Larspers prisades med 90 000 kronor av Hankook, Mille med italiensk ”warm up”, DM-final på jungfrulig mark, SRC kör final i Boxholm, tufft för Wesslén inför ”WezMek”, miljökämpe ”monterades ner”, efteranmälan? och Klara en av de tävlande i nya FIA Extreme H.

Det var lite stormigt före Rally SM när det stod klart med enhetsdäck från Hankook. Argument det ena efter det andra radades upp för att detta var helt fel väg att gå, men Styrgruppen stod på sig. Tur kanske de tävlande säger, som efter finalen i Olofström fick dela på en prispott från Hankook på nästan en halvmiljon plus 58 rallydäck. Allra mest nöjd torde Arvid Larspers vara som vann både ”Standard” och ”J-SM Standard” och för besväret fick ta emot 90 000 kronor.

Foto: Tommy Svensson

– Jag är oerhört tacksam, prispengarna hjälper mig otroligt mycket i min satsning och blir en bra grund till nästa års tävlande, berättar Arvid.

– I slutändan är det ju alltid äran och medaljen jag ville åt  men att även få tillbaka lite på allt jag lägger ner, har ju absolut varit en morot under året som gjort att jag jobbat lite hårdare. Nu fortsätter arbetet och planerna inför nästa års rallysäsong!

Även i 2WD-klassen fanns stora priser att köra om, förutom prispotten på 72 000 kronor så delade Hankook även ut 50 däck till de åtta främsta i tabellen. Dubbla mästaren Liam Berg fick ta emot både 30 000 kronor och totalt 12 nya däck för segern i 2WD, och ytterligare 30 000 kronor för guldet i JSM 2WD. Noterar med belåtenhet att även tävlande här nere fick del av Hankook-kakan, Adam Grahn fick ta emot 15 000 konor medan Karljohan Ingesson kunde kvittera ut 20 000 kronor. Simon Andersson som vann 2WD i ”Snapphanerallyt” fick för besväret fyra nya däck till sin Renault Clio Rally4.

Foto: Kristian Lindberg

Mest klirrade det hos Moltas Olofsson som tog emot totalt 35 000 kronor. Pengar som säkerligen kommer väl till pass när Volvon ska in på ”rehab”… 

*

Nu går Mille Johansson, Katrineholm in i en intensiv rallyperiod med final i såväl ”Junior WRC” i ”CER” och samma sak i ERC men då i Kroatien. Som om detta inte skulle var jäktigt nog så ska även Mille och Johan Grönwall köra ”warm up” i Italien och Ampezzo i ”Rally Valli della Carnia”. I italienska MS Munarettos Škoda Fabia RS Rally2Pirelli-däck, ställs Mille mot 21 bilar i Rally2-klassen. Bland konkurrenterna finns rutinerade norrmannen Andreas Mikkelsen i en identisk Škoda.

Foto: Kristian Lindberg

Eftersom resterande tävlingar vi har kvar på kalendern är på asfalt, förutom sista deltävlingen i Italienska grusmästerskapet, så valde vi istället att köra denna tävling som ett bra test inför Kroatien och samtidigt inte hoppa mellan underlagen så tätt inpå varandra, säger Mille.

Senast i Tjeckien upplevde Mille det som att han inte”hittade rätt” med Skodan. 

Tester nu har känts mycket bättre så det känns som att vi är på väg åt rätt håll, fortsätter Mille.

*

Två helt nya sträckor väntar de 56 anmälda till Hässleholms final i Södras Rally DM, ”Temahallen Grussprint”. Med Temahallen i Vinslöv som utgångspunkt har tävlingsledare Morgan Green & Co hittat ”jungfrulig mark” i närområdet vilket är klart positiv i denna del av Skåne, där nya grusvägar är svåra att hitta. Startlistan ger också en fingervisning om hur många aktiva rallyåkare det finns i Skåne och Blekinge. Räknas smålänningar och andra som inte har poäng att köra om bort, stannar siffran på strax över 40 ekipage. Lägger man till några med trasiga bilar eller tävlar någon annanstans så är nog den realistiska siffran för aktiva rallyförare i distriktet kring 60. Plussar man på med 35 deltagare i söndagens RS-tävling ”Sturup Sprinten” hamnar siffran på totalt 100 förare som har en rallybil och tävlar. 

Foto: Tommy Svensson

I fjol fick Osbys Ricke Borgström (till höger) däng av kompisen Hans ”Kräbbleboda” Johansson, Olofström med 1,9 sekunder och slutade trea. Mellan de båda kom så Eslövs Simon Andersson som trots makalös urladdning på sista sträckan ändå behövt 1,3 sekunder bättre för att nå ”Hasse”. Nu lär det bli ny holmgång mellan de båda och där garanterat hemmahoppet Johan Green med Toyota vill blanda sig i. Första start från Temahallen i Vinslöv klockan 11.00.

 *

Sveriges populäraste rallycup, ”Svenska Rallycupen” (SRC) kör på lördag sin final i Boxholm med klassiska ”Marknadsnatta”. Arrangör är Västra Östergötlands MK (VÖMK) som fått ihop fyra sträckor på totalt 46 kilometer till de 120 anmälda. I SSR kraschade redan klara 4WD-vinnaren Kim Nydén och nu får Håkan Rönnebring, Mikael Hallqvist och Hannah Jakobsson göra upp om övriga pallplatser. En skåning är anmäld i klassen, TV-Sväng-tvåan från Trelleborg, Lukas Hägg/Daniel Borgkvist (bilden) med Subaru.

Foto: Håkan Vemhäll

Fem förare inom nio poäng för A- Trimmat 2WD, totalt 50-tal tävlande i klasserna med 21 A-förare. Jacob Johannesson, Johannes Joons, Patrik Åkerman, Johannes Haraldsson och Rasmus Pettersson är topp fem inför helgen och alla på plats. Kevin Möller har greppet i B-klassen, men har då tagit poäng i samtliga deltävlingar till skillnad från Ludwig Nilsson som är tre poäng bakom.  Roger Berglund har maximala poäng i Appendix K och är därmed klar vinnare i cupen. Samma sak för Andreas Hovind i Grupp F för A/B-förare med ointagligt försprång och hoppar därför start.  Jämnt i Grupp E med tre förare på samma poäng, Peter Strand, Mikael Fransén ihop med A-förare Oskar Palm kommer göra upp om placeringarna. Ryds Mk är framgångsrika i Ungdomsrally där Hannes Brorsson, Ryd leder före klubbkompisen Rasmus Persson med Älmhults Lucas Martinsson som trea.

*

Fick en liten blåsning över hur jag kunde missa ”Supercupens” deltävling i Tierp, ”WEZ-Mek Pokalen”. Inte lätt att ha full koll på allt samtidigt som TV-Svängen hängde som en ”burka” över skallen. I Tierp var det MK Speeds Kenny Stavbom/Jesper Samuelsson som med Hyundai i20 R5 var snabbast på de fyra sträckorna. 12,8 sekunder efter kom så nästa 4WD, Örebroaren Fredrik Grahn/Madelene Buskas Karlsson, Skoda medan Stig Andervang/Andreas Olsson slutade trea.

Foto: Håkan Vemhäll

Bästa 2WD blev hemmaföraren Johan Wesslén med Valkyria Edlund som notläsare i deras udda Ford Fiesta. En start som innebar mycket jobb före då motorn rasade förra helgen, men med hjälp av Ultra Motors blev det trots allt start. Tätt på pallen då Patrik Åkerman/Joakim Gevert, Ljusdal var futtiga två sekunder efter medan trean och ny hemmaförare, Johannes Joons/Emma Hägg var nio sekunder efter Wesslén.   SM-vinnarna Arvid och Jan-Henrik Larspers, Hedesunda följde upp segern i SSR med ny triumf i ”Standard”. Dock användes Volvon som vapen denna gång och inte BMW. Supercupen avslutas den 4 oktober i Enköping med ”100-åringen”.

*

Hans Griplander i Styrgruppen för Rally SM kunde inte låta ”miljövännen” i Olofströms påhopp på SSR stå oemotsagda i tidningen Sydsöstran,. Med rubriken ”Hans ”gröna” BMW banar ny väg i rallyskogarna” låter man honom komma till tals i en lång artikel. Tidningen medger att det var ett inte helt optimal bildval till artikeln med Jonas Åkesson i DRIVE VXO:s miljövänliga BMW.

Griplander berättar sedan om hur hans företag VXO Fuels jobbar med miljövänligt bränsle och olika utbildningar. Rally är lite av testbänk för detta förklarar Griplander som nyanserar debatten.

Tävlingsbilarna står för 5-10 procent av koldioxidavtrycket när vi tävlar, resten kommer från publiken. Så ser det även ut på andra evenemang med mycket publik. 

Han berättar vidare att BMW:n drivs av metanol från Södras Massabruk i Mönsterås, som en restprodukt från pappersmassan. Nerkortat och summerat menar jag att Griplander monterade ner miljökämpen och dennes luddiga argument.

*

Ibland hänger jag inte med i rallyarrangörers tänk som när Vetlanda RRC förlänger anmälan till ”Rally Vetlanda” den 4 oktober. Tävlingen är RM för klassiker, Klassiska Rallycupen samt inte minst Bilsport Rallycup och hade när anmälan stängde, över 120 anmälda med råge mer än minimiantalet (80 bilar) för att det skulle bli av. Att öppna efteranmälan med förhöjd avgift köper jag, men att bara förlänga i detta läge är mer tveksamt. Till Ericsson Motorsport förklaras åtgärden som håller dörren öppen till söndag av Niclas Nilsson.

– Mest som en service för dom som är sugna och åka mer efter Marknadsnatta…

Undrar hur länge det ska ta innan tävlande/arrangörer förstår att det går alldeles utmärkt att anmäla i tid och sedan om något strular, avanmäla. Eftersom inte avgiften ska vara betald förrän den 1 oktober så vore detta hur enkelt som helst.

Då återstår att se om FIA:s inträde i off-road serien ”Extreme H World Cup” blir ett lyft ur anonymiteten som ändå präglade föregångaren ”Extreme E”. Att flänga runt jordklotet med elbilar är nog så häftigt men för gemene man, inget som ökar pulsen precis. Nu är det både final och omstart i Saudiarabien och Qiddiya City på samma gång, Extreme E kör sista racet och H sitt första.

Gläds med min klubbkamrat Klara Andersson att hon nu blir medlem i ”Carl Cox Motorsport” och får tyske racingstjärnan Timo Schieder som teamkamrat. Lika kul att Hansen Motorsport fortsätter men med en stor skillnad, Timmy Hansen blir teamchef. I hans team finns RX-stjärnan Andreas Bakkerud och Catie Munnings. Fler namn lär komma före tävlingsstarten den 4 oktober. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *