Klara med Hyundai i ”Franska Mästerskapet”, Rovanperä utan ”magic tricks”, Fourmaux testade lite väl hårt, McErlean plus Volvo Amazon, SSRC landar i Älmhult och i ”Snapphanerallyt” är ”Standard” nästan lika stor som ”2WD”…

Sista helgen i augusti gör SMK Hörbys RX-stjärna Klara Andersson debut i Franska Mästerskapet på klassiska banan Lohéac. Debut både på banan och mästerskapet, dessutom premiär med en bensindriven Hyundai i20 RX från teamet PGRX. I teamets andra ”Supercar-Hyundai” sitter norrmannen och VM-tvåan 2023 Andreas Bakkerud. 

Jag har alltid drömt om att tävla på Lohéac. Atmosfären är unik och fansen är otroliga, berättar Klara.

Även om 25-åringen inte tävlat här själv så har hon varit i Lohéac tidigare på den tiden (2017-18) storasyster Magda tävlade i Euro RX.

*

Nu får jag alla ”Kalle-fans” på mig, men visst har dubble världsmästare Rovanperä varit årets besvikelse? Fyra i VM-tabellen och så här långt, bara segern på Kanarieöarna som ljuspunkt. Ingen har missat att kombon Kalle och Hankook inte är lyckad och #69 missar sällan något tillfälle att strö salt i de koreansk hjulspåren. 

Foto: TGR WRT / McKlein

Nu hoppades både han, Toyota och alla fans att det i Estland där han vunnit tre gånger tidigare, skulle lossna.  Favoritunderlaget grus skulle ge en ketchupeffekt med en fjärde seger men icke, det blev bara en fjärde plats. Dessutom något som säkert var svårt att svälja, storstryk av en Rally1-debuterande svensk. Rallyt i Estland är Kalles favorit och efteråt konstaterade han resignerat.

Kan jag inte vinna här kan jag inte heller göra så någon annanstans…

Efter helgen bar det direkt i väg till Finland och tester där för att försöka hitta ”speed and grip” men han lät inte alltför optimistisk när DirtFish frågade.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Jag tror att vi här hade vår bästa chans men uppenbarligen inte tillräckligt bra tempo. Vi har inga ”magic tricks” men så klart, lite ideér finns! 

Finland är inte hans ”Lucky place” då han aldrig vunnit på hemmaplan och nu menades att trenden kanske fortsätter.

Självklart åker vi dit för att göra vårt maximum och få ett bra resultat. Ott har alltid varit stark där men även Elfyn har  varit supersnabb några gånger. Så jag tror att åtminstone de två kommer att vara snabba…

En liten ljuspunkt glömde han, Oliver Solberg är tillbaka i WRC2 med Toyota Yaris Rally2

*

Foto: Okänd

Även Hyundai har testat i Finland och i flödet dök där upp bild på en övertäckt Hyundai i20N Rally1 som fraktas iväg på ett traktorsläp. Enligt uppgift ska det vara Adrien Fourmaux som testat lite väl hårt… 

*

Samtidigt i en annan del av Finland ”chillar” M-Sport Fords Josh McErlean och poserar med sin Puma Rally1 med ett stycke svensk bilhistoria, en ”California-vit” Volvo Amazon.

Foto: Okänd

Kan det bli mycket coolare än så här, undrar irländaren.

På lördag och troligen med ”superhetta”, kör Älmhults MK sin del i ”Svenska Sprintrallycupen” (SSRC) med ”Bilam Mästarmötet” ute på välkänd mark, Millebygden. Starten har ändrats och nu ger sig första bil iväg klockan 13.00 istället för som tidigare aviserats 15.00. Totalt 60 anmälda varav merparten kommer från Småland vilket ändå inte är så överraskande med tanke på att serien lagt sin grund här. Allra flest, åtta tävlande har klubbadress Älmhults MK. Om jag får tippa tror jag även att det blir ÄMK i toppstriden då Albin Nordh/Maja Bengtsson, Skoda R5 och Adam Grahn/Havanna Forsell, Fiesta Rally3 är de två som på pappret är vassast.

*

När anmälan stängde för Svenska Rallycupens, ”Kullingstrofén” den 2 augusti var det med exakt 200 namn. En i klubbledningen ställde den här till mig retoriska frågan efter att där tillkommit 20 namn sista timmarna.

Man kan fundera på varför så många väntar till sista minuten att anmäla sig till tävling?

En fråga som för en normalbegåvad är omöjlig att besvara…

*  

Inte samma intresse för näst sista delen av Rally SM, ”KR Snapphanerallyt” där det om två timmar dras ”snöret”. 55 anmälda och så klart kommer där säkert någon ytterligare med hänvisning till hur det blev i Herrljunga. Men utan att gå alltför långt före, så ser det tråkigt nog ut att bli års lägsta antal SM-tävlande till Hässleholm den 8-9 augusti. Har som bekant varit lite ”diskussion” om ”Standard” som SM-klass även 2026. Styrgruppen med Jonas Kruse i spetsen har sedan länge beslutat att den här ”instegsklassen” ska vara förbehållen juniorerna och alla ”överåriga” ska få ett RM att tävla om. Ser man till intresset inför ”Snapphane” så är Grupp F-bilarna hårsmånen färre än största klassen ”2WD”. 21 anmälda ”trimmade bilar” medan de som kör med mer begränsad budget i Hässleholm, är en bil färre. Av dessa kör strax över hälften om Junior-SM. Allt går att jämföra med ”4WD” som delas upp i två klasser och ändå inte ihop når upp till mer än 13 bilar.

Foto: Lars Svensson

Lite grann konkurrerar Hässleholms MK med sig själv när man även erbjuder tävlande att enbart köra lördagens åtta grussträckor. Detta för en avgift på 4 500 kronor mot 7 500 kronor om man även vill uppleva fredagens fyra sträckor på Garnisonens fastare underlag. 24 anmälda i ”Apex.SE Masters” och helt anonyma ”Nordiska Mästerskapet” (NRC). I det sistnämnda är bara tre ”icke-blågula” anmälda, Mika Karppanen från Finland med Renault Clio Rally3 och så danska familjen Fraas, Johannes och Mick. Deras blå Subarus är mer eller mindre ett fast inslag i skånska grusrallyn.

*

Då är det dags för ett nytt ”break” vilket innebär att Motorbloggen kommer i kläm men ge inte upp, kanske det blir tid över för några rader… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *