Ogier WRC dominant, Jocke och Stoffe fajtades in i kaklet, Mattis vann 2WD på Österlen och Grybb tvåa i Danmark!

Sebastien Ogier dominerade Vodafone Rally Portugal mer eller mindre totalt med WRC-Polon och något annat var väl egentligen inte heller att vänta. Jag hoppades så klart på teamkompisen Latvala men en missbedömning på fredagen satte stopp för min önskan. BloggVWHan startade om men var så klart helt väck men plockade ändå två bonuspoäng på avslutande ”Power stage” där han var tvåa efter Ogier. Nu är fransmannen 29 poäng före Latvala som står på 62 poäng och som i sin tur har fjorton poäng ner till Mads Östberg som är trea.
Lite kul är ändå att Mikko Hirvonen slutade tvåa bak Ogier, en framgång som jag tror att alla unnar den hårt prövade finnen. På kuppen stack han upp till delad fjärde plats med Andreas Mikkelsen på 36 poäng.

*
Annars var i mina ögon den stora knallen Henning Solberg, femma med WRC-Fiestan. Henning stack också ut sin norska haka och kommenterade insatsen.
Ge mig samma chans till test som övriga och jag är helt säker på att kunna utmana ”youngsterna” i WRC!

*
En som inte stack ut någon haka utan tvärtom var riktigt tilltufsad var Robert Kubica som lyckades köra av vägen två gånger i helgen. Borta är allt självförtroende som han hade i början av rallykarriären.
Just nu går jag igenom en svår period i mitt liv även om jag haft det ännu tuffare, menade Kubica.
Jag tror jag måste ”reset my self” och försöka komma tillbaka till samma känsla som i början av karriären. jag hoppas verkligen det går bättre nästa gång i Argentina…

*
I WRC 2 hångrinade oturen Fredrik Åhlin rätt i ansiktet när det blev någon form av ”mechanical” på näst sista sträckan. Fredrik fick där bryta från sin tionde plats. Pontus Tidemand hade bättre flyt och körde in som trea med Al Attiyaha och Kettomaa före sig.

*
Mitt under brinnande tävling blev det fullt krig mellan Fabriksteamen och WRC Promotorn med resultat att föraran förbjöds att ge några intervjuer till WRC.Com. Riktigt vad det var som utlöste kriget vet jag inte men jag tror det handlade om att teamen förbjöds att ta del av de oredigerade filmerna från bilarnas ”on-board kameror”. Först skulle det skrivas på ett kontrakt och det var där det brast för teamcheferna. En av dessa konstaterade.
OK, vi kan inte få filmerna så då kan ni inte heller får några ord från förarna…
Sent på lördagen kom dock de ”stridande parterna” överens om ett avtal som gav tillgång till filmerna. Jost Capito, VW-bossen var nöjd.
Vi hade ett bra möte som löste problemen, ett bra samarbete helt enkelt.

*
Gällande mitt tips tycker jag ändå att det förtjänar godkänt med tanke på Hirvonens andra plats, exakt som jag förutspådde. Dessutom hade jag Andreas Mikkelsen som femma och det blev en fjärde plats…

*
Simrishamnsmixen blev precis som jag tippade i fredagen en kylslagen gruspremiär. Förstår inte varför det alltid ska vara så dj-a kallt på Österlen? Nu hade jag ändå lite tur att vi blev en man kort i målet på sträcka fyra vilket innebar att jag fick ett ”riktigt uppdrag” för en gångs skull. Förstod att Bertil Gunnarsson och Daniel Wikström och de andra vänt och vridit på alla möjligheter för att få till det. Men hur man än försökte så blev det ändå så att jag fick ta plats vid sidan av Ronny Isacsson i målbilen ( en varm och lyxig Opel…) och dessutom förtroendet att skriva back up-tiderna. Stort för mig som normalt sett enbart brukar få bära lite papper i TK:en. Kan det månne vara en ny tid som öppnar sig…

*
Med både skämshatt och dumstrut tar jag plats i skamvrån när jag helt missade att BloggZeijlonSkillingaryds Christopher Zeijlon var i toppform. Nu utmanade han ”min trea” Mattis Olsson hela vägen men fick till slut ge sig med bara en dryg sekund sämre tid än den gula ”Gullabo-Toyotan”. BloggMattisMattis var inte sur före start över att jag som normalt alltid tippar honom i topp, den här gången hade honom som trea.
Perfekt uppladdning, nu kan jag köra utan favorittryck, skrattade Mattis.
Min ”vinnare” Rickie Borgström var betydligt gladare före start än när jag snackade med honom inför sista sträckan. BloggRickieSjätte platsen var en klar missräkning och Rickie väste fram.
Detta ska dom få sota för i Kongen!
Att han verkligen gjorde vad han kunde för att få till det syns på Thorleif Ohlssons vassa bild…

*
Mats Andersson slutade fyra med Opel Astran, placeringen efter Max Svensson och sist i topp-fem hamnade Pierre Fransson i den ”läckert” lackade Golfen. Undrar vad för färg där ska bli så småningom på Golfen? Grundfärgen måste väl ha torkat vid det här laget…

*
I 4WD var tipset betydligt bättreBloggJocke Jocke Grahn etta och Stoffe Nilsson, tvåa. Både fick lika delar ”klödd”, Jockes elkoppling strulade i starten på ettan och här försvann tjugo sekunder. På fyran drog Stoffe en drivaxel och tappade tjugosju sekunder till WRC-Focusen. En makalös uladdning av de bägge på sista sträckan gav dock Jocke sin första seger i hemmatävlingen.

*
Blev mycket ”Tekniskt” i brutna listan, bland annat då Johan Green/växellådsfäste, Mats Lundholm/okänt, Thord Johansson/toppackning, Hans Johansson/rotor Black Beuaty kartisen Martin Nilsson gaswire och så stackars Erik Telehagen som bröt för ( detta enligt kartisen Nina Jonasson) skoskav…
Måste nästan vara rekord att bara två av de trettiofyra som utgick gjorde detta efter avåkningar, V8 Thunder Cars-åkaren Kim Andersson rullade sin Clio och Växjöföraren Marcus Svensson gjorde likadant strax efter start på första sträckan med VOC:en. Allra mest led jag med värmlänningen Kent-Ola Björklund med Anna-Maria Barth i högerstolen. På väg ut till sträcka ett hände något med VOC-940:an och ansiktsuttrycket hos de båda när jag passerade skvallrade något om att ”rally är ett dj-la skit”!

*
Måste så klart nämna ”the local hero” Jörgen Andersson från Sjöbo BLOGG JÖRGENsom nog chockade de flesta med sin vita Appendix K-Kadett. Att det var tjugofyra år sedan sist han satt bakom en rallyratt syntes absolut inte. Precis som i fornstora dar vräkte han fram bilen och att tiderna skulle räcka till ”totalseger” i TINTER Classic Rally Cup förvånade inte mig efter att ha sett attacken på sträcka ett. Dessutom hade min klubbkompis Tobias Wikström som i all hast fått krypa in i Kadetten, inga noter att hålla reda på. Trots detta presterade Jörgen tider som hade gett en sjätte plats i B-2WD och klar seger i C-förarnas motsvarighet.

*
Måste även nämna Thomas Theorin som svarade för dagens största tidsgap mellan ettan och tvåan. Amazonen hade 1.17,5 minuter tillgodo på tvåan Jan Blom i en Volvo PV. Är det detta som klassas som överlägsen?

*
Kan inte heller utan berömma B-förarna i VOC Mekonomen Rally där Nässjös Erik Karlström blev etta och Tom Kristensson, Hörby tvåa. Båda var snabbare än vinnaren i A-klassen…

*
Regularity försöket slog ändå bra ut tror jag och de åtta startande verkade nöjda enligt min ”källa”. Fast för min klubbkompis Curt Jeppsson med Bo Bengtsson invecklad i den lilla ”hundkojan” kunde premiären i ”medelhastighetsrallyt” börjat bättre. BloggCurtBo som gammal bilorienterare (faktiskt han som läste kartan när jag började med sporten 1970) missade starten på sträcka ett när han och Curt satt och snackade. Istället svängde man in på det populära ”inhoppet” mitt på sträckan. Där bland massor av publikbilar fick man sedan vända vilket inte var så lätt och när så slutlige tvåan Lars Engerfalk även han lyckades göra om samma misstag blev det nästan lite kaos. Till slut lyckades vi dock lösa upp knuten och både ”Kojan” och Porschen kunde köra in på rätt väg. Nu är Curt orolig att jag ska skriva något ”lustigt” om detta men istället kan jag avslöja en hemlighet. Jag och Roland gjorde exakt likadant när vi körde här för två år sedan…
Bästa Regularityåkare blev Magnus Ershede/Roger Jansson Götene MK före Lars Engerfalk/Arne Henriksson KAK och med Göran Ljung/ Mats Carlbom Kolsva MS på tredje plats.

*
BloggBerglundEtt tag trodde jag att det var någon bortirrad Abu Dahbi shejk som hittat ner till Eriksdal. Men vid närmare kontroll var det Arlövsrevyns duktige pianist Peter Berglund som var ute för att heja fram sonen Pontus med den röda VOC-940:an.
Glömde mössan i bilen, då får man ta vad man har, konstaterade Peter medan den hopknycklade tröjan värmde håret…

*
I dag har det körts deltävling i danska Yokohamamesterskapet Øst i AvedøraSjälland. Riktigt bra gick det för Blogg GrybbHässleholms Rolf Grybb som slutade tolva totalt med Asconan och tvåa i klass 2. Före sig hade han Jörgen Hansen i en Porsche 997 GT3. Känns inte som någon skam att bli tvåa efter en sådan värsting…
Min klubbkompis Anders Palmquist blev fyra i Klass 3 med den svarta Peugeoten medan en annan Hörbyförare Håkan Bercic körde in som femma med VOC:en. Allrasnabbast var ”fabrikskjørern” Anders Lysen halvminuten före Marco Gersager och Kenneth Kolbe Jensson som trea.

Ett svar på “Ogier WRC dominant, Jocke och Stoffe fajtades in i kaklet, Mattis vann 2WD på Österlen och Grybb tvåa i Danmark!

  1. Jag är väldigt glad över att Simrishamns MK inkluderade rwegularity och lyckades. Nu börjar det märkas att övning ger färdighet – de som åker det som finns ligger på topp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *