Brynildsen vann i Grimastad, VEC-toppen spetsas till, Kragh/Kvick fick det ”hett om öronen” i Juelsminde, Småland dominerade i Ekrundan, tar SSR som test för ”Dakarrally”, RS-final på Uråsa och Victor Hansen skrev TV-Svängs-historia 2021.
Ny seger för Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud när Norska Mästerskapet gick på asfalt i ”Rally Grimstad”. Deras Toyota var till slut 13,6 sekunder före Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgren med VW Polo R5.

Trea och tämligen långt efter, var det svenskt med Anders Fredriksson som kartläsare i Jens Hvaals Skoda.Över två minuter skilde till toppduon och ännu en bit efter kom fyran Tord Linnerud/Ola Fløene, Skoda. Bästa 2WD, en Volvo med Christian och Ole Martin Sagli slutade även stark femma totalt. Tvåan i ERC-tävlingen i Tjeckien, Karl Peder Norrstrand med svenske kartläsaren Johan Johansson hade konserverat formen. Sexa totalt med sin Peugeot och placeringen före Adam Grahn/Marcus Sundh, Älmhult och Ford Fiesta Rally3.

För Volvo Euro Cups egen motor, Ted Malm med Anders Östberg till höger blev det ingen lyckad Norge-tripp.
–Vi hade en bra känsla fram tills kopplingen havererade på SS6 och ridån gick ner med DNF som resultat!
Nu är Ted på väg hem till Skåne efter ett fantastiskt rally med kanonväder inramat av magisk norsk natur runt kusten i Grimstad. Han summerar helgen: ”Det blev en intensiv fight i klasserna längs med bansträckningen som var på knappa åtta mil SS fördelat på 10 SS varav ett varvlopp som vi körde vid tre tillfällen.

I VEC 1 fick Oliver Sundström tidigt redan på SS problem vilket resulterade i en tid som var över 2 minuter efter täten. Detta utnyttjade Valle Mårtensson snabbt som tog tag i ledningen och höll den ända in till mål. Dessvärre skedde en värre olycka på SS 7 där Valle kom som första bil efter den olycksdrabbade bilen och det blev avbrott på sträckan vilket ledde till att man tvingades stryka både SS7-8 -9 . Läget nu stabilt för co-drivern som var den som skadade sig då man klippte en bergvägg. Powerstage vanns i klassen av vilt jagande Oliver Sundström som fick finna sig i att glädjas endast åt detta. tvåa kom norske Göran Spetland och 3:a Patrik Jonsson som är en av de förare som kört flest Euro Cup-tävlingar genom åren.

I VEC 2 som var den största klassen var det också mest strid om pallplaceringarna. Före start så skiljde det endast fyra poäng mellan de tre i topp. Här skulle det visa sig att tyske Stefan Haberland var den som var mest het på gröten då han slutligen stod som klass segrare med 20 sekunders marginal till norske Öystein Hansen. Öystein hade dock ett tidstillägg på 15 sekunder efter att rört en av alla chikaner som fanns under tävlingen för att få ned snitthastigheten. Trea in efter Haberland var flitigt tävlande Österrikaren Oliver Rumpler. Bäste svensk i denna klassen blev Värmlänningen Ingvar Ivarsson .

I våra App K klasser så var det tre trogna ekipage som tog sig till Norge med Håkan Holm i Amazon, Jörgen Einar i P1800 samt Ola Eklund i sin flitigt tävlade Volvo PV. Riktigt roligt att se att dessa herrar hoppade upp i sadeln och körde till Norge för att köra asfalt. Alla tre tog sig runt med nämnda ordning Holm, Einar och Eklund.

Då det gäller den stora klassen i App K så var det endast Håkan Süld som kom till start och även han tog sig runt med god poängskörd i behållning. Sammantaget var det 20 startande från Volvo Euro Cup med idel glada miner då alla tyckte detta var en riktigt fin tävling till skillnad från i fjol då det regnade i oavbrutet. Nu tar vi sats mot TV-Svängen dit vi hoppas fylla upp startfältet med 50 talet bilar. Volvo Euro Cup lottar ut 1000 kronor bland de startande vid 40-talet bilar i cupklasserna, 2000 konor vid 50-talet och 3000 kronor vid 60-talet startande av Volvo ekipagen i VOC – GrE – GrF samt AppK. Så skynda att anmäl er det är kanske just du som får ett fint startbidrag.”
*
Dansk Super Rally och ”Rally Juelsminde” blev en klang och jubelfest för Team Glad Sport och familjen Madsen. Segrade med Citroën Rally2 gjorde favoriterna Kenneth Madsen/Mads Dahlsager. 1.42,7 efter var lillebror Jacob med Line Nedergaard, även bilvalet är typ ”lillebror” då man sitter i teamets Renault Clio Rally3.

Förste utmanare var annars Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson men deras möjlighet till toppstrid gick bokstavligt talat upp i rök. Vad som hände är oklart kan ha varit turbon, men stora delar av deras Hyundai i20 N Rally2 fick stryk av lågorna.

Inte fullt lika dramatiskt för Lucas Helin med inhoppande kartläsare Jesper Samuelsson som ledde sin klass inför äventyret på Nordjylland. Men ett spindelbrott på deras Opel Corsa OPC innebar tvärstopp. En tröst var att deras värste klasskonkurrent, Christian André Lycke Falck Christensen inte blev bättre än fyra vilket gör att kampen fortfarande lever. Nästa tävling i serien är ”Rally Midtsjaelland” den 20 september.
*
I Eksjö och ”Ekrundan” samkörde Småland och Östergötland en DM-tävling där det blev småländsk totalseger genom Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl, Nässjö och Volvo. Knappa tio sekunder efter slutade SM-åkarna Jacob Johansson/Danny Holgersson, Gullabo. Inte allt för ofta numera man ser Opel Ascona inblandad i toppstrid men i Eksjö var det så genom Tjusts Tommy Johansson/Sandra Hildsjö, halvminuten efter Axelssons betydligt mer utvecklade 940. Att smålänningars dominerade är kanske naturligt och på Topp10 totalt var Marcus Holm/Sann Järnström, Tidaholm som åtta de enda som stack ut. Å andra sidan kommer dom ju från Västergötland. Övriga klassegrare blev: Ungdom, Hannes Brorsson/Jörgen Brorsson, Ryds MK Volvo-A-B Grupp E, Simon Bolsgård/Robin Bolsgård Skillingaryds MK Volvo-C Grupp E, Joakim Gustafsson/Ellen Gustavsson, Wäxjö MS Golf- A VOC/GruppF, Daniel Suvala/Andreas Hultström, SMK Nyköping Volvo-B VOC/Grupp F, Emil karlsson/Patrik Berglund, Södra Sunnerbo Volvo- C VOC/GruppF, Pontus Carlsson/Mas Carlsson, Team Skogsåkarna Volvo- Appendix K, Morgan Olsson/Zandra Blom Vimmerby Volvo- 4WD, Simon Wagnström/Emilia Karlsson, Skogsåkarna, Mitsubishi-B2WD, Erik Braf/Urban Farbäck,Silverdalen, Opel-C2WD, Bengt Karlsson/Daniel Klinth, Vimmerby Ford. Ekrundan krävde sin tribut och och speciellt en lurig högerkurva visade sig svår. Så svår att till och med en så rutinerad rallyräv som Vimmerbys Kjell Fransson blev varse gränserna för en gul VW1303S…
*
Trillar in en och annan anmälan till South Swedish Rally den 13 september och nu är man uppe i 26 bilar när detta skrivs.

Senast in är tysken Paul Schmidt som har Jeanette Kvick Andersson som kartläsare och paret gör Sverigepremiär för Lancia Ypsilon Rally4 HF. Målet är att skaffa mil i kroppen inför januaris stora utmaning. ”Dakarrally”. Fast likheter med en Saudisk öken och sträckor i Blekinge måste vara minimal…
*
Många är säkert lite spända över hur helt nya RS-finalen på Drive VXO:s anläggning i småländska Uråsa ska bli. Med numera nästan statiska antalet deltagare runt 40 ekipage, är frågan om det blir fågel eller fisk av finalen som är helt annorlunda utformad än resten av DM-serien. Här verkar dock Andreas Sigfridsson som är en del av arrangerandet, kunna lugna.
– Intresset för DRIVE VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare, konstaterar Sigfridsson och fortsätter..
– Tävlingsledare Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar med detta nya koncept som ska bli spännande att se hur det tas emot?
Än är inte alla bitar på plats och bland annat försöker man få till möjligheten till superrally för omstarter. Inbjudan finns via www.resultatservice.com, där inbjudan nu är släppt. Anmälan öppnar den 31 augusti kl. 18:00.
Olika startavgifter blir det och spänner från 1000 kronor upp till det dubbla.
– För de småländska grusdäck-klasserna – 2WD grusdäck, 1WD grusdäck och 1WD ungdom grusdäck – är avgiften reducerad till 500–1000 kr och utländska deltagare får dessutom halv startavgift för att uppmuntra bredare deltagande, avslöjar Sigfridsson.
Växjöföretaget Fejo Bygg AB går även in och sponsrar startavgiften för de tio första ungdomarna som anmäler sig. – Vi har själva tävlat i rally och vet hur viktigt det är att få köra många kilometer, särskilt på asfalt. Det här är en fantastisk möjlighet för unga förare att utvecklas, säger Johan Olsson från Fejo Bygg AB.
*
Fick ett påpekande före helgen från en som inte ville ha så ”mycket gammalt” från TV-Svängen i Motorbloggen. Någon närmare motivering än allmän surhet gavs inte och mitt svar är. Utan historia har man heller ingen stabil grund att bygga en framtid på, därför blir det mer gammalt framöver. Dock inget krav att läsa, det går bra att hoppa över…

I dag lyfter jag fram första TV-Svängen efter pandemin, 2021. Corona-viruset gjorde att vår sedan 1965 långa svit av rallyarrangerande bröts 2020 och i likhet med allt annat blev det till att ställa in. Året efter hade restriktionerna lättat så pass att myndigheterna gav tillstånd för rally men med stora inskränkningar, bland annat för publiken.För TV-Svängen innebära det att start och mål flyttades från Hörby till Linderöds Idrottsplats med bara två sträckor och för att få till lite längd kördes dessa två gånger. 26 kilometer SS var ändå inte fy skam och tävlingen lyckades få till knappt 70 startande vilket var fler än förväntat.

Inte bara flytt från Hörby gav avtryck historieboken, även att det för första gången sedan 1986 det blev 2WD-seger. Då vann Tomas ”Gullabo” Jansson/Ingemar Algerstedt med en Opel Ascona och 2021 var det hemmaföraren Victor Hansen med Ryd-kartläsare Victor Johansson som svarade för bedriften. ”The two Victors” körde med en Peugeot 208 R2 och skulle egentligen inte kunna mätA sig mot vassare Volvo och Toyota. Fyra sträcksegrar på klassiska ”Ylleröd” och ”Kyle/Attarp” gav en marginal på 13,2 sekunder till klubbkompisarna Joacim Kristiansson/Roger Clausson, Toyota Corolla. Trea slutade vasse Hässleholmaren Johan Green/Frida Olofsson, Toyota även dom.

Det var även premiär för SMK Hörby med digitalt tidkort som Resultatservice utvecklat. Lite krångligt var det till en början men tog inte lång tid förrän både tävlande och arrangörer tagit till sig det moderna. Är därför lite undrande att Rally SM inte följt med i den här utvecklingen vilket bland annat innebär att färre funktionärer går åt på sträckorna. SM kör istället lite mer ”anno dazumal”…