SSR/SM-final med lite ”Kongen-själ”, Catalina var dagens gladaste rallyåkare, Oliver kan säkra WRC2-guld, Ogier på väg nionde VM-titeln, Familjen Berglund imponerade i Norge, Andervang Holland-femma och ingen nostalgi i dag.
Trots allt med gott samvete erkänner jag att det mesta kring 49:e South Swedish Rally och SM-final 2025, passerade förbi Motorbloggen genom funktionärsposteringen i målet på SS2/6. Ska ändå försöka summera lite av allt som hände i skogarna norr om Kristianstad och borta i Blekinge norr om Bräkne Hoby. Faktiskt lite som i gamla tiders ”Kong Christian Race” då alla fyra sträckor efter SS1 var sådana som ofta figurerade i Kristianstad MK:s numera avsomnade klassiker. Navet för SSR må vara Olofström där kommunen stödde rallyt helhjärtat, men för mig var det ändås lite av Kongen-själ över helgen.

Till min stora glädje lyckades äntligen Haninges Ford-åkare Kalle Gustafsson med småländske kartisen Tom Törngren få till ett ”clean” rally. Då kom också första SM-segern och detta med råge då Dennis Rådström/Sunniva Rudi hade större fokus på att säkra SM-guldet. 1.29,5 skilde mellan Fiestan och GK Doors Toyota Yaris GR Rally 2 där det ändå jublades över guldet.

–Det har varit ett långt och speciellt rally, menade Rådström och syftade på att säkerhet var något som genomsyrade dagen.
– Vi har tidigare haft ett gäng andraplatser i mästerskapet, så idag tog vi inga risker. Nu är vi bäst i Sverige!

Bara tre bilar i mål och där superkändisen Tim Liljegren/Jörgen Lindahl slutade trea eller sist om man så vill. En punktering på sträcka åtta kostade massor av tid för Tim. En tröst kanske kan vara att 4WD-debuten med luft i alla däcken, troligen ändå slutat med samma placering. Fast så klart hade trea totalt glatt mer än 30:e som det nu blev med Polon.

I ”Nationella 4WD” blev det skånsk seger och då med Adam Grahn i förarsätet på sin Ford Fiesta Rally3 där Morten Erik Abrahmsen läste noterna. Men SM-guldet gick till Peter Johansson med Christoffer Bäck vid sin sida.
– Nu börjar det kännas riktigt bra, men det var ingen lätt tävling att ta sig igenom. Nu är det över, jublade Peter.
Silvret gick till Grahn och bronset till helgens tvåa Filip Karlström/Jesper Samuelsson.

Det lyckades inte för favorittippade Patrik Flodin/Göran Bergsten att ta ännu ett SM-guld, en bastant sten på sträcka fyra satte stopp berättar Flodin.
– Det var ett smalt parti som vi hade med i noten och som jag hade benkoll på. Men inbromsningen gick inte riktigt som den skulle och bakändan hamnade ur spår som jag inte fick tillbaka. 40 meter efter kurvan var där en jättestor sten som bakaxeln slog i och därmed var det slutkört för vår del.
Även om man var besviken i Volvo 940:an konstaterades att 2025 inte var deras år men man försökte i alla fall avsluta på ett bra sätt, menar kartläsare Bergsten.
– Vi bestämde redan innan starta att gå för seger, vi ville inte hålla på att räkna poäng i slutändan så att det skulle hänga på power stage poäng så vi höll upp tempot och bjöd på en och annan bredsladd. Nu håller vi tummarna för min son Theo och Liam Berg så att SM-guldet ändå hamnar inom familjen.
Med pappa och Flodin borta var Patrik Dybeck största hot mot Liam och Theo men när han så rullade tungt kort före målgång, var saken klar. Lätt chockad förklarade Berg.

–Jag vet inte vad jag ska säga, det känns helt overkligt. Jag är helt tom på ord…

Vinsten i rallyt gick dock till Patrik Hallberg/John Stigh med GK Doors Toyota, knappt minuten före Bergs Ford Fiesta Rally4. Notabelt var att på Topp4 fanns tre bilar som tidigare år körts i gamla klassen ”Otrimmat”. Förutom Berg så slutade Elliot Sjögren/Dennis Norén på tredje plats med Peugeot R2 och som fyra, förra SM-rallyts segrare, Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson. Paret kör en Renault Clio Rally4 och man var illa ute på SS2.

– Fy f-n vad nära en skrotning vi var här inne, förklarade Jönsson vid sträckmålet medan Simon höll händerna för ögonen. Gräs och jord i höger bakhjul plus lös stötfångare vittnade om deras ”moment”.

Hemmasonen Rickie Borgström/Ola Sandberg kom med sin Volvo 940 utan ”sidovagn”. Den här gången gick det klockrent vilket femte plats var ett bevis på.
– Inga dumheter idag, utan rena linjer, konstaterade Rickie belåtet.
Kompisen Hasse ”Kräbbleboda” Johansson med dotter Isabel som notläsare körde in som sjua och jublade högt vid målet på SS2.
– Förbannelsen är bruten, yes!
Hasse syftade på att han tidigare brutit på samma sträcka mer än en gång, men nu gick det vägen och årets bästa SM-placering var ett faktum. Mellan sig och Rickie hade han en annan Volvo med Jacob Johannesson/Danny Holgersson.

BMW-seger både i rallyt och i SM-klassen ”Standard” blev det genom Arvid och Jan-Henrik Larspers. Daniel Suvala/Patrik Johansson uppvaktade hårt med sin Volvo, men ändå skilde 8,5 sekunder vid målgång. Säkrade med detta dubbla SM-guld, i både Standard/JSM Standard samt inte minst, 90 000 kronor i prispengar från Hankook.
– Jag bestämde mig att jag skulle ta i, för jag ville vinna allt. Detta är helt sjukt, jublade Arvid efter segern.
Blekinge på tredje plats genom Robin Liljegren/Nellie Svensson, 21,1 efter Larspers. Fyra slutade i år så otursförföljde Hörby-föraren ”Kalle” Ingesson/Tobias Petersson med klubbkompisarna Henrik och Ida Levin efter sig som femma. Hårdsatsande hemmahjälten Moltas Olofsson/Isa Kombäck missade SM-guld genom en rullning på sträcka tre. Trist men inte så förvånande med tanke på det tempo Moltas visat under hela säsongen. Nu var man inte ensamma om att märka att SSR kunde bita tillbaka. SM-trean Kim Nydén gjorde samma sak med Polon och så även fjolårsvinnaren Mattis Olsson med Fiesta R5. Bara 35 bilar nådde slutmålet i Olofström och där kunna festa loss på den stora banketten efter rallyt.
*
Som vanligt var det lika trevligt som alltid att vara funktionär även om det blev väl tidig väckning (04.45) för att hinna till SS2/6 i Näsum. Där togs vi väl om hand av sträckchef Johan Engström, Simrishamns MK innan vi fortsatte mot vår postering, målet.

Här imponerade Henrik Krondhal med att plocka ut fullständigt möblemang så att de medhavda räkmackorna kunde åtnjutas med värdighet. Detta innan allvaret började där Emelie Ahlström, Rickard Andersson med dotter Frida skötte tidräkningen.

På mållinjen fanns Mats Gleerup och Bent Kjellkvist medan jag, Ronny Isacsson och Kurt Andersson var mer rörliga ”funkisar” på gruset.

SMK Hörby bemannade även fyra vägvakter, Mikael och Elza Larsson, Bo och Eva Bengtsson, Per Krondahl/Peter Höj Hansen och så Bengt Malmgren.

Händer alltid lite grejor i målet och först var det BMW-åkande Jonas Åkesson som inte kunde starta bilen vid stoppet. Henrik kastade sig dit och till slut med goda råd lyckades bilen brumma igång, men längre fram i rallyt gav den då upp.

I de tunna RM-delen var segermaskin Jesper Larsson, Kristianstad segertippade med Hörby-kartläsare Ebba Larsson. Men en sten i spåret på SS2 satte stopp för detta och inte ens vår version av ”McGyver”(Henrik alltså) lyckades få växellådan eller höger framhjul att fungera som det skulle.

Danskan Jeanette Kvick Andersson gjorde med tysken Paul Schmidt Sverige-debut med nya Lancia Ypsilon Rally4 HF. En start som var Schmidts andra i livet och som förberedelse inför nästa års Dakar-Rally. ”Kvicken” var nöjd med tempot med tanke på svårigheten på sträckorna och när hon lämnade en näve ”slickepinnar” steg hennes popularitet hos tidräknargänget.

Många gla ansikten möttes jag av under dagen och allra gladast var Kullings Catalina Floberg med Mathias Savela i RM-Volvon.
– Detta är riktigt kul även om jag inte kör så hårt, em lite sladdar har vi ändå haft, konstaterade en storskrattande VEC-kartis som nästa helg åker med Dalbys VEC-ledare Valentin Mårtensson i TV-Svängen.
*
Med tanke på att gårdagen gick helt i SSR:s tecken var det noll koll på ”WRC Rally Chile BIOBÍO”. Fick därför läsa in mig i ämnet nu på morgonen och till min glädje såg jag att Oliver Solberg/Elliot Edmondson kommer allt närmare ett WRC2-guld. Inför dagens avslutande fyra sträckor har #20 Toyota Yaris GR Rally2 30 sekunders ledning före numera enda guldhotet, Nikolay Gryazin, Skoda.

Lördagen präglads av regn på första sträckan vilket gjorde sträckan ännu svårare och Oliver la taktik därefter.
– Det var bitvis riktigt lerigt men sedan torkade det ändå upp ganska snabbt och då gällde det att börja spara däck, berättar Oliver.
–Kanske jag blev lite för försiktig på vissa ställen…
På lördagens sista sträcka (SS12) körde dock Oliver lite hårdare för att hålla avståndet ner till Gryazin. 54 kilometer skiljer nu Oliver från sitt livs största framgång och att alla tummar hålles är väl tämligen självklart…
*
I WRC- klassen jäktar Sebastien Ogier/Vincent Landais mot både seger och ett nionde VM-guld. 6,3 sekunder efter finns Elfyn Evans/Scott Martin som så gärna vill ha ett första.
– Idag måste jag vara på hugget direkt och inte som de två tidigare dagarna, konstaterade Ogier.
Någon teamorder kommer självklart inte att ges från Toyota-teamet för att gynna Evans, utan här är det ”må bäste man vinna” som gäller. Kanske lite mer darrigt hos Hyundai där Adrien Fourmaux/Alex Coria är trea, 26,8 efter Ogier. Det som kan oroa är att Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe är i behov av alla poäng som finns om guldhoppet ska leva vidare. 14,9 sekunder skiljer upp till Fourmaux men med Sami Pajari/Marko Salminen tätt i hasorna blir det nog svårt att lösa rent praktiskt…

I går bröt Ott Tänak/Martin Järveoja med motorproblem som började redan i fredags. Nu sparas bilen till ”Super Sunday” och där Tänak med lite flyt kan hämta in tio poäng om planerna går i lås. Strax efter klockan 18.00 startar power stage ”SS16 BioBio 2” och då får vi förhoppningsvis se en svensk världsmästare!
*
Helt klart är jag imponerad över SMK Hörbys Pontus och Peter Berglunds tredjeplats i ”Rally Trøgstads” nationella klass som helst dominerades av Volvo 940. Debut på norskt grus och att då bara ha världsstjärnor som Ole Christian Veiby/Anders Fredriksson 21 sekunder före måste ha gett familjen Berglund en härlig boost inför kommande helgs TV-Svängen. Mellan ”OC” och Pontus var det värmländskt genom Kent Larsson/Sofie Sjöberg Karlsson som bara var 12 sekunder från seger. I totalen stod Frank Tore Larsen/Lars-Håkan Lundgreen i egen klass med sin VW Polo R5. Över två minuter skilde till Stian Hafsengen/Pernille Jarl med sin Mitsubishi.
*
Nytt besök i Holland för Stig Andervang med sin Hyundai och Sven Hakkesteeg stod för notläsningen. I Euro Hellendorn Rally blev paret femma totalt mer än fem minuter efter Skoda-föraren Bernhard Ten Brinke. Även tvåan Kevin van Deijne med Skoda även han var en bra bit efter, över minuten.
*
En del av er läsare blir säkert besvikna men lika många sär troligen trötta på mina återblickar i TV-Svängens historia. Idag hinner jag inte med detta, då det är födelsedagskalas på gång men i morgon kommer där ett nytt klipp lovar jag.
Ja..jo…ja har läst den här bloggen i nått år ..å ja ä impad värre…👏..ja gillar allt..å ja mener allt!!!..ja har jobbat mä ”svenska” i 15 år…som funktionär…om inte nån ställer upp..då blir dä inget…😶…idellt…svårt mä nya generationer…😵💫…Kör på…Tommy..mvh Micke B. 62 år…