Henning Solberg klar för WRC, Hyundai med bästa mixen, Emil & Sofia premiärvann och ett tveksamt erbjudande…

Efter Rally Sweden ifjol försvann i stort sett Henning Solberg från rallyscenen och det var väl ingen vild chansning att detta kunde bli permanent. Men icke och nu gör han come back i WRC med åtta tävlingar på programmet. Tydligen kan detta betyda att det kan bli en kombo med både WRC och rallycross, det enda som verkar helt klart är färdmedlet, Ford Fiesta.
Som sponsor för projektet har Henning fått svenska bildelsföretaget Skruvat och siktet är uppenbart inställt på en norsk etablering. Med på ett hörn finns även energidrycks producenten ”Go Fast”. BloggHenningI fjol körde Henning en tämligen anonym helvit Fiesta (bilden) med väldigt få sponsorbudskap, ”Whatch this space” var det som lite kryptisk dominerade.

*
Om Henning står över WRC-premiären i veckan som kommer, Rally Monte Carlo blir detta istället Hyundai Shell World Rally Teams läge med talesättet ” when the flag drops, the bullshit stops”. BloggHyundaiBossen Michel Nandan sticker ut hakan och menar att han har den optimala förarsammansättningen i Thierry Neuville och Dani Sordo.
Vi har två mycket bra förare som har gett hela teamet ”a big boost” och jag kan verkligen säga att vi har en mycket bra mix, menar Nandan till wrc.com.
Neuville menar att målsättningen måste vara blygsam i premiären med helt ny bil (hmm, hur var det med Polon i fjol, Ogier tvåa direkt bak Loeb så måste, känns kanske inte helt rätt…) att ta sig i mål och få erfarenhet och mil både kropp och bil är ”the main target” för Hyundai. Trots massor av test är det skillnad mot ”the real thing”.
– Det är svårt att åstadkomma samma förhållanden på test som vi sedan får på tävling…

*
BloggFordBort med det fula bruna/vinröda och in med mera blått, det är den stora skillnaden mot årets WRC-Fordar mot tidigare år. Måste säga att jag tycker den nya designen är riktigt snygg.

*
Då har rallysäsongen rullat igång så smått och i lördags var det första rundan i Norska mästerskapet med Sigdalsrallyt. Frank Tore Larsen i den nya R5-Fiestan vann tämligen komfortabelt före Subaruåkaren Trond Sveinsvoll. Trea totalt och bästa 2Wd-blev en R2-Fiesta körd av välkände Steve Røkland.

*
Trots få anmälda, knappt fyrtio bilar blev det körning i Offerdalingen. Något så ovanligt som en 2WD-åkare stod till slut som totalsegrare och bedriften svarade heta Emil Bergkvist med Sofia Lundmark i högerstolen för. Den svart/röda Fiestan piskade 4WD-gänget som blev reducerat till en enda bil i mål, Mattias Nyström drygt två minuter bak Fiestan.
Efter två sträckor ledde Pelle Sääw med Super 2000 Skodan men fick sedan ge upp. Samma öde rönte Toyota-åkaren Tobias Söderqvist och när även Stefan Jonsson blev hindrad på två sträckor var det klart för årets första men säkerligen inte sista seger för firma Bergkvist & Lundmark. Den stora utmaningen i år för de båda torde annars bli tyska Adam Opel Cup där det nu alltså är klart med svenskt inslag.

*
I Vännäs kördes idag Stärkesmarksrundan som tråkigt inleddes med en olycka där Golfåkaren och hemmafavoriten Jörgen Jonasson var inblandad. Olyckan hände under ”reccien” då Jonas gled av vägen med ”träningsbilen” varvid kartläsaren och kusinen Nicklas Jonasson troligen knäckte ett revben. Nicklas fick åka till sjukhus medan Jörgen dock kunde köra tävlingen som planerat.

*
I går var det lite ”silly season” stuk på bloggen bland annat med uppdatering av läget i ”Grupp F -branschen”. Conny Hansson, Kullings har lite mer info, ”Hej.
Angående Bloggarens förfrågan om Grupp F. Det förhåller sig så i dessa trakter, att vi bygger på en 850-94 i nyskick så här behövs ingen annan målning än på buren, dess infästningar och lite bättring invändigt efter borttaget isolermaterial. Buren är alldeles strax färdigsvetsad, motor snart klar, och så några riktiga klövaröck (som skåning har jag inge aning vad klövaröck betyder min anmärkning?) till så ska de så småningom startas upp.
Sen jobbar vår eminente sekreterare Kai-Ove med sitt och broder Mats-Eriks ”Gamle Blå 240” i projekt i Grupp F Rwd. Vidare så håller vår tidigare VOC-kanon Johan Larsson på med en 940 i Grupp F Rwd. Dessa är dom jag vet här i trakten.
Vet att i Vetlandatrakten finns Robert Bertilsson smidandes på en 850 till ”fullblodsräser”. Bilder på vårt 850projekt och Kai-Oves, finnes tillgängligt på alla moderna människors mötes och infoplats, FaceBook, de du.
Mvh från ett vackert Vedum
Conny Hansson”.
Tack för detta Conny och ett mejl direkt är mycket trevligare än FB…

*
En sten föll från mitt bröst, det är inte aktuellt med en grön Corolla i Vinslöv. BloggCorollaDetta lugnande bessked kommer från en av bilbyggarna Hampus Larsson, ”Hej Tommy.
Kan lugna dig med att Corolla blir röd så inget grönt. Lite ändring är att Jesper betalar, Jocke och jag Hampus, bygger.”.

*
Med detta kommer jag helt osökt in på gårdagens fest i motorklubben och där Lars ”940 Grupp H” Mårtensson dök mig direkt och berättade att den fina Volvon nu är lackad och uppsnyggad efter den småländska skogsvisiten i SSRC-finalen. Exakt som innan är bilen vit och det jag hade hoppats på, att de gröna dekorränderna skulle skifta till en mera ”race stukad” kulör, skedde icke. Grönt blir det men här ställde mig Lars.
– Bara så du vet är det en äkta grön Opelfärg, ”Signalgrün”, vad säger du nu?
Ett riktigt slag under bältet och än har jag inte kommit på något bra svar…

*
Nu var detta inte vilken fest som helst, på plats fanns nämligen inte bara vår egen BloggPresidentPresident” utan även Asarums MS motsvarighet Åke Månsson. Tänk två stora Volvoprofiler under samma tak och varken Hänt i Veckan eller Se & Hör var på plats, men som tur var hade jag kameran i mobilen att tillgå. Utan bildbevis hade det nog annars varit svårt att bli trodd!

*
Avslutar med ännu ett slag under bältet, mitt eget alltså. Den som levererade detta utan bedövning, medlidande eller ens en ursäkt var Thord ”Todde” Johansson. Under deltagarnas applåder mottog Todde utmärkelsen ”Årets SMK:are” och kände sig efter detta manad att hålla någon sorts tacktal. Det var här det gick överstyr, när han rundade av talet med ”an offer you can´t refuse” och mottagaren av detta erbjudande var Motorbloggaren.
Tommy, här och nu kräver jag att du åker med som kartläsare i Falsterbosprinten den 29 mars!
Helt överrumplad, utan minsta chans till försvar kunde jag inte annat än nicka med tom blick ut i rymden. Mitt halvruttna halmstrå ”blir inte Emil sur om jag puttar ut honom” smulade ordinarie kartis Emil Månsson itu på en nanosekund.
-Absolut inte, ska bli ett sant nöje att hjälpa dig att spänna bältet…
Nu står mitt hopp till att det blir en lång utdragen vinter men inte ens detta lär hjälpaBloggTodde ( bilden på arbetsplatsen i mars). Ur det jublande folkhavet trängde sig nämligen Martin Nilsson fram, 240 Grupp H när han inte sitter i högerstolen i Black Beuaty.
Åker du inte med Todde i Falsterbo så ska du in i min bil, jag har faktiskt erbjudit dig först!
Med sådana vänner behöver man absolut inga fiender…

2 svar på “Henning Solberg klar för WRC, Hyundai med bästa mixen, Emil & Sofia premiärvann och ett tveksamt erbjudande…

  1. …….ganska säker på att att det var i Rally Småland som Lars Mårtensson gjorde sin 940 illa……. om du har förträngt det så har jag åkt med dig i Motala och den ”paybacken” är inte gjord än, men den kan vi ta i Svampasprinten i höst…….. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *