Alla SM-klaser är öppna inför lördagens SSR-final, trea trots strul för Hörby-gänget i Race4Fun, drönare en del av säkerheten i TV-Svängen och när ”damerna” klev in i TV-Svängen.
Lite av klassiska ”when the flag drops the bullshit stops” på lördag när Rally SM ska avgöras i ”South Swedish Rally”. Faktiskt så att ingen av de sex SM-klasserna är definitiv avgjorda, även om en del har mest en teoretisk chans att ändras. Tim Liljegren/Jörgen Lindahl blir ett uppfriskande tillskott i ”Internationella 4WD” efter byte från ”Gula Faran” (Volvo 240) till VW Polo R5. Men även om Tim är bevisat duktig, så att kräva seger i debuten är nog för mycket begärt.

Istället lär denna stå mellan ledande Dennis Rådström/Sunniva Rudi och Kalle Gustafsson/Tom Törngren. Rådström med Toyotan har fyra segrar av tre möjliga, i Älmhult förstörde Tom Kristensson festen genom att vinna före de bägge SM-dominanterna. Nu kommer värmlänningen till Olofström med 22 poängs ledning och guldläge, men utmanaren Kalle Gustafsson från Haninge är fast besluten att avsluta säsongen på topp.

– Vi vet att tempot finns där och vi vill verkligen avsluta året starkt. Målet är att pusha maximalt och se om vi kan ta vår första seger, förklarar Fiesta-åkaren.
– Dennis har varit otroligt stark, men vi har visat att vi kan matcha honom!
Kim Nydén ligger trea i tabellen, och är på väg mot medalj i sin första säsong i klassen.
I ”Nationella 4WD” har Daladuon Peter Johansson och Christoffer Bäck i Mitsubishi Mirage imponerat med två raka segrar i Karlstad och Hässleholm. Med 30 000 kronor i prispengar till vinnaren och ett mästerskapsguld inom räckhåll, är Peter i förarsätet i tabellen inför finalen.

Tuffare bakom där Adam Grahn/Morten Erik Abrahamsen kommer direkt från succé på asfalt i Norge. Två poäng färre har Filip Karlström/Jesper Samuelsson. Störst dramatik kan förväntas i ”2WD” där tre förare skiljs åt av bara sex poäng. Liam Berg/Theo Bergsten leder på 59 poäng, men har VM-rutinerade Patrik Flodin/Göran Bergsten bara fyra poäng bakom sig. Patrik Dybeck/David Arhusiander (bilden) på tredjeplats jagar sitt första SM-guld, bara sex poäng bakom Liam alltså mer eller mindre först i mål som blir Svenska Mästare.

– Vi vet att det krävs en toppinsats för att ta det här. Konkurrensen är stenhård, men känslan i bilen är bra och vi ska göra allt vi kan, säger Liam med Ford Fiesta Rally4.
Flodin kontrar sammanbitet.
–Det är inte så mycket att fundera på. Vi kör på allt det går och tar sikte på seger, så får vi se hur långt det räcker!
I ”JSM 2WD” leder också Berg, före Elliot Sjögren/Dennis Norén och Patrik Hallberg/John Stigh.
Huvudrollen i omdiskuterade ”Standard” har hemmaföraren Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck (62 p) medan Arvid och Jan-Henrik Larspers (57 p) är förste utmanare. I ”JSM Standard” skiljer bara en poäng mellan dessa men med Larspers en poäng före Olofsson.
– Vi vet hur snabbt det kan svänga i den här klassen. Målet är förstås att vinna båda mästerskapen, men det krävs en perfekt tävling för att göra det, säger Moltas .

Bakom jagar bland annat Daniel Suvala och Anders Banger (bilden) i kampen om medaljerna. Helt borta är inte heller SMK Hörbys otursförföljde BMW-åkare Karljohan Ingesson/Tobias Pettersson men då krävs ett perfekt SSR från ”Kalle”. Men samtidigt måste de framför BMW:n uppleva motsatsen…
*
Nio sträckor (fem unika, bara SS1 körs en gång), Power Stage startar 17:09 och är samma Kongen-klassiker som förr kallades ”Ubbaboda” nu lite förlängd, ”N. Fröatorp”. En sträcka som jag utan tvekan kallar det fränaste man kan köra med rallybil. Fast frän i det här fallet betyder raka motsatsen till mot vad många andra hyllar som ränt, alltså när det är spikkrakt och varvstopp på högsta växel. Sträckan direktsänds på svenskbilsporttv.se, med Rallyradion live under hela tävlingen. SSR inleds på Torget i Olofström fredagen den 12 september från 16.00 med aktiviteter, trubadurunderhållning och simulator utmaning mellan kommunalråd och de lokala rallyprofilerna Tim Liljegren och Moltas Olofsson. Klockan 17.00 startar den officiella invigningen med SM-bilarna uppställda på torget innan kvällens shakedown. Lördagen drar igång med ”SS1 Örseryd” (Stengrepen brukar jag vilja kalla sträckan) med första start klockan 08.00
*
Det blev en tredje plats för SMK Hörby-teamet ”ST-Auto/Veidec Racing” när ”Race4Fun 8H” nu är slutkört. En placering som föregåtts av mycket strul för teamet med den gula Polon berättar en av förarna Rickard ”Fidde” Andersson.

– Mest oflyt i år med tre brutna lopp. Drivaxel på Mantorp,
påkörd och avtryckt på Falkenberg. Mycket mekande för att få ihop till Anderstorp, och när vi väl kom dit visade sig att bilen var helt okörbar och vi fick bryta.
På hemmabanan Sturup gick det bättre där man slutade fyra även om servon krånglade
–På Kinnekulle ring i söndags slutade vi tvåa men det visade sig att vi hade samlat ihop så mycket poäng att vi nådde upp till en tredje plats i cupen, berättar Fidde och som även erkänner.
– Det svider ju lite att berätta att It’s fun i en Opel vann på Kinnekulle och även gick upp och vann hela cupen…

Till nästa år försvinner Klass 2 i Race4Fun så det blir klassbyte till ”NE1”. Återstår för Race4Fun är finalen på Mantorp för ”NE1” den 4 oktober och den 11-12 oktober ”24h”.
*
I fjol visade sig att ”Drönare” i TV-Svängen var ett utmärkt verktyg för att öka säkerheten i rally. Vid en avåkning skickade SMK Hörbys ”Drönarepilot” Thorsten Haapala upp sina ”ögon” vilket gav säkerhetsansvariga inne på HQ en snabb och perfekt bild över vad som skedde på platsen. Även i år blir drönare en del av säkerheten i rallyt berättar Haapala.
– Som tidigare år kommer drönare att finnas tillgängliga för att öka publik och tävlande säkerhet under TV-Svängen. Detta för fjärde året i rad.
I år utökas verksamheten ytterligare berättar han..
–I år hjälper FFK Frivilliga FlygKårens UAS grupp (drönaregrupp) SMK Hörby och vi kommer att finnas på varje sträcka. Antingen på sträckan, vid kända publikplatser eller vid starten för att följa säkerhetsfordonen. Vår uppgift är att flyga med drönarna och sända bild till tävlingsledningen, säkerhetschef och att vid ev. olycka även bistå Räddningstjänsten Syd med bild för att de tillsammans med säkerhetschef kan ta fram resurser efter behov.

Hela säkerhetsapparaten styrs via ”Rakel”, blåljusverksamhetens eget system och via detta styrs bilarna som är märkta med ”SÄK Drönare”.
Haapala har därför en liten önskan till publiken under TV-Svängen.
– Vi ber därför alla som planerat att ta med sin drönare att inte göra så. Detta skulle kunna begränsa våra möjligheter att flyga över området om behov skulle uppstå. Tyvärr har vi råkat ut för att detta förbud (råd) inte respekteras!
Du som är mer intresserad kan läsa på ffk.se”
*
Det har hittills varit väldigt mansdominerat i mina tillbakablickar på TV-Svängens 60 år. Inte så konstigt då både rally och tävlingen sedan gammat huvudsakligen handlat om killar och deras bilar. Numera är det dock en stor förändring (tack och lov) och i dag är det åtskilliga tjejer som är förare, men kanske allra mest som kartläsare. 1965 var det andra tider men progressiva som SMK Hörbys styrelse var redan då, kläckte någon en idé om att bilda en sektion i klubben vikt för damer. Vid årsmötet 1965 beslöts att bilda en ”Damsektion”. En idé som väckte nyfikenhet i media utanför Hörbys gränser och i då Ängelholms-baserade NST (Nordvästra Skånes Tidningar) skrevs om nymodigheten. Skribenten som troligen var manlig, skrev bland annat: ”Att vara intresserad för medlemskap i denna damsektion är inte det samma som att vara motorintresserad som de flesta kanske tror. Damföreningen kommer att arbeta som vilken vanlig damförening som helst”. Detta är alltså för 60 år sedan och idag hade nog en skribent blivit hudflängd för samma ordval. Efter att en styrelse besående av fruar till medlemmar i den ”manliga” avdelningen bildats, gjordes riktlinjer upp för verksamheten. Det fanns planer på lekskola kombinerat med barntrafikskola , men också annat skrev Mellersta Skåne: ”Kanske också en kurs i hur en bil fungerar och hur man utför enklare reparationer om man får stopp ute på vägen”. Allt detta genomfördes men ändå var det i samband med klubbens tävlingar som ”SMK Hörby Damklubb” hade sin viktigaste roll. När TV-Svängen kördes 1965 så var det med tjejer från den nybildade sektionen som hade ansvar för serveringen. Här koktes kaffe och gjordes smörgåsar och annat som hörde till.

Denna viktiga uppgift sköttes så klart på ett utmärkt sätt och gjordes så i många år. Men för cirka tio år sedan blev det allt svårt för ”Damklubben” att fylla luckorna efter medlemmar som av olika anledningar valde att lämna. Av den orsaken beslöts att avveckla verksamheten.Detta har dock inte hindrat många tjejer med någon form av band till klubben, att fortsatt jobba vidare på liknande sätt och se till att serveringen fungerar vid våra tävlingar. Bilden hämtad från slutet av 70-talet när en fikasugen Tommy Brink serveras av fr.v Anita Hansen, Monica Johnsson, Ewa Brorsson och Kicki Hallén.