47 anmälda till ERC i Tjeckien, lokala förare dominerar när WRC tar till Paraguay, ”Tezzan” fortsätter att äga Svampabanan och ”Standard” störst i helgens SM-rally i Hässleholm.
Igår släpptes anmälningarna till både WRC i Paraguay och för oss lite mer lokala (är åtminstone i Europa), ”Barum Czech Rally Zlín”, deltävling fem av åtta i ERC. Tjeckerna bjuder på 13 sträckor på välkänd hal och gropig asfalt även om det finns bitar med slätare underlag.

Precis som i Värmland är en del av rallyt även ingående i det nationella mästerskapet. Totalt 122 anmälda vara 47 kör om EM-poäng. Först ut är ERC-ledaren från Polen, Mikolaj Marczyk med Skoda som följs av nästa Skoda med Andrea Mabellini/Virginia Lenzi. Som tredje bil kommer Mads Østberg återigen med Lucas Karlsson vid sin sida i Tagai RT:s Citroén. Mille Johansson/Johan Grönvall står på sjunde plats i ERC-ställningen och har nu ett jättebra läge att klättra då varken Roope Korhonen (4:a) eller Isac Reiersen (5:a) är anmälda. I Tjeckien gör ombytlige britten Chris Ingram årsdebut med Team MRF:s Skoda och kartläsare Alexander Kihurani. Hans karriär har varit allt annat än spikrak efter EM-titeln 2019 och gått via WRC2, rally i Belgien och Brittiska Mästerskapet där han vann 2024. Nu verkar det dock som att Ingram ska köra resten av ERC-säsongen. ERC3 har som vanligt polacker som dominerar där fem av de nio anmälda kör med rödvita flaggor på sidorutorna.

I Junior ERC hålls de svenska tummarna för Calle Carlberg/Jørgen Eriksen som leder klassen före britterna Ioan Lloyd/Sion Williams. Carlberg med Opel Corsa Rally4 har 37 poängs försprång till den andra placerade Peugeoten med två tävlingar kvar efter Tjeckien. I Zlìn gör norske Karl Peder Nordstrand ERC-debut med Jørn Listerud som codriver. Paret är sist ut i klassen och kör precis som Carlberg Opel för välkända teamet IK Sport. Rallyt avgörs den 15 till 17 augusti.
*
Nästa tävling i WRC körs 28 augusti till 31 augusti och då i Sydamerika med ”Ueno Rally del Paraguay”. Att avståndet dit är stort vet alla och kanske är detta en av anledningarna till att bara 48 ekipage är anmälda. I Rally1 saknas som vanligt överraskningar, samma gäng med tio bilar och nu med Elfyn Evans först ut.

Bättre drag i WRC2 med hela 29 bilar och där samtliga i poängtoppen den här gången är anmälda för poäng. Detta innebär Oliver Solberg/Elliot Edmondson, Yohan Rossel/Arnaud Dunand, Gus Greensmith/Jonas Andersson, Robert Virves/Jakko Viilo, Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak och Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov. Rallyintresset är stort i Paraguay och av de 29 med Rally2/R5-bilar kör över 20 med paraguaysk licens. Störst stjärna av dessa är Skoda-åkande Fabrizio Zaldivar/Marcelo Der Ohannesian som går ut som sjätte bil i klassen.
*
Efter sin 2WD-seger i ”Svampa-Sprinten” utnämnde jag Lunds Terese ”Tezzan” Lennartsson till ”Drottning av Svampabanan”. En titel som är än mer odiskutabel efter helgens tionde seger i ”Svampafestivalen” som plockades med något så udda som Mazda. Tvåa i A-finalen blev Hässleholms Sabina Lindelöw före Eslövs-tjejen Moa Nilsson.

Vill även lyfta fram ”rallyesset” Björn ”Apex” Johnsson, Hässleholms MK som trots start med en Saab, ändå lyckades köra till sig sista pallplatsen i Senior FWD.

*
Plötsligt händer det och nu är ”Standard” största klass i helgens SM-tävling ”KR Snapphanerally”. 21 anmälda i klassen medan de som normalt är ”herre på täppan”, klassen som i SM heter ”2WD” har minskat till 19 bilar. Om planerna från Styrgruppen går i lås, är Standard till nästa år vikt enbart för juniorer.

Därför lite intressant att i Hässleholm är det nästan dött lopp vad gäller antalet anmälda mellan yngre och de. Lite äldre (som här Henrik och Ida Levin) som ser rally med standardbil som vettigt alternativ…
*