Rallycross VM läggs ner, inte alla gillade SSR i Olofström, priset som jagas i TV-Svängen, en legend plus en blivande träffades i Hörby och tänkvärt om uppförande…
Lite överdrivet kanske men ända sedan FIA tog det nu i backspegeln mindre kloka beslutet, att förbjuda bensin i World RX och istället haka på superhajpade trenden med elbilar, har det varit hela havet stormar i RX-leden. Ett beslut som aldrig fick något positivt gensvar från publiken vilket negligerades i drömmen, att många elbilstillverkare skulle ansluta till rallycrossen. Behöver knappast återberätta hur det gick och i år har det varit pinsamt få bilar på startlinjen vilket känns väldigt tråkigt. Så få bilar att man i helgens final tvingas samköra med Euro RX för att få till något sånär stora heat innan finalerna i Istanbul.

I går kom så beskedet som allt annat än blixt från klar himmel, att Rallycross VM nu är historia. Istället backar FIA tillbaka till Euro RX och detta med bensin i tankarna. Ändå vill FIA hålla liv i drömmen om ”VM” och 2026 kommer en enda tävling att köras ”Rallycross World Cup” på en ännu icke offentligjord bana. Emilia Abel hos FIA förklarar (luddigt kan jag tycka).
– De förändringar som tillkännagavs idag markerar ett viktigt steg i att forma den långsiktiga tillväxten av rallycross. Från början har vår strategi varit att lyssna på teamen, förarna, arrangörerna och framför allt fansen. Men att forma den större bilden tar tid, vilket är anledningen till att vi lägger fram denna tydliga vision för 2026 och framåt.
”Team Hansen” med Timmy och Kevin tvingades lämna redan före helgens final på grund av ekonomin. I går meddelade även Klara Anderssons ”CE Dealer Team” att man tackar för sig i rallycross, åtminstone för den närmaste framtiden. Deras satsningar på eldrivna entreprenadmaskiner rimmade väl med elbilarna i World RX. Nu när dessa byts ut känner man inte längre att samarbetet känns lika naturligt…

Börjar bli trångt i el-bilshimmelen, sedan tidigare står där STCC-billar och nu även bilar för World RX. Dessutom verkar den värsta euforin för vanliga bilar med eldrift plana ut. Senast i går läste jag att Ford i Europa går på knäna på grund av i princip noll intresse för deras elbilar, trots klassiska namn som Mustang och Capri. Min enkla slutsats är, det funkar inte att ”slipsnissarna” bestämmer vad folk ska tycka och köpa. Till syvende och sist är det ändå dom och deras plånböcker som avgör vad som gillas och inte gillas!
*
Har inte hört mycket som varit negativt kring förra helgens South Swedish Rally förutom att många inte riktigt förstod banupplägget. Start 07.00 i Olofström runt en timmes transport till SS1 därefter service i Olofström innan ny timma till SS2. Resten av rallyt var annars verkligen komprimerat och åskådarvänligt.
– Det bästa hade ju varit att köra första sträckan på fredagen och därefter resterande sträckor i Nordöstra Skåne, förklarade en åskådare för mig i målet på SS2.
Sökte lite info i saken och anledningen skulle vara att rallyt då blivit ”2-dagars” vilket medför ökade omkostnader för tidtagning, säkerhet med mera. Annars var det mycket tummen upp och vägarna fick självklart högsta betyg f-n annars. Fattas bara när man tävlar på det bästa Sverige kan erbjuda.

Alla var dock inte lika positiva över placeringen i Olofström. En innevånare kontaktade kommunen och undrade ”Hur tänkte ni här?”. Denne menade att det var helt fel att ha rallybilar i ”Olofströms natursköna omgivningar”. Drog så upp samma tröttsamma trams som vanligt med utsläpp ,växthusgaser och avslutade brevet till kommunen med, ”Ska Sveriges sydligaste vildmark förorenas med avgaser och koldioxid. Hur tänkte ni här?”. Tvivlar på att utsläppen från 60 rallybilar plus publik under en enda dag, ens skulle vara mätbart om någon nu skulle vilja följa upp kritiken.
*
När TV-Svängen firade 50 år, alltså 2015 samlades många av de tidigare segerhjältarna för att hyllas av SMK Hörby. Extra kul att de båda första vinnarna, Åke ”Bryggar´n” Andersson, Uppsala och Bertil Johansson, Värnamo tog sig tid att åka ner för att dela jubileet med oss andra. Något liknande blir det inte i morgon, vilket ändå inte betyder att klubben glömt de gamla hjältarna, även om det inte blir någon handgriplig uppmärksamhet.

Klockan 10.00 rullar först bil i väg från Parktorget ner genom folkvimlet på Victoriamarkanden upp på startrampen på Nya Torg och vidare mot ”SS1 Trolleholm”. Det man trånar efter (hoppas jag?)är en inteckning i ”Tommy Svensson/Motorbloggens Vandringspris” där Fredrik Nilsson, SMK Hörby sedan tidigare har två inteckningar. Någon tredje i år blir det dock inte kan tävlingsledare Linn Wingren konstatera. Anledningen är enkel, Fredrik startar inte årets upplaga utan lämnar fältet fritt, bland annat för klubbkompisarna Tom Kristensson och Julia Thulin.
*
Dagen har som alla förstår helt gått i TV-Svängens tecken med som det känns, hundratals bollar luften som helst inte ska studsa på golvet. Framemot eftermiddagen var det mesta (?) klart och som en del av upploppet, bandades serviceplatsen av Mikael Ottosson och Bengt Bengtsson, med blygsam assistans av mig.

I klubbhuset var det då fortfarande fullt tryck där tävlingsledartrion ”Majsan” Hasslöf, Linn Wingren och Mia Nilsson jobbade med alla dj-la papper som trots all digitalisering, fortfarande är ett måste.

Finbesök fick vi också i form av Kullings Conny Hansson som förutom att sprida glädje och dela energi i klubbhuset, även ska vara vägvakt på SS3 i morgon. Kunde inte missa tillfället att ta en bild på en, redan legendarisk tävlingsledare som Conny och en kommande sådan, Linn Wingren. Kullings ”starke man” var faktiskt imponerad över vad han såg och speciellt gillade han att SMK Hörby lyckats engagera så många tjejer högt upp i organisationen.

– Hos oss är det mest ”gubbar” så detta är väldigt trevligt, menade Conny med ett stort västgötskt leende.
Här passade han även på att fika ihop med en annan legend men då i VOC, Ola Wingren som tillbringat som jag uppfattade det många ”After Rally” i sällskap med Kullings-medlemmar. Inga övriga detaljer… Nu rundas TV-Svängen av och i morgon är det skarpt läge. Tro det eller ej, men meteorologerna utlovar sol och över 20 plusgrader hela dagen.
*

Avslutar med en uppmaning från ”Nedre Norra BF” men som är lika gångbar även här i Södern. Grunden ligger nog hos Folkrace men är exakt lika anpassningsbar på rally, så läs och begrunda. Med detta önskar jag en trevlig helg och av förståeliga skäl uteblir Motorbloggen i morgon lördag!