Styrgruppen för SM gör helomvändning och ”Standard” blir kvar, Oliver kan/vill säkra WRC2-guld i Chile, dubbelt Fiesta i Wales-topp, 120 bilar i TV-Svängen och Stenberg var förste Hörby-förare att vinna på hemmaplan.

Gud hör bön sägs det och det verkar stämma när Styrgruppen för SM idag meddelar, ”Standardklassen kvar som SM-klass för seniorer minst till och med 2027”. Att frågan varit infekterad fick inte minst Motorbloggen uppleva efter att ha tagit ställning för klassen för någon månad sedan. Ett ställningstagande som inte precis orsakade någon våg hos beslutsfattarna om man säger. Styrgruppen skriver, ”Beslutet fattades efter noggranna överväganden kring både sportens långsiktiga utveckling och den starka tillväxten i klassen under säsongen 2025. Just tillväxten var något som de aktiva i Standard-klassen tryckte på och i SM-finalen på lördag är man jämnstor med 2WD.

– Det långsiktiga målet i det av Förbundsstyrelsen beslutade Utvecklingsprogrammet är att renodla antalet SM-tecken till tre – ett för 4WD, ett för 2WD och ett för JSM. Detta för att stärka värdet av SM-titlarna och göra mästerskapet tydligare och mer hanterbart för publiken att förstå och för media att rapportera om, säger Jonas Kruse, ordförande i Styrgruppen för Rally-SM.

Foto: Niklas Falk

Förslaget var annars att ”Standard” skulle vikas för Junior-SM alltså förare under 24 år, men nu är det kursändring berättar Kruse.

– Det är ingen hemlighet att många röster har hörts för att behålla även denna SM-titel. Med detta beslut visar vi att vi lyssnar på alla röster. Samtidigt ger vi oss arbetsro för att hitta en lösning som gagnar alla inblandade. För den som verkligen är intresserad av vad vi arbetar för i Styrgruppen rekommenderar jag en genomläsning av Utvecklingsprogrammet. Vi arbetar stenhårt för att utveckla Rally-SM för lägre kostnader och högre medialt- och därigenom kommersiellt värde. Rally är dyrt, och många kämpar med ekonomi både bland aktiva, arrangörer och inom förbundet. Vi i Styrgruppen är alla sanna rallyentusiaster och arbetar med hjärtat i sporten.

Det blir dock viss skillnad och från 2026 får en junior följa om han vill köra i den klassen eller med”gubbarna”. Även de båda 4WD-klasserna har varit satta under lupp med tanken, ”att utveckla 4WD med ett nytt reglemente som skall skapa nya möjligheter att båda bygga 4WD-bilar och för att göra äldre 4WD-bilar mer konkurrenskraftiga. Styrgruppen för Rally-SM följer detta arbete noga och ser möjligheter att på sikt stärka 4WD-klassen även i SM”.

– Det senaste året har vi sett ett rejält tapp i den Internationella 4WD-klassen, och vi analyserar noga orsakerna till detta, säger Kruse och fortsätter.

Det finns flera skäl, och ekonomin spelar såklart en stor roll. Det är inte bara SM-klassen som har tappat i antal startande, utan vi ser denna trend även i andra tävlingar och cuper. Vi hoppas det nya reglementet på sikt ska kunna få ut fler bilar ur garagen igen. Och på sikt förhoppningsvis ett gäng nybyggen. Vi avvaktar utvecklingen av klassen och återkommer med mer information om hur 4WD kommer köras i Rally-SM i framtiden, men klasserna kommer vara oförändrade till och med 2027.

Foto: Kristian Lindberg

Kruse menar att sammanslagningen 2WD/Otrimmat 2WD blev lyckad kanske något som även kan överföras på 4WD.

Långsiktighet i sådana beslut vet vi och i alla andra, är oerhört viktigt. Samtidigt måste man kunna förändra och förnya. Ett exempel på förändring som få, eller ingen, har synpunkter på idag är att vi slog samman 2WD till en SM-klass. Där kan internationella och nationella bilar tävla sida vid sida.

*

Lite förmätet att skriva att kommande helgs WRC-tävling ”Rally Chile BioBío” hamnar lite i skuggan av SSR och TV-Svängen, men i mitt huvud är det så. Fortsatt är det WRC2 som är största klass med 19 av rallyts 49 anmälda i Rally2-bilar. Skoj att otursförföljde Skoda-duon Emil Lindholm/Reeta Hämalainen kommer till start för att i elfte timmen försöka få till ett bra resultat.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

I Concepión eller rättare sagt utanför, hoppas Oliver Solberg/Elliot Edmondson kunna knyta ihop WRC2-säcken. Så här långt har Oliver vunnit 63 sträckor och hoppas att spä på med ytterligare några i Chile. Målet för 23-åringen är är enkelt.

Att vinna!

– Hur enkelt som helst, vinner vi är vi också segrare i WRC2 ”over all”. Det räknas på olika sätt hos konkurrenterna men är vi först, så är saken klar oavsett vad dom tar sig till, förklarar Oliver.

Taktiken är samma som alltid, köra sitt eget race kanske med en liten skillnad.

Inte ”flat out” hela tiden, möjligen ett snäpp lägre än i Paraguay!

Han hyllar även Printsport som hela tiden levererat en perfekt Toyota Yaris GR Rally2. Uppvisningen i Paraguay var skoj menar Oliver. Han hoppas dock på ett lite lugnare rally i Chile och minns i fjol när han missade WRC2-segern på mållinjen.

Hoppas på bättre flyt den här gången och jag älskar Chile. Sträckorna är fina och fansen fantastiska. 

Mellantiden har Oliver tillbringat lite söderut i landet ihop med föräldrar och fästmö där vädret förvånade.

Det var minusgrader, lätt att glömma att det är vinter i den här den av världen. Ändå trevlig att kunna umgås men nu är det dags att gå tillbaka till jobbet!   

*  

Foto: M-Sport
Foto: M-Sport

Inte i ”modern tid” har Ford Fiesta Rally2 gått segrande ur någon WRC2/ERC-tävling men i helgens ”ERC Rali Ceredigon” blev det proppen ur. Redan från början kopplade Jon Armstrong och Romet Jürgenson greppet på de smala och svårkörda asfaltsträckorna i Wales. I mål var Armstrong etta med 29,2 sekunder tillgodo på tvåan Jürgenson (bilden).

Foto. Jordan Gullick,

Fortsatt ERC-ledning för polacken Mikolaj Marczyk som i Wales slutade trea, 43,7 efter Armstrong. Surt för Andrea Mabeillini som efter sitt tidstillägg på två minuter slutade sexa. Utan tillägg hade han blivit fyra med Skoda.  Inför finalen i Kroatien är det Marczyk som leder med 15 poäng mer än Mabellini medan Jon Armstrong är trea, men 33 poäng efter.

När anmälan till 60-års jubilerande TV-Svängen igår stängdes prick klockan 18.00 var det med exakt 120 ekipage i listan. Nästan lite som att han där uppe hade ett finger med i spelet, för just detta antal är precis på rätt sida smärtgränsen över vad serviceplatsen på Parktorget klarar av att hantera. Ropa nu inte hej ni som ska till Hörby den 20 september för att tävla. Det kommer att bli trångt om plats på Parktorget, så jättetält/bussar undanbedes vänligt men bestämt. 120 anmälda innebär 50 fler än 2024 vilket är en trevlig utveckling och en hel del år sedan vi kunde skryta med så här många startande. Mycket är trevligt i listan, inte minst att ”Ungdomsrally” lockat sju tävlande, vilket ändå pekar på en ljusning för sporten.

Foto: Kristian Lindberg

Med Volvo Euro Cup som magnet är det inte så konstigt att det i ”A/B Standard B” finns 22 anmälda. Lika stor är ”A Trimmat” och där SM-knallen i Hässleholm, Simon Andersson från Eslöv går ut först med sin Renault Clio Rally4. Att tempot måste vara på topp direkt är solklart då han jagas av SM-åkarna Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo med klassvinnaren 2024, Victor Hansen, Peugeot Rally4 tätt efter bakljusen på Volvon. När Tom Kristensson skickade in sin anmälan i fredags försvann lite favorittryck från axlarna på Robin Adolfsson, Växjö. Utan att vilja sänka Robin så är ju ändå Toms ”Rally-CV” ett snäpp vassare. Återkommer närmare den 20:e med närmare koll på startlistan.

 *

Många märkesår i SMK Hörby och TV-Svängens historia och ett sådant är 1978. Detta var året då en hemmaförare för första gången sedan premiären 1965, stod överst på den totala prispallen. Många var nog övertygade om att denna ära borde vara vikt för Stig Kristiansson som då var SMK Hörbys mest lysande stjärna. Men icke, istället var det Linderöds-boende Sten-Åke Stenberg och Mats-Arne Byrhult som svarade för bedriften.

Foto: Tommy Svensson

Med sin blå Volvo 242 var Sten-Åke omutlig på de tuffa sträckorna som då till stor del kördes i trakterna runt Linderödsåsen. Näst snabbast var smålänningen Stig Jaensson, Vimmerby som även han körde Volvo-variant.

Foto: Tommy Svensson

Att bli snuvad på den här äran att bli förste Hörby-vinnare var inget som Stig Kristiansson gillade som replikerade direkt och vann TV-Svängen 1979. Lite som en tennismatch så var det året efter dags igen för Stenberg/Byrhult att ta hem en ny tv till Linderöd. Lite skillnad var det, då Stenberg varit svårt infekterad av ”Volvo-sjuka” sedan många år. Men just 1980 hade 240:an bytts mot vinnarbilen nummer ett, Opel Kadett 2,0E vilket alltså gav resultat direkt och andra segern var i hamn. Andra segern men även sista, för därefter var det Stig Kristiansson/Roland Brorsson som körde hem TV-Svängen två år i rad. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *