Mille jobbar på som tvåa, Oliver toppar i Rally2-gänget, Ogier och Rovanperä har huvudrollerna i Rally1, djungelns lag i ”bygderna”, ERC återvänder till Värmland 2026 och ”Lövdansen” lockar med 80 bilar.
I går såg det verkligen ljust ut för Mille Johansson/Johan Grönwall efter två sträckvinster och två bonuspoäng i Junior WRC. Lägg till detta att värsta hotet mot VM-titeln, Taylor Gill fick punktering och tappade över minuten på sträcka två.

Men fredagen har inte varit helt Mille och Johans som inte vunnit något sträcka så här långt. Istället plockade Taylor tillbaka lika många poäng som Mille tog igår, plus att turken Ali Türkkan plötsligt utvecklats till ett stort hot mot svenskarna. Två sträcksegrar och ledning efter SS6, 18,2 sekunder före Mille är resultatet så här långt för Türkkan. Australiensare Taylor har långt fram, över minuten och när det bara plockas enstaka sekunder på varje sträcka, känns det lite ”mission impossible” för Taylor. Å andra sidan, om han kunde få problem så varför skulle inte konkurrenterna kunna få samma upplevelse?
*
Efter sex sträckor (två återstår av dagen) har nu Oliver Solberg/Elliot Edmondson gått upp i ledning i Rally2-klassen genom tre sträcksegrar.

– Det har varit ”flat out” och jag gillar att genom att ta lite risker är det möjligt att vinna tid, förklarade Oliver efter målgång på SS6.

Toyota #20 har nu passerat WRC2-ledande spanjoren Alexej Cachón som även han kör Toyota och är nu 13 sekunder efter i totalen för Rally2. Trea i Rally2 är Citroën-åkaren Leo Rossel, 54 efter Solberg. Favoriten til WRC2-seger är Nikolay Gryazin men på sträcka fem fick han precis som många andra problem, punktering. Lite för optimistisk linje av Skoda-åkaren gjorde att en sten passerades och punkteringen satt som en smäck. Nästan en och en halv minut försvann och nu är seger nästan två minuter bort.
*
VM-slaget i Rally1 är för tillfället reducerat till två huvudrollsinnehavare, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä . Bara 2,4 sekunder skiljer de båda Toyota-essen åt efter SS6 ”Col de Jan” som ”Seb” menade var utmanande.

– Första delen var inte enkel men desto trevligare mot slutet, summerade WRC-ledaren.
Kalle gjorde en annan bedömning och klagade mer på ”dirt” i kurvorna.
– Tappade tid i början när jag körde för länge i leran, bortsett från detta ”a good stage”.

Ott Tänak kämpar på och är nu trea, halvminuten efter Ogier men med Elfyn Evans bara 0,5 sekund efter. Då hör det till saken att walesaren fått fem sekunders tidstillägg för att inte hållit rätt spår i en chikan. Tillägg som både han och Toyota är mycket förvånade över, men än så länge låter vara.
– Förstår inget, samma sak har inträffat många gånger förr utan tillägg, menade Evans.
Takamoto Katsuta har gått upp till femma med Adrien Fourmaux direkt bakom. SS5 blev tuff för Thierry Neuville som linkade i mål med punktering och flera synliga ”stridsskador” plus en osynlig, skada styrningen.

–Kom över ett krön och landade lite för långt till höger och fick punktering…
Belgaren klagade även på att ”anticuts” inte stod på samma ställe som under reken, en detalj som han inte var ensam om att notera. Är nu åtta och sånär som på tio sekunder, två minuter efter Ogier.

I M-Sport Ford-lägret är det ingen rast eller ro efter att Gregoire Munster åsamkat sin Puma och meckarna extrajobb. Även här var det SS5 som var orsaken och samma sten som många fler än han körde över. Först i en jordvall och sedan över stenen vilket orsakade dubbelpunka och skador på höger bakfjädring.

Bättre för Josh McErlean även om han är långt efter, två minuter drygt upp till ledaren.
– Det känns som att det går fort men uppenbarligen gör det inte så, konstaterade irländaren besviket.
*

– Djungelns lag gäller, konstaterar Jens Johansson efter att ha gjort tappra försök att hitta en okej publikplats på på SS5/6.

– Bänkar, staket, fontäner, ja allt används för att få en skymt av rallybilarna. Härligt med så stor publik och vilken annan sport lyckas i locka ut lika mycket folk i ”bygderna” frågar han sig.

*
Är lite spretigt i WRC inför framtiden och inte alla gillar nytänket med enklare, billigare och motorsvagare bilar i WRC-klassen som införs fullt ut 2027. 2026 blir ett mellanår och inför detta säger Hyundais Cyril Abiteboul till DirtFish att det inte är omöjligt att Rally1-versionen av i20 N hamnar permanent i garaget. Istället kan teamet välja att uppgradera sin Rally2 i20N som är blir mer lik de bilar som ska köras 2027.

Bakgrunden är att Hyundai menar att det enbart är Toyota som har muskler att utveckla en helt ny rallybil för 2027. För Abiteboul och kollegorna på M-Sport blir det till att leta lite på hyllorna och av det som hittas försöka få ihop en ”Toyota-killer”. Han menar också att backa till en Rally2-bil kan vara en lösning för Hyundai att långsiktigt stanna kvar i WRC. För att detta ska bli verklighet så måste FIA/Promotorn dra upp riktlinjer för vad som förväntas av biltillverkarna över tid. Hyundai-basen medger att Toyota gör och har gjort det mesta rätt.
–De har en fantastisk plattform ur ett affärsperspektiv med perfekt anpassning, perfekt kontinuitet, de har Rally1, har Rally2 och båda är ärligt talat utmärkta i sina klasser. Och så har du Yaris fyrhjulsdrift i massproduktion och du har till och med rekbilen, vilket är ett fantastiskt affärsperspektiv, en fantastisk plattform och bro mellan olika delar.
Hyundai tvingas köra tyskt (BMW) för rek av sträckorna då man inte själv har någon lämplig bil för detta.
– Ett bra exempel på vad jag menar med bro och att den inte existerar i vårt team, vi har bara delar av bron. Detta måste vi få ihop och då gemensamt med FIA.
*
Vik undan helgen 22-24 maj kommande år då kommer nämligen ERC tillbaka till Värmland för att köra ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Inte bara detta utan nu har promotorn dessutom tecknat nytt avtal över tre år med arrangören. Från många håll och säkert inte helt utan anledning, målas det mörka moln över hur SBF sköter sina internationella åtaganden (mest ekonomi som är problemet). Ändå måste man erkänna att det är få länder som har både VM och EM-rallyn inom sina gränser, i år är det bara Sverige, Portugal plus Italien som kör dubbelt.

– Det är både en bekräftelse på det vi byggt upp och en möjlighet att fortsätta utveckla evenemanget. Rallyt har på kort tid blivit en etablerad publikfavorit och en av höjdpunkterna i EM-serien. Med ett starkt team i ryggen ser vi fram emot att fortsätta bjuda på rally i världsklass, säger Anna Nordkvist, vd för Royal Rally of Scandinavia.
För en SBF-medlem som jag långt ner på skalan är det lite konstigt med att ett utomstående företag står som ägare av rallyt men så är det. Det är NeH med huvudkontor i Örebro som är ägare och deras vd Peter Holm är nöjd med hur allt utvecklas.
– För NeH är det här ett viktigt åtagande. Vi har valt att investera långsiktigt i Royal Rally of Scandinavia eftersom vi ser potentialen – både sportsligt och publikt. De första åren har lagt grunden, nu fortsätter resan!
Promotorn lyfter fram ”de snabba och tekniska sträckorna, den starka organisationen och det massiva publikintresset gör det till en förebild bland EM-tävlingar”. Just det sista är säkert som grädde i skålen för en utsvulten kissekatt. 2023 kördes första upplagan och enligt uppgifter sågs årets version av en global tv-publik på över 4 miljoner tittare och 19 miljoner digitala exponeringar. Åtta deltävlingar körs precis som i år, men med premiär den 20-22 mars i Ungern istället för i Spanien. Värmland blir deltävling tre och andra av blott tre tävlingar på grus. Extra kul är att 2026 bjuds även Junior ERC välkommen.

Någon samkörning med Rally SM som i år blir det inte 2026 men ändå blir det mycket rally i Värmland till nästa år. Bara en månad efter ERC-rallyt är det SM i Karlstad 26-27 juni då som deltävling fyra i kalendern.
*
Tänkte först skriva att SMK Nyköpings ”Lövdansen” blir lite säsongsavslutning för de lite större tävlingarna vad gäller startfält. Men så kom jag att Nässjös final för Bilsport Rallycup, ”Novemberskölden” den 1 november återstår. Här kan vi snacka om stortävling, idag finns där snudd på 200 anmälda och då stänger anmälan inte förrän söndag. Att 200-strecket passeras till dess är jag tämligen säker på. Åter till Nyköping som har fått ihop 80 anmälda och där Pierre Skytt ger lite information.
”På Oppeby Säteri vid Tystberga är start och målplats förlagd och tävlingen ”Lövdansen” kommer att innehålla sex specialsträckor. Fyra sträckor är unika och två kommer gå två gånger på vägar av typisk sörmländsk karaktär. Totalt har man 79 anmälda ekipage där flera namn sticker ut som utmanare om DM titeln 2025 för Södermanland/Västmanland. ”Lövdansen” är anrik och omtalad som den där tävlingen som är så ”mörk”. Den spontana reaktionen om tävlingen när man pratar med folk som åkte rally förr är: Mörker, lera, regn, halkigt och svårt, men då pratar vi om att ha första start på kvällen. Det kanske blir lättare att ta sig an tävlingen dagtid på lördag med start klockan 09.45.

I totalen har SMK Nyköpings Janne Pettersson samlat flest poäng av alla poängplockare under de hittills fyra genomförda deltävlingarna i sin Opel Kadett. Janne som inte åkt just här i trakterna kring Tystberga trots att det är hemmaplan för honom.
– Det känns bra, ett bra utgångsläge men som alltid, man ska ta det hela vägen i mål. Men då jag inte åkt här förr så har jag ingen fördel, vi laddar och hoppas på det bästa, meddelar Janne.

Under förra året hade vi en Västmanland-tjej vid namn Hannah Jakobsson Kolsva MS som stod högst upp när poängräkningen var klar i fyrhjulsdrivna klassen. I år har hon 20 poäng upp till Sörmlands Pontus Florin som ser ut att få revansch i år i sin Mitsubishi. Pontus från Eskilstuna MK har varit omutbar i årets deltävlingar när hans förmåga att läsa väg berömts av just Hannah Jakobsson.
– Det bästa vore om han inte dök upp alls, skojade Hannah helgen innan när vi pratade om DM finalen.
– Vi satsar på en seger men allt kan ju hända i rally säger den alltid lika ödmjuka Pontus.
Tävlingen innehåller även en inbjudningsklass där fyra stycken är anmälda. Där får man åka med noter och därför inte tävla bland de övriga som kör rally på ”riktigt”. Ludvikas Tobias Johansson Mitsubishi Mirage, Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna i BMW, Kenny Stavbom MK Speed VW Polo och Christoffer Haglund Nyköping med Toyota Yaris. Ett fint gäng som lär bli sevärda för publiken. Tävlingsledare är Viktoria Johansson som är van sedan 2024 när hon hade samma roll. Att tävlingen inte har fler än 79 anmälda ekipage ser hon som positivt.
– Det är lagom antal för en sådan här tävling, säger Viktoria.
Nyköpingstrakten är lite ökänd vad det gäller luriga vägar, något jag själv kan skriva under på. Det lär bli en fin lördag i skogen och en trevlig efterfest på Oppeby Säteris loge på kvällen.”.
*
I morgon blir det bloggfritt, 1-års kalas prioriteras högre.
Trevlig helg!