WRC i Rally Sweden överlever (!), Hyundaipilot med dåliga noter i Rally-EM, mer Opel och över femtiotusen läser Motorbloggen!
Olyckskorparna kraxar nu extra förnöjt när det finns, för mig en risk för ”korparna” en chans, att 2014 blir sista året med WRC i Rally Sweden. Till slutet på oktober ska enligt uppgift Glenn Olsson ha skakat fram en tät huvudsponsor för att kunna skriva treårs kontrakt med WRC-promotorn Red Bull Media House. Enligt uppgift lär hemska tanke, ryssarna vara pigga på att sno vinterrallyt från oss. Vet inte hur, men jag tror ändå att Glenn och hans stab fixar detta. Säger det rent ut, det vore för dj-ligt om det i detta land inte finns ett enda företag som förstår vikten av att ha ett årligt ”världsevent” inom landets gränser. Vägrar tro detta, så upp med kosingen ”vd-ar och marknadsnissar”, rädda Rally Sweden!
*
Klart är att Rally Sweden 2014 (blir mitt 38:e i svit) körs onsdag till lördag. Just målgång på lördag tror jag stenhårt på och förhoppningsvis då med ännu större publik än när rallyt slutar en söndag. Många använder annars söndagen som evakueringsdag, ser en sträcka på förmiddagen och sedan åker man hem. Nu kanske man istället tar vägen över Karlstad och sätter extra piff på vinnarcermonin. Nackdelen är så klart att det går ytterligare en arbetsdag till spillo för funktionärerna.
Om det blir Färjestad och Superspecialen på onsdagskvällen verkar ännu inte helt klart. Klart däremot är att torsdagen blir Norges dag i rallyt.
Glenn Olssons Twitter om WRC i huvudstaden fick ingen riktig förklaring vid gårdagens pressmöte. Tanken kan vara att köra en form av rallysprint helgen före i Stockholm, ungefär som i Portugal med Fafe rallysprint. En idé jag köper så länge man inte tafsar på Karlstad…
*
Just nu är ERC eller Rally-EM i full gång med San Remo Rally. Tre sträckor är körda, två återstår innan det är dags för uppehåll. Nye Hyundaipiloten Bryan Bouffier ledde efter två sträckor med sin Super 2000 Peugeot, men på tredje sträckan var noterna ” not so good” . Resultat, Bouffier dängde höger bak i en stenmur, tappade en dryg minut och föll till åttonde plats. Leder gör hemmaföraren Paulo Andreucci, Peugeot, 0,4 sekunder före Scanola i en Skoda och Basso på tredje, ytterligare lite mer än sex sekunder efter. Craig Breen håller fjärde platsen medan EsaPekka Lappi har svårt med Skodan, ligger sjua.
*
Kan väl inte påstå att jag ”gått i gång” på Team Mästerskapet i samband med Rally-SM. Kanske lite orättvist för det är säkert ett gott försök att få mer drag i SM. Vann gjorde Team Tractive efter en rafflande slutstrid och detta med en enda poäng före TÄTAB med Yokohama Motorsport på tredje plats. Ur lokal synvinkel var det kul att Team NYBE med Rickie Borgström, Hans Johansson och Patrik Johansson körde in på femte plats. Ännu skojigare hade det varit om det i resultatlistan fanns t.ex team från Peugeot, Ford, Skoda och Suzuki, ungefär som det kan se ut i Danmark…
*
När vi ändå är inne på Patrik Johansson så säljer han nu den dubble SM-vinnande Mitsubishin. Bilen finns till salu på Blocket och lyckligtvis innehåller prislappen fler nollor än vad min tunna börs orkar med. Att bli Mitsubishiåkare behöver jag alltså inte ens fundera på…
*
Det stora Gotlandsäventyret väntar i helgen med ”Tingstäde Runt”, ingående i Gotlands DM samt Bilsport RallyCup. Lite mer än tre mil special väntar de femtio deltagarna och bland dessa finns även min klubbkompis Martin Nilsson (samme Martin som sitter till höger i Black Beauty). Efter att ha kommit i lag med ett gäng ”glada” öbor i samband med en Rally Finland resa har ett årligt besök på ön blivit tradition för Martin och den röda Grupp H 240:an. Önskar lycka till både till Martin och övriga rallyåkare
*.
Skrev inte så mycket om Patrik Flodins makalösa SM-comeback i Rally Uppsala. Efter att ha tagit del av en in-car film från ”Tuben” plus TV 4 Sports bilder är det bara att konstatera att mycket häftigare kan inte bilåka med en 240 bli. Känns så klart extra skönt för alla oss som är med i ”Våga vägra 940″…
*
Gav ju Kvällsposten och ”lönsingen” tillika chefredaktören Martin Kroon en gliring för den superusla bevakningen av Pontus Tidemands Junior-VM seger. Även Ramona Karlsson delar min uppfattning om medias usla bevakning av vår sport och i sin blogg skriver SM-silver medaljören:
För jag älskar verkligen denna sport. Och på tal om det, så önskar jag att fler sportjournalister gjorde detsamma. Kollade exempelvis på TV-sporten i söndags. De visade Loebs avåkning i Frankrike, men missade totalt att vi har en svensk junior-världsmästare i form av Pontus Tidemand…!?!?! Kom igen nu sporten. Intresset för rally finns bevisligen, 60 000 åskådare på en SM-tävling kan väl till exempel inte misstolkas? Men: ALL cred till de medier som faktiskt har uppmärksammat såväl Pontus VM-seger, som helgens SM-final (för som tur är, finns det allsidiga sportjournalister). På många håll finns det dock en klar förbättringspotential.”.
*
En stor tragedi har drabbat Formel 1, testföraren hos Marussia, Maria de Villota är död. I fjol kraschade hon rakt i en lastbil i samband med en test i England och skadades svårt. Remarkabelt nog tillfrisknade de Villota men i kraschen förlorade hon ena ögat och karriären tog slut. I går hittades hon död på ett hotellrum i Sevilla i Spanien och så här långt menar läkarna att 33-åringen dog en naturlig död.
*
Den nya pop sysselsättningen med Opel Spotting växer sig allt större. Saab-Bengt med Åkesson i efternamn är flitig och tipsar om två riktiga godbitar på You Tube, kolla in kommentarsfältet till gårdagens blogg. Näste man att gripas av ”Opel-liebe” är Conny Warnheim i Ryds Mk. Conny skriver: Äntligen en Opel i reklamen inför en lokal tävling. Kristoffer Thörjesson får stå modell!!!
Välkommen till Ryd och Bilsport RallyCup den 9 november.”.
Snygg affisch, är väl allt som behöver tilläggas.
*
För tillfället är jag nästan i chock och egentligen mållös. För en stund sedan mejlade tidningens webbansvarige och lämnade besökssiffrorna för Motorbloggen för i år. I mejlet står: ”Har tagit fram lite statistik till dig. Så här många unika besökare hade din blogg:
2012: 43 322 och 2013 (1 jan-8 okt): 51 907. Bra siffror och det pekar uppåt.
Hälsar Webbredaktionen”.
Har som ni förstår svårt att fatta att över femtiotusen unika besökare varit inne och läst Motorbloggen så här långt. Som en liten jämförelse har fotbollsbloggen ganska exakt tiotusen färre besökare under samma period. Samtidigt fick jag även siffran för unika sidvisningar där ”vår” blogg fick ihop 420 019 visningar. Detta att jämföras med Fotboll, Handboll, Ishockey och Golfbloggen som tillsammans kom upp i 405 790. Känns inte bra när de här fyra ”superbloggarna” nästan är lika stora som Motorbloggen ensam (obs, ironi…).
En slutsats som jag torgfört inne på sportredaktionen är att besöksantalet visar på det verkliga intresset för respektive sport. Slutsatsen innebär då så klart att motorsport behandlas extremt styvmoderlig i förhållande till intresset bland läsarna. Behöver väl inte förklara att slutsatsen inte delas av sportreportrarna?
Tack för att ni står ut med allt enligt mina ”kompisar”, dravel…
Trevlig helg.
Hejsan på tal om Opel spotting denna gled in på Biltema i Karlskrona för 2 veckor sedan o tänkte på dig
Kvällens Opelspaning från nätet. Bilder från 1965.
Grattis till 50 000 ! Trogen läsare då jag tycker du skriver om vettiga grejer, har en vettig åsikt om det mesta och alltid med glimten i ögat! Nu ska jag bara duscha o sova, fortsätt skriva o bli inte märkvärdig för du har bra siffror nu Tommy 🙂 MVH marcus