Ingen WRC bara Opel och Volvo från Flodin, norsk hårdsatsning med två R5-Fiestor och RM i Rally Sweden…

Nu är julkortens förlovade tid och idag dök där ner ett från Patrik Flodin vilket självklart var jättekul. BloggFlodinMen lite trist är det att få ett kort från ett av våra största WRC-hopp i modern tid med bilder på en Opel Manta ( helt klart ändå bilen som lyfte julkortet…), Volvo 240 och Chevrolet Camaro. Dessa skulle så klart varit utbytta mot olika WRC eller Super 2000-bilar som gjort ”Ilsbo-Expressens” förartalang betydligt mer rättvisa.
Ingen ska inbilla mig att Patrik eller PG Andersson t.ex skulle gjort bort sig i de stora sammanhangen om de i fått chansen i konkurrenskraftigt material och över tid, alltså inte bara enstaka inhopp i halvtaskiga bilar. Ibland tycker jag motorsport är ett dj-la skit när man tänker på hur många talanger som aldrig fått chansen att pröva sin vingar på grund av en enda sak, pengar eller rättare sagt avsaknad av pengar.

*
Läser i senaste Bilsport Rally & Racing om norska EVEN Management som inte varit rädda att satsa stora pengar för att plocka fram förartalanger. Man sticker inte heller under stol med företagets målsättning ”To create Motorsport World Champions by application of Elite Sports and Business expertise”. I rallystallet finns Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi och så Sveriges stora framtidshopp Pontus Tidemand. Frågan jag ställer mig är varför det inte finns motsvarande intresse här hemma att ”tillverka” nya rallystjärnor? För tillfället får vi vara tacksamma att norrmännen åtminstone hjälper oss med Pontus, men nog hade varit roligt om förutsättningarna fanns på hemmaplan…

*
Glider då in på den satsning på Norska Mästerskapet NM som idag släpptes av Pål Try 37 år och Svein Frustøl 49 år.BloggSveinBloggTry Teamet Try & Frustøl Motorsport sticker ut hakorna och menar att detta är den största rallysatsningen som någonsin skett i Norge. Vapnen i NM blir inte heller att leka med, två splitternya Ford Fiesta R5:er med totalt sju mekaniker är beställda för leverans den 7 januari. I pressmeddelandet jämför man satsningen med den som bröderna Petter och Henning Solberg gjorde runt millennieskiftet och då man till och med körde South Swedish Rally. Bilden är från SSR 2002 i Kristianstad där Henning snackar med polacken Tomas Kuchar och Mats Jonsson, ja till och med startfälten var bättre förr…

*
I samma ämne men på ERC-nivå noterar jag att tjeckiske f.d motocrossåkaren Martin Hudec väljer ”Rally-EM” för sin nästa ”high-speed fix”. Trettiotreåringen som även körde några tävlingar i WRC2 i år, väljer nu ERC ”Production Cup” för att lufta sin Mitsubishi EVO IX. Första tävlingen blir ERC-premiären Jännerrallye direkt efter nyår, 3-5 januari.

*
Vill du få ståpäls? Om svaret är ja så kolla in Bilsport.se där Patrik Sandell filmat en snutt från Sebastien Ogiers vintertest i Kall. Ska man döma av attacken är han inte nöjde med bara ett VM-guld, han vill nog även ha ytterligare ett 2014…

*
2014 byter RM för Historiska Bilar fokus från att som i år varit ”utfyllnad” i Rally-SM till en helt egen serie med åtta deltävlingar. Extra status får så klart deltävling två som blir Rally Sweden Historic. Dessförinnan har man haft premiär med Bergslagsrallyt och ytterligare en vintertävling ingår i RM.
Det blir ett tredje vinterrally med Winter Rally Östersund, säger Erik Uppsäll ordförande i förbundets Historiska utskott.
Första gången RM-åkarna får grus under däcken blir i årets rallyhappening South Swedish Rally sista helgen i maj. Den följs sedan av en helt ny tvådagars tävling när föreningen Rallyklassikerna arrangerar Classic Rally alldeles efter midsommar. De tre sista tävlingarna är så uppdelade mellan Uppland och Skåne.

Det stämmer.
I augusti håller Almunge MK i taktpinnen och när vi går in i september så arrangerar SMK Hörby sin tävling, TV-svängen för 50:e gången den 13 september. Säsongen avslutas med Rally Sigtuna i slutet av september, berättar Erik Uppsäll.
Av de åtta tävlingarna räknas sju. Till premiären Bergslagsrallyt med start i Hällefors den 25 januari har redan elva klassiker anmält sig. En av dessa är Janne Sellholm som kör Toyota Starlet precis som förr i tiden…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *