Oliver har ”ätit” förrätt med Yaris Rally1, Gryazin ”lite feg”, ”Tessan” blev ”Drottning av Svampabanan” och asfalttest på Uråsa för SM-åkarna.
I veckan som gick testade Oliver Solberg för första gång den Toyota Yaris GR Rally1 som han och Elliot Edmondson ska använda i kommande ”Delfi Rally Estonia”. Den här veckan sätter han dit #99 och bara inväntar starten på torsdagskväll i Tartu där man blir ett av de elva startande Rally1-ekipagen. Oliver blir även tillsammans med Martins Sesks de enda som inte är anmälda för poäng i Märkes-VM.
–Det här är supercoolt, bilen är fantastisk och fick direkt en riktigt bra känsla vid testen, bekräftar Oliver.
– Helt ärligt, detta är obeskrivligt!

Även om han kört en halv säsong med Yaris ”lillebror” är detta något helt annat menar han.
– En helt ny värld och med helt annan väghållning tack vare aerodynamiken och så klart motorn med fyra cylindrar istället för tre som jag är van vid…
Rally i Estland är inget nytt för Oliver och här trivs han vilket inte minst hans två tidigare segrar i ”Rally Estonia” visar fast då utan WRC-status.
– Ett fantastiskt rally, ”very tricky”, väldigt svårt och tekniskt med bitvis djupa spår samtidigt som det är ”super fast”. Ett rally som har allt!
Senast Oliver körde Rally1 var med Hyundai i Nya Zeeland 2022 något som slutade med en femte plats. I sin comeback med ”the big boys” är målsättningen enkel, ta sig mål och skaffa värdefull erfarenhet.
– Ett tag sedan jag körde med Rally1-bil så jag vill ta detta steg för steg, bygga upp fart och få tillbaka känslan för den här nivån.

Just att inte ha något att bevisa tror jag personligen, kan vara lite av WRC2-ledarens trumfkort inför omstarten av karriären på topp-nivå. Inte konstigt att Oliver knappt kan bärga sig.
– Ungefär som att jag ätit förrätten (testerna) och nu ser jag framemot huvudrätten!

*
Nu missar Oliver chansen att öka på poängen i WRC2 men detta är ingen stor sak. Det visar sig nu att det mellan honom, Yohan Rossell och Gus Greensmith finns ett ”gentlemen´s agreement”. En överenskommelse att de tre i toppen ska köra samma tävlingar och därmed inte lämna fältet fritt för ”fulspel”. Tanken är att den snabbaste och bästa föraren ska stå som världsmästare i slutet av året.

En som inte anslutit sig till detta är Nikolay Gryazin som numera tävlar för Bulgarien och som valt Estland som sin andra tävling för poäng. Ett taktiskt men lite osportsligt val då topp-trion alla solidariskt valt bort tävlingen för poäng. Till Rallyjournal kommenterar Oliver detta med att Gryazin är ”en fräck jävel”.
– Jag tycker att detta är lite fegt, tävla istället mot oss vinn, var Olivers tips till Skoda-åkaren.
*

Att kalla ”Team Skåabs” Stefan Kristensson till ”Kung” på Svampabanan är tämligen enkelt efter andra raka segern i ”Svampasprinten”.

Med Rickard Nilsson vid sin sida tog han sin 4WD Ford Fiesta runt rallycrossbanan i snudd på ensamt majestät. Inte mycket mer att säga om Stefan som dock dragits med ett skadat ben hela året men som nu var så pass kry att det gick att gasa sig till seger.

Om Stefan är kung så är det lika enkelt att kora en ”Drottning” och detta blev Lunds Terese Lennartsson som med Josefin Gråberg vid sin sida var den som bäst hängde på Fiestan. Upp till vinnaren var det 39 sekunder, men att som B-förare klå erkänt snabbe och från ERC, rutinerade Simon Andersson med farfar Östen till höger i Renault Clio Rally4 imponerar.

Nu blev ”Tessan” tvåa totalt med sin för henne nya Toyota Corollan på en bana där hon redan har många varv bakom sig och där hon flera gånger vunnit olika Folkrace-titlar. Nu ska detta inte på något sätt förringa henne insats, utan andra platsen totalt var riktigt imponerande. På tal om imponerande så var det samma betyg för tvåan i B-2WD, asfaltspecialist Hans-Daniel Steiner/Ola Schönström, Lunds AC även dom. Tiden räckte även till femte plats totalt och bara Simon och Joacim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby var snabbare som A-förare. Med den komprimerade banan som kördes med tre heat blev det väldigt tätt i toppen. Mellan Tessan som tvåa och tian totalt Tommy Nilsson/Konrad Clausson, Simrishamn och Honda skilde bara lite över tolv sekunder.

Klassegrare i Tomelilla MK:s ”Svampasprinten” blev för övrigt: Ungdomsrally, Eddie Ramirez Eriksson/Alex Ramirez Eriksson, Nässjö MK VW-A/B Std.A, Hampus Larsson/Frida Andersson, Kristianstads MK Toyota (bilden) -A/B Std.B, Valentin Mårtensson/Sanna Paulsson Dalby MK Volvo (bilden)-B 4WD, Tobias Ekelund/Gert Ekelund, Hässleholms MK Subaru-C STD.A, Thomas Larsson/Jörgen Nilsson, Mscc VW-C STD.B, Morgan Green/Alva Green, Hässleholms MK Saab.

På Svampabanan fanns massor av glada ansikten både hos tävlande, funktionärer och publik. En av de allra lyckligaste enligt Roland Brorssons utsago var Hässleholmaren Henrik Svensson. Efter otaliga tävlingar i så tråkigt bortgångna Tyko Nilssons Volvo 940, var det nu dags att ”komma ut”. Att få känna på Opel-åkande med Lars Johnsson var fortfarande enligt Brorsson, en helt ny värld för ”Henke”…

*
Lite för att inte säga mycket ovanlig, är inledningen på nästa tävling i RallySM, Hässleholm MK:s ”Snapphanerallyt”. Första dagen, fredagen den 8 augusti är det fyra ”sträckor” på från ”HGP” välkända Garnisonen. Underlaget består av asfalt, betong och gatsten vilket säkerligen är lite ovant för en del SM-åkare.

Drive VXO erbjuder nu på sin anläggning i Uråsa möjlighet att få in asfaltkänsla i såväl bil som besättning.
– Testet körs på en sträcka på 2,5km där ni får möjlighet att köra så många gånger som tiden räcker till.Sträckans längd och utformning är anpassad till hur Garnisonen kommer köras, berättar arrangerande Andreas Sigfridsson.
– En utmärkt möjlighet att testa bil, däck, justera inställningar och bygga tempo inför tävlingen!
Uråsa öppnar upp för detta torsdagen den 7 augusti till en kostnad av 1000 kronor (juniorer 500 kr). För anmälan och mer information: sms till Andreas Sigfridsson på 070 949 04 00