Nattmangling när RS-DM avgjordes på Uråsa, Ludvika-Tobias vann ”Finalsprinten”, bröderna Madsen toppade i Stoholm, Helins Ascona snabbast och VEC avslutade på Jylland.

Redan från början var det planerat för mörkerkörning när Södra BF:s RS-DM för första gången i historien valde Småland och Uråsa för finalen 2025. ”Drive VXO Sprinten” blev arena när sex heat skulle köras på deras anläggning på flygfältet mellan Tingsryd och Växjö. De fyra första heaten ingick i RS-DM men skulle man kämpa om totalseger, var det även två avslutande heat i mörker som skulle räknas. Nog blev det test av extraljus alltid när tidsschemat tidigt spräcktes med god marginal och inte förrän runt klockan 20.30 var det hela klart. Blir intressant att se om besöket på Uråsa blir tradition i RS-DM eller om det utdragna tidsschemat avskräcker…

Foto: Kristian Lindberg

Det visade sig att Adam Grahn/Christoffer Bäck tog den sprillans nya Skoda Rally2 till klar seger. Älmhults-föraren var snabbast i alla sex heaten och med i de här sammanhangen överlägsna marginalen, tre minuter och lite mer före tvåan från Vänersborg, Heidi Ryrlén/Peter Hansson med Ford Fiesta Rally3.

Foto: Kristian Lindberg

Både bästa 2WD och DM-åkare blev Lunds Arne Oddshammar/Hanna Norden med BMW 23 sekunder före märkeskompisen från Örkelljunga, Jesper Roslund/Helén Olsson.

Foto: Kristian Lindberg

Lite av en skräll i totalen att en C-förare skulle placera sig som femma men det klarade Hässleholmarna Martin och Ebba Selander. Bilen, Nissan 350Z är både udda och snabb och visade bakljusen till klasstvåan och sexan totalt, Jacob Oddshammar/Sebastian Hellqvist, Lund och BMW. I A/B Standard A blev det en tuff uppgörelse mellan Vinslövs-bröderna Jesper och Hampus Larsson.

Foto: Larsson Rally

Jesper med kusin Pernilla Larsson i högerstolen körde som vanligt sin Toyota Corolla medan Hampus och Frida Andersson premiärkörde den nybyggda Hondan. En bil som var helt okörd innan Uråsa men visade sig fungera riktigt bra, så bra att det blev seger i brödrafajten. Detta med nätan minsta möjliga marginal, 0,5 sekunder skilde de båda åt. Trean, Svedalas Johan Svensson/Anna Loodh var nästan minuten efter.

Foto: Kristian Lindberg

Större marginal var där i A/B Standard B där far och dotter Nilsson, Rolf-Arne och Felicia från SMK Hörby var snabbast. 36 sekunder efter BMW:n kom så flitiga asfaltåkaren Michal Pinczakowski/KG Eriksson från Älmhult med Peugeot.

Foto: Kristian Lindberg

Rejäl marginal hade även vinnarna i C Standard B, Stefan och Åke Persson från Örkelljunga. Deras Opel Corsa GSi var nästan exakt en minut före tvåan med Volvo. Kristoffer Bengtsson/Anna Svensson, Simrishamns MK. Inte bara längden eller mörkeravslut stack ut i denna DM-final, även att 20 ekipage tvingades bryta vilket innebar 42 bilar totalt i mål. Speciellt synd om min klubbkompis Marcus Lindström som hade Victor Hansen som kartläsare i deras gula Ford Escort. Efter första heatet var Marcus trots rattrost, trea totalt med bara Grahn och Ryrlén före. Men säg den glädje som är beständig, i heat två ville inte transmissionen vara med längre…

Övriga klassegrare efter sex körda heat blev: Ungdom. Elias Augustinsson/Ulf Augustinsson, Hässleholms MK Golf-Appendix K. Henning Christoffersen/René Christoffersen, Dansk rally Club Golf-A Trimmat. Tommy Andersson/Thomas Hallén, SMK Hörby BMW-B-Förare 4WD. Philip Bemmann/Laura Teike, Hessen Subaru-C-StandardA.

Foto: Kristian Lindberg

Magnus Pedersen/Åsa Bauhn, Hässleholms MK Golf-Grus 2WD. Björn Borgqvist/Daniel Borgqvist, Olofströms MK BMW (bilden)-Grus 1WDA/B. Robin Liljegren/Ludwig Johansson, Karlskrona AK BMW-Grus1WD C. Wille Björkström/Wincent Adolfsson Gullabo Volvo- Grus Ungdom. Hannes Brorsson/Jörgen Brorsson Ryds MK Volvo.

Pierre Skytt rapporterar från Eskilstuna och ”Finalsprinten”.

Eskilstuna Motorklubb fick mycket beröm för att på den begränsade Ekeby motorbana få till tre nästan helt unika varv. Mellan de tre åken byggde banchefen Per-Henrik Andersson med trogna funktionärer om banan. Snabbt jobbat med minimal tidsspillan fick 80 talet ekipage en ny bana att bemästra och så även till den tredje omgången.

”Det blev lite mer riktigt rally över tävlingen”, hördes kommentarer i depån.

– Vi har bara fått positiva omdömen, riktigt kul, säger tävlingsledare Susanne Carlsson.

Foto: Pierre Skytt

I tävlingen fick Tobias Johansson Ludvika med bisittare Niclas Krigsman i Mitsubishi Mirage vinna totalt med en marginal på 7,1 sekunder ner till tvåan. Tvåa för dagen blev Casper och Henrik Jansson från Rasbo MK i Skoda Fabia R5. Pontus Florin visste redan innan start att R5-orna skulle bli tuffa att rå på och så blev det också. Men Pontus från Eskilstuna MK gjorde en fin körning i sin Mitsubishi Evo8 och klarade tredjeplatsen. Fyra och i kamp om totala sprintcupen med Florin fanns klubbkompisen Anton Malm som körde snyggt i en inlånad Evo8 med den uppseendeväckande marginalen på 0,1 sekund upp till Florin.  Pontus Florin blev alltså vinnare av Eskilstuna Sprintcup 2025 före klubbkamraten Anton Malm och trea blev Värmdö MKs David Dannevall. Pontus som redan ser fram emot nästa veckas DM-final i Nyköping.

– Det gick ju bra, roligt att komma i mål med hel bil och att man inte hann med R5-orna är man ju medveten om, Tobias Johansson har ju kört ”några” fler SS mil mer än mig i sin karriär, log en nöjd Pontus.

Foto: Pierre Skytt

I den vilda trimmade tvåhjulsdrivna klassen kom de röda Volvobilarna att bli huvudnumret. Eric Johansson SMK Nyköping hade Mathias Cederstam i högerstolen och fick se sig slagen av Katrineholms Rasmus Pettersson med Axel Barkne med 2,1 sekunder. Trea blev Eskilstunas Svenska Mästare från 2009 Robert Eriksson med Astrid Thurn i högerstolen i Renault Clio R3. Robert som slog sig in mellan de snabba Volvovagnarna såg nöjd ut efter sin insats.

Foto: Pierre Skytt

I Totalen blev det Eric Johansson SMK Nyköping som tog hand om förstaplatsen. Tvåa blev Robert Eriksson Eskilstuna MK och trea MSK Hammarens Henric Oscarsson i SAAB 9-3. Bilden visar Pontus Florin th. med för dagen inlånad Frans Harrén-Söderbäck (mitten) som bisittare då ordinarie kartläsare Filip Ekvall (tv.) ”slagits med en björn” som resulterade i bruten fot och fick avstå rallyåkande. I B-förarklassen kom Kevin Möller Norrköpings MK att plocka flest poäng under säsongen före Kjell Karlsson SMK Karlskoga och trea blev Katrineholms MKs Emir Memic som alla gjorde fina körningar – även om Emil Fällman från Katrineholm i Volvo 940 blev snabbast idag. Enda deltagare i dag i Ungdomsklassen blev Oliver Fernros med bisittare Håkan Svensson från SMK Hedemora, Oliver som också blev vinnare i totalen före Eskilstunas Simon Lindfors. 

Eskilstuna MKs Tommy Pettersson och Kjell Eriksson höll i sprintcupens utdelning och tackade för att så många som närmare 400 startande ekipage har ställt upp i Eskilstuna under säsongen och att alla är välkomna tillbaka även 2026 när säsongen drar igång i april. Ett problem som finns överallt i föreningslivet är den här frågan om att få funktionärer att ställa upp. Det är inget isolerat problem till Eskilstuna utan är ett problem alla klubbar har. Utan funktionärer blir det ingen tävling så enkelt är det. Men Susanne Carlsson som var tävlingsledare tyckte ändå att EMK fick ihop det bra och tackade alla som ställt upp med en hjälpande hand, men adresserade problemet även hon.”.

*

Foto: Jokum Tord Larsen)

Glad Sports Kenneth Hansen/Mads Dahlsager har även i år varit dom man behövt slå för att vinna tävlingar i ”Dansk Super Rally”. Finalen ”Rally Stoholm” var inget undantag och deras Citroën C3 Rally2 var absolut vassast över de 15 sträckorna. Passande nog var det lillebror Jacob Leutenberger Madsen/Line Lykke Jensen som tvåa och som  i Stoholm satte punkt för en lysande karriär. 51,8 sekunder skilde mellan Glad Sports Citroën och Jacobs lite tamare Renault Clio Rally3. Bröderna stod i en egen klass och trean Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson med Hyundai i20 N Rally2 var hela 3.31,8 efter den vinnande C3:an. Norskt som fyra genom Joachim Hvaal/Henrik Johannessen, Skoda. En som kunnat utmana Madsen var Simon Valentin/Karsten Isaksen men efter alltför optimistiskt spårval på sträcka sex var finalen över. Kylaren på Valentins Hyundai fick ett hål som minne från ”momentet” och genom detta rann vattnet ut…

*

Foto: Privat

Tibros Stefan Helin ersatte sonen Lukas som annars har Danmark som andra hemland men efter flera bakslag gett upp 2025. Stefan gjorde detta med bravur i sin svarta Opel Ascona A och med Anders Littorin vid nothäftet blev paret bästa ”gammelbil”.

Gamla bilar och gamla gubbar håller, konstaterade Stefan belåtet.

Tvåa här slutade VEC-åkande Håkan och Laila Süld och att vara 40 sekunder efter en Opel måste vara snudd på segerkänsla för paret Süld.  

   *

Även för Volvo Euro Cup var det avslutning och här var norrmannen Øystein och Lill Katrin Hansen allra snabbast med Volvo 940. Men rent känslomässigt så var det ändå Oliver Rumpler/Lena Mittennecker som svarade för bästa insatsen. Deras mycket välanvända Volvo 740 var enbart 12 sekunder långsammare och som VEC-basen Ted Malm förklarade i samband med TV-Svängen.

Vet faktiskt inte om jag ens skulle våga åka med den till Sjöbo hemifrån Blentarp för att handla? 

Håkan och Laila Süld vann VECC2 medan Håkan och Jesper Holm tog sin Volvo Amazon till samma position i VECC1. 

Foto: Kristian Lindberg

Avvaktar en summering i ord från Malm om den slutliga ställningen i Volvo Euro Cup. Så mycket har jag dock räknat ut att Dalbys Valentin Mårtensson med Kullings co-driver Catalina Floberg vann hela VEC1. Grattis från Motorbloggen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *