Green vann på hemmaplan, Toyota-seger i SRC-finalen, Liiten stabil sjua i ”SM-finalen” och Mille J. håller Mikkelsen stången i Italien.

Det blev hemmaseger i Hässleholms-arrangerade DM-finalen, ”Temahallen Rallysprint” och det var Johan Green som svarade för detta.

Foto: Henrik Åkeson

Med Jonas Magnér i den blå Toyotan säkrades segern genom två avslutande sträcksegrar. Fjolårsvinnaren Hans ”Kräbbleboda” Johansson med dotter Isabel i Volvon inledde bäst men kunde inte svara upp när Green tog i på slutet. Marginalen mellan de två blev tajta 1,6 sekunder.

Foto: Henrik Åkeson

Trea totalt slutade SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson, 7,8 sekunder bak Toyota-kollegan längst upp. Stenhårt i DM-toppen där Asarums Filip Håkansson/Dennis Kulleberg är med i toppstriden med sin vita 240 och vann även B-klassen i ”Temahallen” dessutom fyra totalt, 0,2 bak ”Jocke”.

Foto. Kristian Lindberg

Tvåa i B-Trimmat slutade Simrishamns Tommy Nilsson som hade Jocke-kartläsare Roger Claussons son Konrad i 940:ans högerstol.  

Foto. Kristian Lindberg

Henrik och Ida Levin, SMK Hörby har haft en lite motig SM-säsong i ryggen och inte heller utanför denna har det fungerat klockrent med den nybyggda turkoslackade Grupp F-Volvon. Men i Vinlöv lyckades paret vinna före två ”irritationsmoment”, Asarums David Pettersson/Isa Kolmbäck och Hörby-åkare Jim Nilsson med Jörgen Jönsson i högerstolen. 

Foto: Henrik Åkeson

I TV-Svängen fick Kristianstads Hampus Larsson och Ebba Larsson (inte släkt vad vi vet…) se sin segerrad i A/B Standard A brytas. Men på sin egen bakgård var det inget snack och storebror Jesper med kusin Anna Larsson, fick däng med nästan halvminuten. Redan i Hörby säkrade Hampus och Ebba DM-guld så detta var lite av bonus för den lila eller kanske rosa-färgade Corollan, vad vet jag. SMK Hörbys Honda-duo Andreas och Tommy Andersson hade sparat sitt vinnartempo från TV-Svängen. Ny seger och med god marginal (14,4) till Robert Svensson/Victor Johansson från Asarum med BMW. Inte särdeles tätt i klassen och trean, Jan Kastenman/Melker Björk, Kristianstad var nästan fyra minuter efter familjen Andersson.  Hässleholms MK fick en andra klasseger när Paul Johnsson /Alva Green vann C Standard A, halv minuten före Gullabos Mattias Nilsson/Amanda Eriksson. Även i C Standard B blev det hemmatriumf när Oskar Mortensson/Nathalie Nilsson var snabbast före klubbkompisen Christoffer Götz/Erik Lindros. Drygt tolv sekunder skilde och ner till trean från Dalby, Ulrik Nilsson/Anna Svensson var det större avstånd, 40 sekunder. Bäst i Appendix K blev Escort-kämpen från Olofström, Hannu Saikanmäki/Emil Svensson före Volvo 240:a med Per Eriksson/Henrik Rehn, Örkelljunga. 

Foto: kenneth Book

De två nya sträckorna utanför Vinslöv var av allt att döma ”snälla” och bara ett fåtal av de 56 startande tvingades bryta. En av dessa var dansken Morten Eskildsen som åkte av på SS3 med sin fina Appendix K Peugeot 309. Allra först att bryta var dock Varbergs Peter Dahlsund som överraskades totalt strax efter start på första sträckan. En överraskning som slutade med en rullning som även krävde hjullastare för att få upp Volvon på släpet.  

Foto: kenneth Book

*

I Boxholm där finalen för Svenska Rallycupen avgjordes var det tuffare med flera som tvingades ge upp längs de fyra sträckorna. En som inte hade några problem var GK Doors Christoffer Haglund/Martin Holmdahl, SMK Nyköping som med teamets Toyota Yaris var exakt en minut före MK Speeds Hyundai-körande Kenny Stavbom/Jesper Samuelsson. Tuffare bakom och trean från Eskilstuna, Per Göthberg/Calle Svennestam hade med Skodan 16 sekunder upp. 

Foto: Privat

Blekingen Håkan Rönnebring/Ida Lidebjer Granberg avslutade med flaggan i topp och den orangea Mitsubishin var 0,8 sekunder från seger i 4WD Övriga.

Foto: Privat

Placeringen räckte dock till cupseger. Segern i dag knep istället Finspångs Mikael Hallqvist/Ronnie Maxe med sin numera exotiska Mazda 323. En rejäl urladdning på sista sträckan från Trelleborgaren Lukas Hägg med Daniel Borgqvist men  det saknades ända tre sekunder för att sno andra platsen.

Foto: Privat

Jublade gjorde Gullabos Volvo-duo Jacob Johannesson/Danny Holgersson som inte bara vann den trimmade klassen i ”Marknadsnatta” utan även i hela cupen. Tio sekunder skilde till Patrik Åkerman/Joakim Gevert, Ljusdal och Golf. Skånskt på fjärde plats genom Johannes Haraldsson, Hässleholm i sällskap med småländske Kevin Athley i Toyotan. Starkt kört i den 20 bilar stora klassen där Mälaröarnas Jonas Björnvad med Kullings oförtröttliga Catalina Floberg tog hand om sista pallplatsen. Övriga klassegare blev: B-4WD: Kevin Möller/Chrisoffer Bäck, Norrköping – A/B GruppF: Emil Karlsson/Torbjörn Carlberg, Södra Sunnerbo – A/B GruppE: Erik Braf/Jens Hindersson, Silverdalen – C GruppE: Peter Strand/Alexander Scharff, Linköping – App.K >1974: Thomas Thelin/Magnus Thelin, Uddevalla – App. K> 1975: Roger Berglund/Crister Carlsson, Skogsåkarna – Ungdomsrally: Hannes Brorsson/Emil Salomonson, Ryd.

*

En sträcka återstår i Finland och deras ”SM-final” ”Seinäjoki Ralli”. Jari Liiten/Per Almkvist hade otur att köra på en sten i går och förlorade därför tid plus att man rasade från femte till nionde plats.  Liiten bet dock ihop och kämpade på med Printsport Skodan och är nu sjua totalt, men utan chans att avancera. Upp till sexan skiljet nästan en hel minut. Toppar gör inte alls förvånande SM-seriens store suverän Esapekka Lappi med Enni Mälkönen som passade på att fylla 35 år i torsdags. Mer överraskande att Rally3-erfarne estländaren Patrick Enok i sin debut med Toyota GR Yaris Rally2 bara är 6,9 sekunder bak ”EP”. Han beskrivs lite som underbarn Tuukka Kauppinen, men i år har inte allt gått som på räls med Toyotan. I helgen verkar det dock funka och bara 20 sekunder skiljer till Lappi. Fyra är Teemu Asunmaa före Niclas Grönholm, båda med Skoda.

*

Samma läge i Italien och ”Rally Valli della Carnia” där en sträcka av de åtta är kvar att köra. Mille Johansson/Johan Grönwall har varit superjämna efter SS3 och därefter hållit en stabil nionde plats. En rejäl fjäder i Katrineholms-hjälmen är att placeringen efter håller betydligt mer meriterade Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen med likvärdig Skoda som Mille. Till saken hör dock att på SS3 tappade ”AM” över två minuter och utan detta hade han puttat ner tvåan Andreas Nucita en placering. Leder gör en annan Skoda med  Bostjan Avbelj bakom ratten. 21 kilometer asfaltssträcka återstår av rallyt.

*

Ingen Motorbloggen söndag, social träning väntar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *