Sverige världsbäst på rally (?), fyra bilar för M-Sport i WRC-finalen, 240 anmälda till Nässjös ”BRC-final”, Grahn/Bäck plus Mårtensson/Floberg till Boxberg, internationellt svep, Rallymöte för alla och Södras RS-DM klart!
Redan igår konstaterade jag att Sverige i år verkligen på allvar återtagit sin plats i rallysportens finrum. Oliver Solberg/Elliot Edmondson världsmästare i WRC2, Mille Johansson/Johan Grönvall tar motsvarande titel i Junior-WRC. Sedan späs guldraden på med Calle Carlberg/Jørgen Eriksen som vann både ERC4 och Junior ERC. Är också tämligen säker på att inget annat land kan visa upp samma prestationer, imponerande om jag får tycka något.


Blev också glad när jag såg att Katrineholms Kommun på Facebook gratulerade Mille och skrev.
”Katrineholms egen rallykung Mille Johansson har blivit världsmästare i junior-VM i rally 2025!
Efter en otroligt jämn final i Tyskland, Österrike och Tjeckien säkrade Mille och kartläsaren Johan Grönvall guldet. Med 1,6 sekunders marginal! Vilken bedrift och vilken förebild för unga med stora drömmar! Stort grattis Mille! Du är bäst i världen!”.

Upplösningen i guldfajten blev som bekant dramatisk och efter att ha pustat ut konstaterade Mille.
– Det har varit en tuff helg och vi har gjort några misstag. Men allt avgjordes på sista sträckan, där vi verkligen gav allt. En enorm lättnad, och det kommer nog ta lite tid att smälta!

Lika dramatiskt var det inte för Oliver Solberg som visade i ”CER” att han även behärskar asfalt och nu tog sin allra första seger på underlaget.
– Enda rallyt med Toyota före detta var på Kanarieöarna så erfarenheten för mig var inte så stor, men teamet hjälpte och peppade mig mycket, menade Oliver som skäl till segern.

Calle Carlberg/Torbjörn Carlberg kunde ta sig an ”CER” med en betydligt mer avslappnad attityd i Opel Motorsports testversion av ”Opel Mokka GSE”. Som ”sweaper” körde Europamästarna efter de tävlande och med huvuduppgift att utveckla nästa generation bil efter Opel eCorsa i ”ADAC Opel Rally eCup”.
*
Ingen kan väl säga att 2025 blev M-Sport Fords år i WRC vilket inte heller är så konstigt med tanke på den ekonomiska uppbackningen. Med tunn plånbok för Malcolm Wilson är också deras line up WRC:s minst rutinerade med Greogire Munster och Josh McErlean. Att båda två har potential att bli riktigt vassa är helt klart, men att bygga till vinnare tar tid. Ändå måste man höja en skål för att M-Sport Ford inte ger upp och till finalen i Saudiarabien förstärker man med två icke helt okända namn.

Precis som i tidigare WRC-starter stöttar WRC-promotorn i hop med Safety Culture Martins Sesks comeback och fjärde start i årets VM-serie.

Nytt namn under de blå tälten blir extremt ökenrally-rutinerade Nasser Al-Attiyah med sina 20 titlar i ”Middle East Rally Championship” (MERC) .
– Med Nasser i vårt team hoppas vi att kunna vässa teamet ytterligare i den här helt nya tävlingen, menar M-Sport-basen Richard Millener.
Nu är inte WRC-bilar någon helt nytt för 54-årige Nasser med ett förflutet i både Citroën DS3WRC och Ford Focus WRC. Qataren har även kört Rally Sweden ett par gånger och senast 2012 blev det en 15:e plats WRC-fältet. Lite ovidkommande, men detta år fanns dubbelt så många tävlande i WRC-klassen (20 st) än i till exempel helgens ”CER”…
*
Vilken säsongsavslutning Nässjö MK bjuder på när finalen i ”Bilsport Rallycup” släpps iväg den 1 november, när 239 tävlande har anmält intresse för att köra ”Novemberskölden”. Nu har jag inte full koll på hur det ser ut på topplistan vad gäller antalet anmälda för tidigare rallytävlingar i år, men absolut bör Nässjö hamna på pallen med detta mastodontfält. Som jag skrivit förut, att rallyförares vägar är svåra att förstå. Belägg för detta får jag när jag noterar att Skillingaryds MK på lördag arrangerar ”Skilling 50”, final i ”E-Cupen”. Visserligen milen kortare (16 kilometer) och två sträckor som dubblas mot Nässjös fyra unika sträckor, ändå märkligt att bara lite över 60 vill köra i Skillingaryd eller en fjärdedel av fältet i Nässjö. Som en varm anhängare av ”billigare rally” är det trevligt att se att Bilsport Rallycup håller de som tävlar i GruppE/GruppF/VOC i ett järngrepp. Halva startfältet den 1 november utgörs av de här tre klasserna, så vad som hänt i sporten utan ”gräsrötterna”, är inte svårt att räkna ut…
*

Samma helg som Nässjö är det rally i Tyskland, ”Int. ADMV Lausitz Rallye” och där Adam Grahn/Christoffer Bäck gör tredje starten med nya vapnet Škoda Fabia Rally2. Tufft värre med 18 bilar i klassen för Rally2/R5 och bland dessa återfinns även norska JC/Skoda-kollegorna Jens Hvaal/Stig Rune Skjaermoen. Från Norge kommer även Kristiane Engh Hvaal med mamma Gunhild vid notblocket.

Volvo Euro Cup-vinnarna Valentin Mårtensson/Catalina Floberg verkar inte ha fått nog av rallytävlande utomlands och ska även köra i Boxberg där HQ är beläget. I den klart Volvo-dominerade klassen NC2 är sex ekipage anmälda och där en BMW 325 kombi (?) sticker ut bland alla svensktillverkade bilar.
*
Gör ett litet svep på kontinenten och börjar med Isac Reiersen/Stefan Gustavsson. I en Skoda från Meteco Corse kördes ”Rally San Remo” som var tufft värre. Till slut blev det en 23:e placering i totalt i ”European Rally Trophy” och sjua i dess juniorklass.

Emil Lindholm/Reeta Hämäläi nen valde istället ”Rally Terra Sarda” och fram till en gatukorsning i en liten by, såg det också ut att vara ett klokt val. Skoda-duon ledde efter sex sträckor före Hayden Paddon/Jaret Hudson med Hyundai i20N Rally2 och tidsskillnaden var 17,9 sekunder. Roligare än så blev det dock inte för Emil då han efter sista sträckan på väg mot Parc Fermé fick en motorcykel med tillhörande förare i höger bakdörr på sin bil. Olyckan innebar att man blev uteslutna och istället gick segern till Paddon.

Med 0,8 sekunders marginal säkrade Dani Sordo/Carrera Cándido i det Portugisiska Mästerskapet i finalen ”Rallye Vidreiro Centro de Portugal”. Med ”Team Hyundai Portugals” i20N Rally2 klarade han med minimal differens både rallyseger och även segern totalt i mästerskapet. Hetaste utmanare var Kris Meeke/Stuart Loudon med bil från ”Toyota Gazoo Racing Caetano Portugal” som var de som hade de förhatliga tiondelarna på fel sida för att bli portugisiska mästare.

Jari-Matti Latvala och Janni Hussi är för närvarade i fokus hos den finska skvallerpressen och pekas där ut som kärlekspar. Båda förnekar och hur som helst så vann paret ”Rally de Asturias Historico” vilket var fjärde segern i årets EM-serie för historiska bilar dit deras Toyota Celica räknas. En rättvis seger då paret vann samtliga sträckor…

*
Lördagen den 8 november bjuder Södra BF:s rallyansvariga Ola Schönström och Sebastian Steiner traditionellt in till ”Rallymöte för alla”. Lika traditionellt är det Hässleholm MK:s klubbstuga som är mötesplats. Klockan 10.0-12.00 ska det diskuteras året som just passerat men även synpunkter på Rally/RS-DM 2026 och dess regler/klasser med mera.
– Övriga frågor ni vill lyfta är också välkommet men mejla gärna dess i förväg till rally@sodrabf.se, hälsar arrangören,
Maximerat till 55 deltagare, först till kvarn som gäller.
*
Med hänvisning till ovanstående så är nu även Södras RS-DM färdigkört i och med finalen på Uråsa. DM-medaljerna fördelas enligt följande
Standard A.
1. Jesper Larsson Odenm. Kristianstad MK 175p.
2. Magnus Pedersen Hässleholms Mk 125p.
3. Thomas Larsson MSCC 106p.
Standard B.
1. Linus Larsson Sjöbo Mk 157p.
2. Rolf Arne Nilsson SMK Hörby 139p.
3. Tomas Pettersson Hässleholms MK 112p.
Trimmat.
1. Ola Johansson Hyllinge MS 124p.
2. Joacim Kristiansson SMK Hörby 120p.
3. Sławomir Bronk Ludu AC 117p.
B-Förarcup.
1. Thomas Pettersson Hässleholms MK 152p.
2. Skawomir Bronk Lunds AC 150p.
3. Ola Johansson Hyllinge MS 147p.
C-Förarcup.
1. Magnus Pedersen Hässleholms Mk 160p.
2. Jacob Oddshammar LundsAC 159p.
3. Stefan Persson SMK Örkelljunga 159p.

RS-DM Totalt.
1. Jesper Larsson Odenm. Kristianstad MK 175p.
2. Linus Larsson Sjöbo MK 157p.
3. Rolf Arne Nilsson SM Hörby 130p.
*