Oliver rullade ut ur Secto Rally Finland, Rovanperä på ”G”, Mille J. leder efter ”slow start”, tar hårt på vägarna och med ”örnkoll” på Kullingstrofén…
Olivers oro över att det skulle bli svårare att gå från Rally1-Yaris tillbaka lillebror ”Yaris Rally2” visade sig tråkigt nog vara befogad. Man var var aldrig riktigt med i toppen och fram till sträcka fem hade #20 ännu inte vunnit någon sträcka, vilket så klart för många kändes lite konstigt. Trea då och 7,2 sekunder bak ledande Jari-Matti Latvala var dock långtifrån katastrof och så inte heller sträcka fems misstag.
– Missade ne bromspunkt och var tvungen att att vända på en infart till ett hus, förklarade Oliver.

På detta tappades ytterligare 10,8 sekunder och ras till sjunde plats i WRC2. Men det skulle bli värre visade det sig. För på sträcka sju ”Saarikas2” kom han och Elliot Edmondson bara 3,8 kilometer innan deras Toyota Yaris rullade och tyvärr utan möjlighet att fortsätta rallyt. En sten i dikeskanten kastade upp bilen som sedan landade i diket. Återstår att se om Printsport lyckas reparera för omstart på lördag. Leder gör hete estländaren George Linnamäe som tråkigt nog sällan lyckas knyta ihop sina paket. Hans Toyota är en sekund före Robert Virves, Skoda och 2,2 före Roope Korhonen. Latvala håller fjärde plats medan Emil Lindholm som ledde fram till lunch kom i mål på sträcka sex med skador bak på sin Skoda. Är nu tia med minuten upp till Linnamäe.
*
Med tre sträcksegrar av sju möjliga leder Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen bland Rally1-bilarna och detta 5,7 sekunder före Thierry Neuville.

Därmed stämde förhandstipsen att lösgrusen skulle fälla avgörandet i dag och de som gick ut först, Ott Tänak och Elfyn Evans håller nionde reaktive sjunde plats. Då hör det till saken att Tänak även körde in i ett träd på senaste sträckan. Med lite tur klarade sig kylaren och enbart de dryga 20 sekunderna som tappades, sved i skinnet. Med dessa inräknade skiljer nu 46 sekunder till ”KR” medan Evans bara har 20,4 upp till sin Toyota-kollega. Jag vet att jag hade Sebastien Ogier som vinnare och en sjätte plats så här långt kanske inte stöder mitt tänk fullt ut. 17 sekunder är inte busenkelt att köra in, men större mirakel har ”Seb ” bjudit på i sin karriär…
*

Mille Johansson/Johan Grönvall hade lite ”slow start” och först på SS5 kom första sträcksegern/bonuspoängen. Denna följdes upp med två raka bästatider och efter sju sträckor skiljer 5,8 sekunder till J-WRC-ledande Taylor Gill. Min ”vinnare” Ali Türkkan, är fyra bak irländaren Eamon Kelly med 17.8 sekunder upp till ledning.
*
Två ”riktiga” sträckor eller runt två mil SS återstår innan dagen avslutas med stadssträckan ”SS10 Harju2”. Vädret under dagen har varit lite omväxlande med en del regn vilket gjort att greppet för de tävlande skiftat. Dessutom har det gjort att visa bitar blivit sönderkörda, som här på Jens Johanssons bilder. Spåren går här ända ner till den underliggande markduken…

I morgon förväntas uppehåll fram till lunch för att enligt yr.no förbytas till regn från klockan 13.00 fram till 20.00. Det innebär att hela andra ”loopen” med sina fyra sträckor, kan bli väldigt utslagsgivande…
*
I morgon smäller det i Herrljunga-kiosken när Kullings MS tar emot nästan 200 rallyåkare för deltävling i bland annat Svenska Rallycupen och Sydsvenska Mästerskapet. ”Kullingstrofén” har nog ett svårslaget rekord som den tävling som över tid, ständigt bjuder på såväl fin tävling som många startande.

Även om ”Mr Kullings” Conny Hansson numera har en något mer tillbakadragen roll, så vet jag att han ändå har örnkoll på allt som händer kring ”Trofén”. En koll han haft i massor av år och redan när man körde SM 1996 blev jag imponerad över hans energi. Iklädd stora gummistövlar dirigerade han runt på serviceplatsen med en pondus som kom mest av kunskap och mindre av fruktan. Var helt enkelt inte läge att tjafsa med västgöten, utan felparkerade servicebilar fick plötsligt luft under hjulen och flyttades dit Conny pekade. Kan bara säga att fler som han behövs i sporten…

Önskar alla tävlande lycka till och speciellt enda SMK Hörby-ekipaget Jim Nilsson/Jörgen Jönsson i GruppF-klassen. Som mentor för Jim på ”vår sträcka” i TV-Svängen, känner jag alltid lite extra ansvar för den blå 940:an. Samma lycka till gäller SMK Hörbys Erika Ledin som ska läsa noterna i Katrineholmaren Hampus Carlsson Suzuki som tävlar i 1300 Rallycup. Försvara nu både SMK Hörbys och Skånes rödgula färger!
*
I morgon kolliderar Motorbloggen med social aktivet och där drog bloggen kortast strå. Vi ses på söndag.
Trevlig helg.