Mikkelsen vill tillbaka till WRC, Tom K. på statusfylld australiensisk lista, alternativ till power stage, Liljegren i SVT1-huvudroll, SSR väljer ”stor karta” och ett förtydligande…

Andreas Mikkelsen och Skoda har en historia ihop sedan långt tillbaka. Två raka IRC-titlar 2011 och -12 plus ERC och WRC2-segrar efter tiden hos Volkswagen. 2024 var det några mindre lyckade ihop hos Hyundai med Rally1-bilen men därefter har det vari väldigt tyst om norrmannen. Nu vill han bryta tystnaden och säger sig ha en tydlig plan för WRC-comeback.

Foto. Tommy Svensson

I planen ingår de nya tekniska reglerna som gör det lite mindre kostsamt att utveckla en Rally1-bil och som enligt tanken, ska locka nya tillverkare. Priset för tävlingsklar bil är maximerat till 345 000 euro. 

Självklart vill jag tillbaka till  WRC, sa Mikkelsen i DirtFishs podd. 

Att vara heltidsförälder är väldigt trevligt men jag saknar att tävla, något jag gjort sedan jag var fem, sex år gammal. Så det har varit lite borta nu men jag vill verkligen komma tillbaka dit, fortsatte Mikkelsen.

Med sin historia med Skoda är det dom han har sikte och vill gärna hjälpa till att utveckla en ”Fabia Rally1”

Jag har mycket erfarenhet av att bygga eller vara en del av utvecklingen av nya bilar. Så ja, jag försöker förstås övertyga Škoda sedan får vi se, sa ”AM”.

Onekligen trevligt om det kom till fler Skandinaver i WRC, nu är det bara Oliver Solberg och Jonas Andersson som står för det inslaget plus Mille Johansson/Johan Grönvall i J-WRC.

*

Lite kul att ”Australian Rally Championship” använder SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johanssons Skoda som ögonfångare på sin poster inför nästa deltävling, ”The Middle of Everywhere Gippsland Rally”.

Så här långt har fem olika förare vunnit sträckor i mästerskapet och allra flest, 17 stycken har Hyundai-duon Hayden Paddon /John Kennard. Men ändå, två skånska sträcksegrar innebär respekt som jag ser det…

*

Har varit lite snack efter att power stage i ”KR Snapphanerally” ströks för ”Standard” efter Wille Gads tunga krasch. En krasch som innebar att både räddningstjänst och ambulans behövde tillkallas. I detta läge var det ett helt korrekt beslut som togs, inte minst i ljuset av att avlysningstiden började närma sig slut för ”Hovdala”. Ändå har det rests frågor kring att ”Standard” med detta missade bonuspoängen. Flera olika förslag har lämnats hur man kunde ha gjort istället för att stryka, till exempel att istället räkna näst sista sträcka som power stage. Andra menar att man kunde räknat ut konstruerad tid, med utgångspunkt för hur tiderna varit på sträckorna före. Själv funderade jag på om man inte kunde använt tiderna från första rundan (SS8), då ”Hovdala” var identisk som när den kördes som SS12. De fem snabbaste, då frånräknat de som bröt senare fick poäng som om det var SS12. Finns säkert många invändningar men oavsett, att stryka sträckan för klassen var återigen helt rätt beslut!

*

Har länge väntat på att rallyvärlden skulle ventileras genom en ”Reality-serie” då det här finns massor att hämta som många även utanför rallyvärlden skulle gilla. När det nu blir verklighet så är det inte alls förvånade att det blir med ”you-tubern”, födgeniet och media/publikmagneten Tim Liljegren och ”Gula Faran” från Karlskrona i huvudrollen. 

På söndag i SVT1 klockan 22.15 sänds första delen av ”Tim, rally och kärlek” med undertexten ”Från sopbilen mot rallytoppen”. Säkerligen ett program som alla och dom är många, Tims fans kommer att sitta klistrad framför. Ett bakslag blev det dock för Tim när han på grund av för många anmälda, gallrades bort från helgens ”Polkatrofén” i Gränna. Tim tog det dock med ro och skiftar fokus till Skåne och Landskrona berättar han. 

På söndag ska vi vara på Vallåkraträffen för att promota seriepremiären av min TV-serie. Så det enda positiva med att tävlingen inte blir av, är att vi kommer vara på Vallåkra även under lördagen!

*

Blev onekligen lite turbulent efter att en ”åskådare” genom Motorbloggen hade synpunkter på karta/publikparkering efter ”KR Snapphanerallyt”. Som vanligt var det lättast att skjuta budbäraren (Motorbloggen) vilket också gjordes. En som snappade upp diskussionerna var tävlingsledaren i SM-finalen ”South Swedish Rally”. Kjell-Åke Jönsson som förklarar.  

När det gäller karta i SSR-programmet kommer vi att göra som vi gjort de senaste åren med varje sträcka i A4-format. När det gäller översiktskarta är den på mittenuppslaget i programmet och blir alltså i A3-format. När det gäller publikparkeringar jobbar vi med att få fram så många vi kan och dessa kommer även att vara markerade på kartan.

Kjell-Åke fortsätter.

Därmed behöver inte publik oroa sig över en dålig översiktskarta…

*

Även ”Åskådaren” har noterat att hans tankar var eldfängda och avslutar saken. ”Huvudkartan var inte ok och man kan man inte med hjälp av detaljkartorna hitta småvägar in till sträckan, då är det inte ”knoppen” det är fel på. Istället den i programmet mycket otydliga översiktskartan, där man inte kunde utläsa namn som jag har klagat på, inte kartorna över sträckorna. 

Att komma till en helt okänd plats där man inte känner till geografin, vilka platser som finns i närheten o.s.v ställer till stora problem för åskådare. Hur kommer jag till de platser som visas på de mycket större och tydliga kartorna SS kartorna. Sådana problem är inte värdigt en SM tävling. Beträffande vårt intellekt anser vi oss inta vara några dumhuvuden, vi är utrustade med mobiltelefoner och använder olika kart-appar länkad till en platta. Trots det hade vi vissa problem att lokalisera var/hur vi skulle komma till berörda platser, då vi inte kunde tyda översiktskartan på ett enkelt sätt. Ännu svårare var det för personer utan digital kunskap och utrustning, mitt inlägg handlar till stor del om dessa. Vad gäller publikparkeringar gick jag lite för långt, jag borde ha uttryckt mig, ”om möjligt ha utmärkta P-platser”. En i stridens hetta onödig ordalydelse med ”riktiga kunder” kan tolkas som att publiken inte är värdefull. Många långväga tillresta är både aktiva och f.d aktiva som i nuläget oftast tillhör den för sporten helt nödvändiga funktionärsstaben. Att negligera dem kan få negativa följder.

Min fråga gällande gällande digitalt program feltolkades. Syftet var att få en förklaring om vad det innebär, inte om det är nödvändigt eller inte. Många är mycket tveksamma och kanske rädda för detta ”måste man all utrustning som ni har” och hur gör man. Ett förslag till Johan Valette, ni som har stor digital kompetens och kunskap gällande den troligtvisa framtiden. Om ni har tid, gör en tydlig förklarande Youtube-instruktion över vad som krävs och hur man skall bete sig för att använda den nya tekniken. Rykten, osäkerhet och rädsla försvinner snabbt om man får trovärdig fakta.”.

Poängterar än en gång att jag är enbart budbärare och lämnar dagens inlägg helt utan egna kommentarer… 

*

Med detta checkar Motorbloggen ut för några dagar med ett välbehövligt avbrott, inte minst efter de senaste dagarna. Förhoppningsvis blir det möjligt att summera kommande blogglösa dagar på måndag, men jag lovar inget. Återigen stort tack till alla ni som förklarat ert stöd de senaste dagarna och så klart speciellt till det fåtal som valt göra det mer handgripligt via Swish.   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *