MSR blev succé på Ericsbergs Slott, ”Slottssprinten” kom lite i skuggan, DeSoto som rallybil och Eliasson knep tredje V8-segern.
Att ha Hörby som bas när Midnattssolsrallyt kördes utanför Katrineholm är så klart inte optimalt, därför låter jag ”ögonvittnet” Pierre Skytt berätta om ”MSR 2025”.
”Vem som vann respektive klass är givetvis kul att se men den totala glädjen hos alla deltagare vi mötte igår vid Ericsbergs Slott var total. Bara det att trots man själv inte har något pris att hämta ändå dyker upp och applåderar sina medtävlare är en fin gest. Något till exempel Kjell Fransson (bilden) med team och Jårs Damberg visade prov på.

Tävlingsledare Crister Nystrand (här intervjuades Tobias Johansson t.h) höll tillsammans med parhästen och stigfinnaren Leif Fredriksson i prisutdelningen vid Ericsbergs Slott.

En mycket fin inramning som Katrineholms MK och Crister tackade familjen Bonde för att ha förmånen att bjuda Rallysverige på slottsmiljö. Kommunalrådet tog som sponsor till arrangemanget till orda och berömde Nystrand/Fredriksson för deras insatser samt alla övriga funktionärer och tävlande som verkligen förgyllt helgen med sina insatser.
– Allt har rullat på utan större problem. Det var bara under fredagen vi fick ett glapp på 20 minuter då några tjurar hittat ett hål i staketet och behövde fösas tillbaka. Ett tidstapp vi i stort sett jobbade tillbaka under dagen, säger en nöjd tävlingsledare Nystrand.

Den mest internationella prispallen var bland ”Regularity” där vinnaren från Finland, Jukka Aromaa och Jukka Hallamaa stolt klev upp för slottstrappan och mottog priset för bäst genomförd tävling med sin Saab 99.

90-plussare ”MSR-grundare”, Jårs Damberg hade Hans Sylvan vid sin sida i denna Mercedes 280 Ce. Att de båda vet vad som gäller visades genom att köra in som 13:e bil i Regularity.

I ”tvåtaktsklassen” kom Ludvikas Jan Erik Eriksson med lokala förmågan Niklas Solenö in som vinnare. Lyckliga som få berättade dom om händelser utmed tävlingsslingan. Ovanliga tvåan Per Arne Sjöstedt kommenterade sin insats.
–Kan väl ta en andra plats någon gång också!
Tror nästan att det lyckligaste ekipaget blev trea, Kenneth Jonsson Eskilstuna MK och Hillar Veiksaar vid kartan.
–Bilen går som en dröm, har aldrig gått så bra, menade Kenneth. Lyckan och glädjen var så stark att hela slottsparken sken upp.

Lycklig var också ”hemmaåkaren” Per-Erik Sjöldin från SMK Vingåker med Joakim Rooth vid kartan i sin Volvo Amazon, blev snabbast i sin klass. Han berömde arrangemanget och vägarna där man i stort sett möter sig själv. Anders Olsson Vaxholms MK med Torbjörn Frykberg från Björnjägarns RC var snabbast i sin välljudande Volvo 164. En som verkligen körde så gruset yrde var klassvinnaren Lars Eriksson och Johan Engström i sin fina Ford Escort BDG.

Där lyckan och glädjen samt kamratskapen tog över känslorna, var hos duon Roger Berglund Team Skogsåkarna och Katrineholms MKs Christer Carlsson. Roger fick berätta om sina upplevelser och öste verkligen beröm över Christers insats som professionell kartläsare och vän.
– Ja grät en skvätt på slottstrappan, Roger är en ikon, en av de bästa jag åkt med. Funkar 110 hela tiden, menade Christer .
Snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage i sin Volvo 240 bekräftade bara att kemin i bil och team var den rätta.

Berglund som ledde på fredags kvällen då Tobias Johansson Ludvika fick problem med någon medbringare vilket gjorde Audi Quattron mycket svårkörd. Tobias berömde ”Lången” och ”Mattias” som jobbade mer eller mindre hela natten för att få Audin i stridsdugligt skick till lördagen. Tobias och Jenny Strandberg vred runt Quattron på snyggast möjliga vis på de krokiga vägarna. Den är ju inte lätt att få runt svängarna, medgav Tobias, samtidigt som han rankar segern i årets Midnattssolsrally mycket högt på skalan över framgångar.
– Men nu ska vi äta gris och ta en öl innan vi åker hem, tvättar och gör om den till asfalt för att rulla ner mot Österrike redan på måndagen för Klassiska EM till helgen, säger en glad Tobias.
Tävlingens svåra inledning på fredagen, Eskilstuna MK:s bidrag ”Svalboviken – Bälgviken” utmanade och satte ekipagen på prov. En känd rallyåkare från trakten analyserade inledningen.
–Att läsa väg i nästan två mil är mentalt jobbigt, har du dessutom inte åkt rally på kanske ett år, då kommer misstagen och slarvfelen.
Detta var bevisligen sant och sållade genast i resultatlistan, där 32 ekipage inte kom runt alla elva sträckor …”.

Utan att ha varit på plats så tror jag inte att jag överdriver att årets upplaga är så nära totalsuccé man kan komma. Har inte sett hur namnägaren till ”Midnattssolsrallyt”, KAK tänker sig framtiden. Men bättre grund än den Katrineholms MK plus alla funktionärer la i helgen är nog svårt, för att inte säga omöjligt att hitta någon annanstans.
Vill även passa på att tacka alla er som skickat bilder till Motorbloggen men som ni säkert förstår är helt omöjligt att bereda plats för den här bildfloden. Men stort tack till er alla!!!!
*
Allt har sitt pris och i helgen var det nog ”Slottssprinten” som stod som lite av förlorare i fajten mot klassikerna. Tidigare har intresset för vem som blir ”Kung på slottet” alltid varit fokus, men med alla MSR-åkare på samma ställe blev det svårt att konkurrera.

Ändå kröntes en ”kung” och det blev MK Speeds Kenny Stavbom/Jesper Samuelsson med Hyundai som fick äran att bära den fiktiva kronan. Inget snack som saken då deras Hyundai var 21 sekunder snabbare än hemmaföraren och totaltvåan Emil Carlsson/Magnus Nilsson, Mitsubishi. Trea i 4WD slutade Martin Jakobsson/Jonas Sandin, Kolsva och Fiesta R5.

Bästa 2WD-bil kördes av Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Sandberg. Deras Toyota slutade även trea totalt och den som skuggade var Katrineholmaren, Rasmus Pettersson/Emil Devell, Volvo 940. Jonas och Ulf Björnvad från Mälaröarnas MK med sin udda VW Polo blev trea. Klassvinnarna i Slottssprinten blev: B-2WD, Rasmus Carlsson/Sam Karlsson Katrineholms MK Volvo 940-C-2WD, Krister Björk/Carina Otterström Haninge MK Volvo 940 – VOC/GruppF, Daniel Suvala/Patrik Johansson SMK Nyköping Volvo 940 – GruppE, Anders Ekengren/Sofia Ekengren SMK Hälsinge Golf – Ungdomsrally, Eivind Walfridsson/Tore Dahl MK Ratten Volvo 940. Inte mycket skånskt i tävlingen men Hässleholms Simon Nilsson/Lina Hammarstedt tog sig upp till Ericsberg dels som moralisk hejarklack till överhuvudet i ”Kullafamiljen- Nilsson”, Lars som körde i MSR men även för att lufta sin egen Peugeot 205 GTI. Blev en riktigt bra insats av Simon och Lina som slutade fyra i klassen C-2WD. Dessutom togs en fin skalp då man var två placeringar bättre än betydligt mer meriterade Mikaela Åhlin Kottulinsky. Fast för värmländskan har det handlat om racing och rallycross och i helgen var det allra första rallytävlingen för Mikaela som hade Marcus Theorin som kartläsare i Peugeot 208 R2.

Precis som i MSR bet Sörmland tillbaka och av de108 startade fick så många som 26 bryta. Extra surt för 2WD-ledande Mattias Hallberg/Roger Eriksson, Haninge och Volvo. Med en ledning på lite över tre sekunder till Victor Karlsson var det bara upploppet mot Ericsbergs Slott kvar. Nästan med målskyltarna inom synhåll nuddade 940:an en bal som slog sönder styrningen och Mattias blev passagerare i en färd som slutade mot ett bastant träd…
*
Då ett av alla mina uppdrag här på jorden är att göra människor glada (alla håller inte med…) så hittades denna bild hos Rally Sport Magazine i Australien.

När jag så har en kompis som vid sidan av att älska Volvo, även har stor kärlek till saligen avsomnade bilmärket DeSoto (1926-19961) var saken klar. Är nästan helt säker på att han aldrig sett en 1960 års ”Rally-DeSoto” vräkas fram på en specialsträcka som här med australiensiska legenden David ”Dinta” Officer bakom ratten. Lite kul att när DeSoton tjänat ut bytte ”Dinta” till BMC Cooper S, från enorm till mini alltså…
*
Från en USA-bil till andra med V8:or och i dag besökte ”V8 Thundercars” Falkenberg och där Kristianstads Tommie Eliasson tog sin tredje seger för året. Den kom i andra heatet och i mästerskapet drar Tommie nu ifrån.med 105 poäng mot Christoffer Bergströms 82 medan Charbel Jomha ligger trea, bara fem poäng bakom Christoffer.

*
I morgon kommer rapport från dagens upplevelser på Svampabanan.