Neuville kräver att Hyundai stannar i WRC, OLiver går ut som bil åtta i Estland, WRC-meriterade Jonas A. med 200 starter och anmälan för 49:e SSR har öppnat.

Vid sidan av diskussionerna om vem som blir världsmästare och slutsegrare av WRC 2025 så är nog den näst hetaste frågan den om Hyundais framtid i Rally-VM.  Regerande världsmästare Thierry Neuville verkar nu ha ställt ultimatum till folket i Seoul. Enda chansen för att han ska bli kvar, är att Alzenau fortsätter med samma upplägg som sedan över tio år tillbaka. Att göra som ryktena säger, lägga ut tävlandet på ett privatteam som Ford gjort med M-Sport verkar inte vara något för belgaren. Det var ju också här han körde innan han bytte till Hyundai i slutet av 2013.

Foto: Tommy Svensson

Därmed vet han säkert skillnaden mellan ett fullödigt fabriktsteam och ett med enbart stöd av en tillverkare. Till DirtFish säger Neuville, är Hyundai kvar i WRC så är han också kvar allt hänger på beslutet- 

Det beror på vilket beslut Hyundai kommer att fatta, det är lite upp och ner!

Nu har Neuville mest fokus på att förbättra sin position i VM-tabellen och där ”Delfi Rally Estonia” blir en extremt viktig tävling för honom och Martijn Wydaeghe. Med en femte plats och 54 poäng upp till ledande Toyota-förare Elfyn Evans måste han bättra på sitt CV i Estland. En andra plus en tredje plats är bästa placeringarna hittills och helst bör den raden nu komplettas med en seger. 

Sedan om gud förbjude Hyundai försvinner, ställer man sig frågan var han då ska hitta en ledig ratt? Med i bästa fall bara Toyota och M-Sport Ford kvar i WRC, krävs det nog att han kliver ner i lön. Tänker på vem han ska putta väck hos Toyota där nog ändå tanken är att Oliver Solberg kliver in, om inte 2026 så senast 2027.  Då är nog dörren mindre låst hos M-Sport, men i mina ögon är detta inte realistiskt. Att både få mindre (kanske ingen alls) lön och dessutom köra för ett team med mindre resurser är nog något som belgarens ego har svårt att hantera.  DirtFish ställde frågan, vilka alternativ han såg om Hyundai lägger ner blev svaret lite ”goddag yxskaft”?

Jag är inte så orolig att det skulle vara slutet på vägen. Hyundai har varit med i WRC i många, många år, men jag vet inte, ni vet inte, men någon gång kommer vi att få veta…

*

I WRC2 är Oliver Solberg ledare men är även nia totalt i tabellen med alla som kört WRC-tävlingar. När så tvåan Sebastien Ogier står över i helgen innebär detta att Oliver med #99Toyotan ger sig ut som åttonde bil. 

Foto: OLiver Solberg Motorsport

Hör även till saken att han då har M-Sports Puma-trio Gregoire Munster, Josh McErlean och Martins Sesks efter sig. Mer än lite imponerande att Oliver samlat ihop mer VM-poäng med Rally2-Yaris än Rally1-trion…

*  

Lite fantastiskt att Sverige har en av världens mest meriterade kartläsare, snackar om MK Team Westoms 48-årige Jonas Andersson.

Jonas har nu passerat 200 WRC-starter men får finna sig att stå över helgens rally i Estland där han och Gus Greensmith inte är anmälda. Sedan 2002 har Jonas suttit i massor av högerstolar och karriären inleddes med notläsning hos PG Andersson. Efter detta tog Mads Østberg över och det är också med norrmannen som han haft flest starter i WRC-klassen. Även Pontus Tidemand och OC Veiby har tagit emot hans hjälp, men sedan 2022 är det britten Greensmith som hört ”värmländsk-engelska” i sina bilar.   

*

Med så diger meritlista som Jonas, så har det så klart även blivit flera besök i ”South Swedish Rally”. Senast var det 2010 när han lotsade Mads Østberg till totalseger med Subaru Impreza S14 WRC.

Foto: Tommy Svensson

Chansen att få se den duon i år är nog snudd på obefintlig men oavsett detta, så är nu anmälan öppen för den 49.e upplagan av ”SSR” eller som det ofta heter i folkmun, ”Sydsvenska”. Faktiskt lite svindlande att det till nästa år är 50 år sedan ett gäng entusiaster med Kristianstads Anders Johnasson i spetsen, valde att satsa på ett internationellt rally där målet framöver var EM. Malmö valdes som startplats för rallyt som hade 44 sträckor och mätte totalt 120 mil varav 40 var ”SS”. Tråkigt nog kom inte mer än 67 förare till start och som då fick finna sig att köra kors och tvärs i Skåne. Det var här som merparten av sträckorna kördes, men även en sväng i Småland och Blekinge där Ronneby Brunn var  etappuppehåll. Sjävklart blev det massor av skit som drabbade de tävlande men till slut var det bara värmlänningen Jan-Erik Lundgren och Gert Blomquist som klarade sig utan större problem. Lundgren vann totalt och körde så klart en ”skottsäker” Opel Kadett GT/E medan Blomquist satt i en DAF och vann Standard B-klassen.

Foto: Tommy Svensson

Den stora snackisen efter tävlingen var de snålt tilltagna tiderna på transportsträckorna. Något som Sävsjös rallystolthet Blomquist kommenterade.

Ett underbart rally, bara att gasa och styra. Fast transporterna var jobbiga, på sträckorna fick man köra så fort det gick, men på transporterna körde man så fort bilen förmådde…

När det nu 49 år senare är dags igen den 12-13 september som final i Rally SM, är det inte mycket som stämmer överens med första upplagan. Inte så konstigt då sporten ”utvecklats” men om det är i rätt riktning får andra avgöra. Nu är det enbart en enda dag (lördagen) som det tävlas med första start från Danfältet i Olofström klockan 07.00 och sedan mål på Torget klockan 16.45. 1976 var det 44 sträckor medan det i år körs nio sträckor på landets i mitt tycke bästa rallyvägar (alla på grus), där fyra dubblas vilket ger knappt elva mil eller en fjärdedel av längden 1976.  Något som dock kan bli jämförbart med premiären är antalet tävlande som då utan SM-status var 67 ekipage. Runt detta antal brukar också SM-tävlingarna locka numera, kanske med lite tur 10-15 bilar ytterligare.  Anmälan öppnade i söndags men än så länge har ingen anmält sig. 

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *