Oliver fokuserar på fler segrar WRC2 2025, Supercupen inleder redan den 3 januari, Jordberga ersätter Falsterbo och Skoda-seger i Årjäng.

Plötsligt hamnade Oliver Solberg i fokus efter Kalle Rovanperäs beslut att satsa på racing istället för rally. Med seger i ”Rally Estonia”, första gången han satt i Toyota Yaris GR Rally1 och som pricken över i, redan klar segrare i WRC2 med tre tävlingar kvar kan Oliver knappt var överraskad över att placeras i ”KR:s” Yaris 2026. DirtFish har pressat 24-åringen på lite ”comments” som han annars varit sparsam med.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

 – Jag tror att jag, precis som alla andra blev lite förvånad över Kalles nyheter. Men vi vet att han är en förare som har många ambitioner inom många områden inom motorsport och jag önskar honom all lycka och vi kommer naturligtvis att följa utvecklingen med intresse.

Även Toyota Gazoo Racing WRT ligger lågt väl medvetna om att sitta med alla trumfkort som tänkas kan, när kontrakten ska omförhandlas. 

TGR WRT är glada att kunna meddela att vi inför den kommande säsongen har fört diskussioner med förarna i en mycket positiv och konstruktiv atmosfär.Vi är övertygade om att dessa ansträngningar kommer att leda oss till att sätta ihop ett starkt, balanserat och energiskt team när vi närmar oss starten av säsongen 2026.

Oliver och Elliot Edmondson satsar på att avsluta året med nya Rally2-segrar i hop med finska Printsport som sköter deras Toyota Yaris GR Rally2. 

Nu vill vi prestera så gott vi kan och jaga segrar i resten av rallyna. Det är där vårt fokus ligger just nu, förklarar Oliver.

Själv blir jag inte förvånad om Jari-Matti Latvala innan 2025 är till ända, erbjuder ny Oliver och Elliot en ny chans i Rally1-bilen…  

*

Igår presenterade Bilsport Rallycup sin kalender för 2026 vilket är lite imponerande med tanke på att årets upplaga ännu inte är färdigkörd, ”Novemberskölden” i Nässjö återstår. Idag kom ”Supercupen” med sin tankar inför 2026 och Jörgen Joons berättar.

Det blir nya klasser, C-Förare 2WD och Grupp-F/VOC får egna klasser. Videofilm från sträckorna kommer att finnas och så klart, Rallyradion och sammandrag som vanligt.

Så här långt är två deltävlingar klara och det är Tierp som är först ut berättar Joons.

Redan  den 3 januari i Tierp med tre SS på sammanlagt 48 km  och totalt 95 km.  Start 11,00 första bil i mål 13,36.

Kort frist innan deltävling två den 17 Januari med SMK Hälsinges ”Hälsingerallyt” och så två veckor senare, den 31 Januari ”Gestrikekannan” med Järbo MK som arrangör.

*

Någon vinter hoppas garanterat Trelleborgs MK inte på när det den 9 november är premiär för helt nya ”Jordberga Rallysprint”. En tävling som ersätter tidigare populära säsongsavslutande ”Falsterbo Rallysprint” där myndigheternas kravlista nu sätter stopp. På Falsterbo Övningsområde var det grus och sand som var underlag medan det i Jordberga blir mer skiftande, asfalt, gatsten, betong och grus.

Gott om tid att anmäla sig (29 oktober stänger TMK) och så här långt är det ingen rusning, två anmälda… 

*

Denna sprinttäta lördag har jag inte full koll på allt. Hade hoppats kunna berätta lite om DM-klasserna i ”Drive VXO-Sprinten” på Uråsa Flygfält men här har tidsschemat spruckit med bred marginal. Det fjärde och sista DM-heatet var preliminärt sagts skulle starta klockan 15.00. Nu är klockan 16.30 och det tredje heatet är ännu inte färdigkört. Nog klokt att många förberett med extraljus…

Klart är det dock i Årjäng och ”Årjängsprinten” där Stenungsunds Mattias och Ronja Olsson körde allra snabbast med Skoda R5. Sju sekunder efter slutar norska Kristian Svendsen/Stian Kristiansen, Mitsubishi med ny Mitsubishi som trea, Magnus och Eric Engelbrektsson, Team Treske. Bästa 2Wd blev Team Westoms Lukas och Freddy Andersson med Ford Fiesta Rally4, drygt tio sekunder bak den totala vinnaren. Näst snabbast i klassen blev en Golf innehållande SMK Edas Oskar Jansson/Robert Jonsson före SM-åkande Linus Lind/Stefan Ahl, Lima.

Foto. privat

Smygdebut som rallychaufför gjorde hemmaföraren Anders Fredriksson som normalt läser noter åt PG Andersson. Men debuten med  Lovisa Fredrikson i lånad Opel Kadett blev inte lyckad och paret tvingades bryta. Sprinten inne på Årjängs Travet blev rekordkort och de tre heaten hade bara en sammanlagd körtid för vinnaren på knappa fyra minuter. I morgon återkommer Motorbloggen med koll på övriga sprintar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *