Tunt startfält i ”CER”, lite bättre i Kroatiens ERC-final, B-förare segrade i Örebro, Brynildsen säkrade ”NM-Gull”, Valentin betvingade segermaskinen Madsen, Volvo-seger i Gnesta, Elasson med guldhatt i V8 Thundercars och klubbtack!
Kanske är jag lite gnällig, men 47 bilar som startar i mitten av Europa när det är dags för upploppet i WRC kan omöjligt vara vad FIA drömmer om. ”Central European Rally” borde ha alla förutsättningar för att locka fler tävlande med asfalt som trots allt är många sydlänningars favoritunderlag. Till detta även det geografiska läget med ett rally som körs i både Tyskland, Österrike och Tjeckien är som upplagt för årets största startfält, men så blev det alltså inte. WRC-klassen har tio bilar medan WRC2 högst överraskande, inte fått ihop mer än nio startande. Detta att jämföra med Paraguay som samlade 28 bilar. Oliver Solberg (grattis på födelsedagen) kommer till rallyt som redan klar världsmästare medan Citroëns Yohan Rosell inte kommit ur sin fosterställning och stannar hemma.

Inte heller Junior-WRC klarar sig utan minskning och till ”CER” får Mille Johansson/Johan Grönvall sällskap av bara sju andra juniorer. Rallyt som har tyska Passau som centralort, körs 16-19 oktober.
*
Två veckor före 3-5 oktober, är det final för ERC 2025 och då på kroatisk asfalt. Här är det faktiskt fler anmälda, totalt 59 bilar där dock nio endast kör om Kroatiska Mästerskapet. Mads Østberg har hittat ny kartläsare och det blev 27-åriga italienaren Moore Lorcan. Flitigt anlitad och har under året läst noter åt runt tio olika förare, än värre ifjol när det var det dubbla. Högintressant är ”irländaren” Jon Armstrong som tog första tunga mästerskapssegern för M-Sports Ford Fiesta Rally 2 när han körde hem ”ERC Rally Ceredignon”.

Svenskt i klassen genom Mille Johnasson/Johan Grönvall med #5 på Skoda Fabia Rally2. Precis som Solberg kommer Calle Carlberg/Jørgen Eriksen till Zagreb som redan klar mästare i Opel Corsa Rally4. Intressant att se om Karl-Peder Nordstrand/Jørn Listerud kan matcha Calles tider, bilarna är samma så där finns inget att skylla på…
*
Hastar igenom helgen som gick och där ”Rikspokalen” i Örebro med sina 70 startande såg en B-förare som totalvinnare. Tim och Robin Palmquist, Degerfors med Volvo 940 var fem sekunder snabbare än Trollhättans Joel Norqvist/Lars Andersson. Bästa 4WD (Ford Fiesta R5) kördes av Hannah Jakobsson med Martin Heggblad hållande notblocket. Femma totalt och runt 15 sekunder bak vinnaren.
*
I Norge och ”Rally Hedemarken” säkrade Eyvind Brynildsen ”NM-gull” trots att han och Jørn Listerud fick däng med fem sekunder av Frank Tore Larsen/Lars Håkan Lundgreen.

Bästa 2WD var snabbe Anders Kjaer/Veronica Engan Gullbaeck före Volvo-åkande Ib Andersen Vegard/Vilde Fjulsrud Lindum. Arne Rådström/Kent-Ola Björklund fick med sig ett första pris hem till Torsby efter Volvo 262-seger i klassen ”Vet 15”.
*
På Själland i Danmark kördes DSR4 ”Rally Midstsjaelland” som utvecklades till en fajt mellan Simon Vallentin/Karsten Isaksen, Hyundai och Kenneth Madsen/Mads Dalsager, Citroën. De båda bytte både sekunder och ledningen med varandra, men när krutröken lagt sig så blev det ändå Hyundai-seger. Åtta sekunder skilde ner till Madsens Citroën.

Trea totalt slutade lillebror Madsen, Jacob med Line Nedergaard i sin Rally3 Renault. En minut upp till Valentin och ner till överraskande fyran i sin comeback, Marco Gersager/Ditte Kaamersgaard var det ytterligare halv minuten. Samma avstånd ner till femman Ib Kragh/Jeanette Kvick Anderson. Bästa 2WD kördes av Lasse Karlshøj med ”Kvickens” dotter Isabell Jørgensen Kvick som notläsare i Peugeot Rally4. Sexa totalt och så klart klasseger blev det för ”ungdomarna”.

Senast Johannes Fraas och skåningen Steinar Bakkland samarbetade var i ”Snapphanerallyt”. Den gången hamnade Subarun en bit in skogen på Hovdala-sträckan. På Johannes hemmaplan gick det bättre, tvåa i i klassen och 16:e totalt blev resultatet i lördags. Bittert för Lucas Helin/Ulf Storm som återigen fick tekniska problem med sin Opel Corsa OPC. Efter tre sträckor kastades handduken in…
*
Helt klart var inte Pierre Skytt lika liten som jag i helgen och kan därför leverera ett bättre och mer komplett referat från Gnesta och ”Runt Mjölkpallen Pokalen”.
” ”Runt Mjölkpallen Pokalen” i Gnesta lockade 92 startande som fick njuta av två sträckor av absolut toppkvalité, inte mindre än två gånger dessutom. Många klassiker dök givetvis upp när både RM och Rallyklassikerna körde sin näst sista deltävling för säsongen. DM för Södermanland/Västmanland deltog också. Även om Mikael Holmgren från arrangörsklubben i sin Mitsubishi har inteckningar så det räcker för att få med sig den ”fina” Mjölk-kannan hem, låter han den vandra vidare. Nu blev Holmgren femma och istället fick en 2WD Volvo 940 med namnet Antti Johannesson från Eskilstuna MK vid spakarna kliva högst upp på pallen. Antti med kartläsare Henrik Pedersen SMK Nyköping har också en inteckning i kannan sedan 2023 och nu fick han med sig den hem.

– Det var planen, försökte psyka Janne Pettersson hela dan och det verkade funka, skrattar Antti. Vägarna i Gnesta är alltid lika fina, riktiga Volvovägar, det var roligt, säger Antti.
SMK Nyköpings Janne Pettersson som kört vad tygen håller i sin Kadett tidigare i år dammade av sin fina gula Golf istället och blev tvåa totalt i dag tillsammans med kartläsare Mikael Jakobsson.
– Tror att jag fortfarande leder DM, trots att jag inte åkte ”rätt” klass, säger Janne.
Hos klassikerna var det glada miner, speciellt i tvåtakt-klassen. Även om det smugit sig in ett par kojor här så var det Skåneboende men tävlande för Haninge, Per-Arne Sjöstedt med Mikael Ence vid sin sida som återigen var snabbast. Men Eskilstuna MK:s Kenneth Jonsson med Hillar Veiksaar stannade bara 16 sekunder bakom Per-Arne denna gång. Per-Arne börjar nog känna flåsningarna i nacken av Eskilstunas meste blårökare Kenneth.
– Bilen går riktigt bra och jag har fått en fin känsla, säger en nöjd Kenneth.
Kenneth Andersson Piteå MS med Hans-Erik Jansson slutade trea. Så när Vetlanda kör final om fjorton dagar lär det bli en fin fight. I samma klass körde Norbergs MC:s Hans-Åke Söderqvist med Torbjörn Jernberg vid sin sida i Cooper S med en sjätte plats som resultat.

– Tänk att det där lilla extra gör så mycket, sa en påtagligt nöjd Hans-Åke vid målgång, som redan nästa helg åker i Norberg och helgen efter det åker final i Vetlanda. Det blir många transporter till och från hemmet i Göteborg närmsta tiden. Fjolårets totalvinnare i Rallyklassikerna Tommy Wikström och Jan Mattsson i SAAB V4 från Fagersta MK var återigen snabbaste ekipage och i fight om totala ledningen inför finalen. Under ledning av Ricard Gelin lyckades Gnesta MK ännu en gång genomföra en topptävling om man ska lyssna på deltagarna. Ricard som redan förra året menade att han gärna överlåter rollen som tävlingsledare till någon annan, men Ricard fick ta på sig ansvaret även i år, men med mer delegerade uppgifter till den starka funktionärsstaben.
– Det gick ju bra i år också, förutom att vi blev tvungna att flytta en halmbal mellan åken och ytterligare något kortare avbrott fick det lov att bli men i övrigt så fungerade det fint, menar Ricard.
Och med Sörmlands vassaste busvissling sammankallade Ricard deltagarna till prisutdelning och genomförde denna med bravur. Av 92 startande ekipage bröt 15 av diverse anledningar.

Fick ett trevlig pratstund innan avfärd hem mot Eskilstuna, med en som firade sin fint genomförda tävling. Jårs Damberg still going strong – satt i sin husbil med dörren öppen mot prisutdelningen med ett för tävlingen passande glas mjölk i handen samtidigt som kastrullen puttrade på spisen. Diverse frågor avhandlades, däribland Midnattssolsrallyt – att det inte alltid är lätt att hålla 50 i snitt på ibland väldigt krokiga sträckor, såsom den inledande Svalboviken i Eskilstuna. Annars gick Anglian bra och Jårs ser redan fram emot kommande final i Vetlanda om ett par veckor.
– Vill du ha en korv?
– Ja, tack gärna, svarade jag.
Rallymat tillagad av en rallyåkare av rang är givetvis något man inte tackar nej till efter en härlig dag i rallyskogen.
*

Efter två raka andra platser blev det äntligen ”Guldhatt på” för Kristianstads Tommie Eliasson i V8 Thundercars. Ingen enkel seger på Mantorp Park men när värste konkurrenten Conny Brorsson tvingades bryta i grusfållan var saken klar. Norrmannen Stein Frederic Akre gjorde sitt enda inhopp i serien och vann båda heaten.
*
Alltid något man kommer på efteråt och i går skulle jag självklart riktat SMK Hörbys stora och varma tack till granklubbarna. Utan hjälp på sträckorna från i bokstavsordning, Eslövs MK, Hässleholms MK, Kristianstads MK, Simrishamns MK och SMK Örkelljunga hade det inte blivit något 60-årskalas för TV-Svängen. Inte så att vi behöver be om ursäkt för att ta emot hjälp, SMK Hörby har redan gjort sina uppdrag åt alla fem. Ändå lite tråkigt/konstigt att vi och många andra inte klarar av att arrangera tävling utan hjälp utifrån. Återkopplar till SM 1971 och TV-Svängen med sina 18 sträckor som alla bemannades av folk från Hörby. Då ska man även veta att medlemsantalet var strax över 100, att jämföra med dagens tredubbla…
Ingen Motorbloggen onsdag, annat på agendan!