnabba sträckor, en fantastisk bra förberedelse för alla oss som tänker åka Pirelli Rally i Finland i september”.
Delvis jättesnabba sträckor? Har både Roger och Kils MK helt missat den pågående säkerhetsdebatten i svensk rallysport? En akut fråga och där SBF:s säkerhetsansvarige Göran Tyrbjörn står på barrikaderna för att få ner farten och som en direkt bonus, minska olycksriskerna.

*
Knappt har Midnattsolssrallyt slutat förrän Jan Hagman slänger in anmälan till det historiska East African Safari Rally 2015. Jan kör för engelska Viking Motorsport och är anmäld med en Ford Escort till skillnad från förra gången 2013 då han och sonen Martin körde Porsche till en 23:e plats.

*
Idag har ”Stefan-kartis” ägnat dagen i likhet med många andra antar jag, till att leta Oplar. Stefans letande var framgångsrikt där Blogg10Opeln från 1910 är mest udda. BloggRekordDen grön/vita Rekorden är exakt en sådan som Glasmästare Thore Svensson fick hemlevererat av Josef Rosenquist våren 1959. Josef ägde Opelåterförsäljaren Autocentralen i Hörby och på den tiden var det inte alls ovanligt med ”hemkörning” av nyförvärvet som fick regnumret MA 8181. Den snygga BloggCommoCommodoren skäms inte för sig och inte heller den vinröda Admiralen. Som sagt, en hellyckad lördag eller hur Stefan?

*
Häromdagen hade Ring Knutstorp celbert besök då den ryska motsvarigheten till ”Top Gear” besökte Söderåsens pärla. Tvåfaldige ryske BloggLvov1Touringcar mästaren Alexander Lvov jobbar med programmet och på Knutstorp mer eller mindre tvingades han antagligen in iBloggLvov2 Lars Mårtenssons Grupp H 940. Lägg märke till det ansträngda leendet inför provturen och man kan ana hur han förtvivlat önskar att någon Opel skulle dyka upp på banan. Vad jag styrker detta med? Ja Alexander inledde sin karriär genom att vinna ”RTCC” eller vad det heter borta hos Putin med en Opel Astra år 2001. Att han sedan på mer eller mindre konstiga vägar hamnade bakom ratten på en Honda är en helt annan historia…

*
Nu tar Motorbloggen lite semester vilket säkerligen är skönt för er som brukar läsa. Kan vara skönt att vila ögon och adrenalinet några dagar eller hur? Vi ses på torsdag och då är det ju dags för tipset inför Rally-SM och Snapphanerallyt.
Ha det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *