Fourmaux hjälper Tänak, Latvala historisk efter seger i Grekland, klen ”Noratrofén” med ”SverigeSerien”, VEC 2026 klar och när Kungen gav grönt ljus för TV-Svängen…
När Hyundai drog tillbaka Adrien Fourmaux mellan målet på power stage i Paraguay och slutmålet trodde alla att detta var taktik för att kunna byta grejor på hans bil inför helgens ”Rally Chile BIOBIO”. Nu avslöjar dock fransmannen att planen hela tiden var att bryta för att ge Ott Tänak lite extra poäng så här i VM:s slutskede.

– Nu hoppas jag bara att han vinner i Chile och så småningom blir världsmästare, säger Fourmaux till Rallyjournal.
Som det ser ut nu är Tänak som fyra, enda Hyundai-förare med guldchans. Före sig har han Toyota-trion, Evans, Ogier och Rovanperä. I morgon kommer WRC-tipset.
*
I EHRC ”Historic Acropolis Rally” blev Jari-Matti Latvala historisk då han blev förste förare att vinna rallyt både som WRC och EHRC. 2013 tog han med Miikka Anttila hem segern med VW Polo R WRC och i år med Toyota Celica Turbo där Janni Hussi skötte notläsningen. Året började bra för Latvala/Hussi med två raka segrar som sedan följdes av tre raka ”DNF”.

–Nu är mästerskapet tillbaka på rätt spår och vår nästa tävling blir Spanien i oktober. Vi får se vad som händer, men det här var definitivt en bra seger för oss och om vi inte vunnit så hade året varit över för oss i det här mästerskapet, konstaterade JML efter segern.
*
I går noterade jag att Nora MK kommer att köra ”Noratrofén” på lördag trots att man bara är 44 anmälda. 16 färre än vad som enligt inbjudan var minsta antal för att tävligen skulle genomföras. Läste på Facebook(tror jag) att man på detta vis minskade förlusten. Men att gå in i en tävling med runt 50 000 kronor (16×3100 kronor) i uteblivna startavgifter kan inte vara kul. Nu tar så klart varje arrangör det beslut man anser vara bäst för klubben men som sagt, speciellt kul kan det inte vara. Tävlingen ingår i Västras DM och VOC Mekonomens flaggskepp ”SverigeSerien”. Men med bara 16 anmälda i ”SS” utgör inte deenna längre samma magnet som förr. Ansvarige Roger Fransson menaratt gänget i Nora alltid bjuder på intressant och utslagsgivande tävling. Fransson räknar upp Jonas Karlsson, Tim Palmquist och Magnus Lindqvist som favoriter i A/B-klassen. I C är det Emil Ivarsson som går ut först och med lägst odds. Värsta utmanare blir Mathias Hansson (bilden) och Kim Johansson. Bland juniorerna är det nog vikt för seger både i Nora och i serien för Emil Salomonsson.

Tre sträckor på totalt 24 kilometer SS bjuds och första start från Nora Åkeri klockan 11.00.
– .
*
I ”TV-Svängen” närmar sig Ted Malm och ”Volvo Euro Cup ” upploppet och efter Hörby återstår bara danska ”Rally Stoholm” den 11 oktober. Men detta hindrar inte Malm från att redan nu, ha nästa års kalender klar med tävlingar i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark och nyheten Polen. Totalt nio deltävlingar fördelat på sex helger.
17 Jan Finnskogsvalsen Torsby Sverige Snö
24 April Rally Sulingen Tyskland Asfalt
25 April Rally Sulingen Tyskland Asfalt
27 Juni P H Peltiasenus Finland Grus
22 Aug Rally Juelsminde Danmark Asfalt
04 Sep Rally Blekinge Sverige Grus
05 Sep Rally Blekinge Sverige Grus
14 Nov Rally Wikinga Polen asfalt
15 Nov Rally Wikinga Polen asfalt
2026 kompletteras cupen även med ”GruppH-Volvo” enligt SBF-reglementet.
– Då det gäller GruppH så är det min mening att man endast skall köra fyra av tävlingarna då jag vill förenkla för alla så här första året, berättar Malm.

Nu ställer han frågan vilka fyra som ska ingå och föreslår själv, Finnskogsvalsen Sverige Snö – PH Peltiasenus Finland Grus – Rally Juelsminde Danmark Asfalt – Rally Blekinge Sverige Grus.
– Vid frågor ring +46 703 00 29 34 eller maila ted@tedmalm.se.
*
Den 3 september 1967 infördes högertrafik i Sverige och efter detta datum var det från myndigheterna beslutat om tävlingsförbud. Förutom detta infördes det även tillfällig hastighetsbegränsning under sommaren -67 med 90 km/t som högsta hastighet. Att det var rallyförbud i september som var TV-Svängens normala månad, kom inte som någon chock. SMK Hörby var så förutseende att rallyt detta år istället skulle köras första lördagen i augusti, den 13:e. Vad man dock inte tänkt på lika tidigt var rådande hastighetsgräns som så klart rallybilarna med råge skulle överskrida.

Tävlingssekreterare Kjell Lundgren ansökte därför om dispens hos Kungl. Majt. som skickade den vidare till Länsstyrelserna i både Kristianstad och Malmöhus Län. Nere i Malmö svarades det snabbt med grönt ljus medan kollegorna i Kristianstad var segare bollade vidare till ”Vägförvaltningen” som avslog dispensen. Samma sak hade redan ”Sydrallyt” råkat ut för och som fick ställas in. Så sent som på torsdagen före tävling fanns inget beslut för TV-Svängen. Nu var Lundgren inte mannen som gav sig så enkelt plus att han hade bra tumme med Kristianstads Länspolischef Hans Fjelner. Denne hade också tillstyrkt med motiveringen, ”En avlyst väg faller inte under vägtrafikförordningen och de bestämmelser som stadgas där. Det innebär att hastighetsbegränsning ej äger någon tillämplighet i det här fallet”.
Tyvärr stod Fjelner ganska ensam och såväl beslutsfattarna på Statens Vägverk som på länets egen Vägförvaltning var styvnackade och vägrade ge dispens. Kommunikationsdepartementet duckade frågan som gick vidare till Rikspolisstyrelsen i Stockholm. Även här var det omöjligt att få svar, utan från det hållet hänvisades till ”att Kungens medgivande i den här frågan inte bara är behövligt utan även nödvändigt”. Tidigt på fredagen den 12 augusti kom så det efterlängtade beskedet att Kungen gav grönt ljus för rally i Hörby. Kanske Prins Bertil även kallad ”Motorprinsen” hade ett finger med i spelet, vem vet? SMK Hörby och Lundgren fick inte bara dispens utan även Kungens ombud (kansliråd) önskade lycka till med tävlingen. Lundgren var nöjd men kommenterade ändå saken i media och då med stor kritik mot handläggarna Kristianstad,.
– Allt detta bråk och extraarbete är deras fel eftersom Länsstyrelsen där som vanligt dragit ut på tiden. Från Malmöhus Län har den här saken varit klar för länge sedan, men i Kristianstad är det alltid krångel!
Även om det blev tävling så krånglade Kristianstad in i det sista och i dispensen stod inskrivet att det var 40km/t som gällde som snittfart på transportsträckorna och inte 45 som klubben ansökt om. Lundgren rasade i Mellersta Skåne.
–Ett beslut om innebär att tidsschema/tidkort med mera får göras om under natten till lördag…
Tävlingen blev av och hade runt 80 startande med Värnamos Bertil Johansson som segrare.