Skoda för ”sju i topp” i kvalet för ERC i Rom, Latvala utmanar åter Oliver i ”Rally Finland”, Kogure lämnar TGR:s juniorsatsning, Klara A. i ”pole” i Höljes och ”Eifel Rallye” använder Kulläng med Rally Kadett som inropare…

ERC-femman Andrea Mabelini satte bästa tid på ”Q-stage” till helgens ”Rally di Roma Capitale” Med sin Skoda var han två sekunder vassare än mästerskapledande Mikolaj Marczyk som även han kör Skoda. Faktum är att de sju bästa tiderna sattes med bil från Tjeckien innan ”nya irländaren” Jon Armstrong som åtta körde in med Ford Fiesta Rally2. Mads Østberg/Torstein Eriksen nådde tionde tid och var med detta bästa Citroën. Det var dock tajt om den statusen då ”Vinkel-kollegan” Andrea Crugnola kom in tätt efter med 0,7 sekunders skillnad. Ungern-vinnaren Roope Korhonen fick 15:e tid med Toyota Yaris GR Rally2 och hela sex sekunder efter Mabellini.

Tio sekunder långsammare än toppande italienaren var Mille Johansson/Johan Grönvall som här kör Skoda hos MS Munaretto. Detta gav 21:e plats av de totalt 35 Rally2/R5-åkarna. En som saknades var Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Skoda där teamet bara någon dag före start, beslöt att hoppa av Rom. Någon närmare förklaring till beslutet har inte lämnas. Även Jos Verstappens namn saknades när slutliga startlistan presenterades.

Adam Grahn/Christoffer Bäck fick som tävlande i ERC3 inte köra kvalsträckan, men på ”Shake down” fick paret till en åttonde tid bland Rally3-bilarna. Premiärvinnaren i Spanien av ”Junior ERC”, Sergi Perez jr satte bästa tid i junior-gänget och detta med råge. #55 Peugeot 208 Rally4 var över fyra sekunder snabbare än Lancia-åkarna Gianandrea Pisani och Davide Pesavento som delade andra tid. Calle Carlberg/Jørgen Eriksen kom in som fyra på ”SD”, en tiondels sekund efter Lancia-förarna.

I kväll klockan 20.00 är det rally utanför ”Colosseum” med 1,3 kilometer långa ”SS1 Colosseo ACI Roma”. Lördagen består av tre sträckor som alla körs dubbelt och där ”SS3/6 ”Torre di Cicerone” av förståsigpåare kan vara lite av sträckan som avgör rallyt. Med två omgångar innebär det nästan sju mil het asfalt som ska avverkas. Samma upplägg på söndag och där ”SS13 Jenne-Monastero2” är power stage med första bil ut klockan 17.05.
*
När anmälan stängde inför ”Alla rallys moder” eller ”Neste Rally Finland” var det med 66 namn i listan och där kanske det mest spännande/oväntade fanns i WRC2. Oväntat är kanske fel ord då detta blir Jari-Matti Latvalas 20:e start i ”Finlands GP” och den andra med Toyota Yaris GR Rally2. I fjol var han ihop med Juho Hänninen den som bjöd Oliver Solberg bäst motstånd med fick ändå ge sig med 36 sekunder.

I år är det Janni Hussi som håller i nothäftet och paret går ut med #40 på bilen vilket inte är någon tillfällighet. I början av april fyllde Jari-Matti 40 år och för att förgylla starten har han därför fått samma startnummer. Oliver och Elliot Edmondson startar 20 bilar före vilket kanske kan vara en viss fördel om sträckorna blir spåriga…

Olivers enligt mig, svåraste hot mot slutseger i WRC2 är Gus Greensmith med en av WRC:s mest rutinerade co-drivers, Jonas Andersson i Skodan. Tio anmälda i Junior-WRC där nu Mille Johansson/Johan Grönvall bör vara före ledaren Taylor Gill om drömmen om VM-seger ska leva vidare. 18-årige Aatu Hakaletho gör debut i J-WRC och detta med stöd av ”Team Flying Finn”, ett namn som förpliktigar. Inga överraskningar i WRC-klassen, elva anmälda och alla ”de vanliga” finns på plats i Jyväskylä 31 juli till 3 augusti.
*
En som inte kommer till ”Neste Rally Finland” är 24-årige japanen Hikaru Kogure som varit en del av Toyotas juniorsatsning sedan fyra år tillbaka. Kogure var anmäld till ”Rally Estonia” men förklarar han idag.

– Jag lämnar TGR WRC Challenge idag och kommer inte att göra fler tävlingar under deras namn!
Året har varit problemfyllt och efter kraschen med knäckta revben på Sardinien 2024 har han inte kommit tillbaka till förväntad ”speed”. I sitt avskedsbrev tackar han TGR, kartläsare Topi Luthinen och RedGrey Team som skött hans Yaris Rally2. 24-åringen avslutar lite kryptiskt med att han är spänd på vad som väntar runt hörnet…
*
I Höljes närmar det sig kokpunkten när det i morgon är dags för de nio World RX-anmälda att starta. Före detta är det rallybilar som gäller med ”Rally Magic” där första start sker klockan 16.30.

Foto: CE Dealer Team
I morgon eftermiddag inleds kvalen och i första omgången startar SMK Hörbys Klara Andersson i pole position med Gustav Bergström, Niclas Grönholm och Juha Rytkänönen som konkurrenter.

I kval nummer två hoppas Timmy och Kevin Hansen att klå ärkefienden och ”RX-kungen” Johan Kristoffersson och i premiären lyckades det, så varför inte. Niclas Grönholm leder VM men Timmy är tvåa och väldigt sugen på att passeras Klaras teamkompis i CE Dealer Team.

KMS återgång till el-Polos väckte en del känslor hos fansen, men faktum är att det verkar vara det som gäller i World RX. Sju av de nio startande behöver ladda sin bilar mellan heaten…

*
Avslutar med tyska folkfesten ”Eifel Rallye Festival” där det som vanligt är jätteintresse för att få vara med. Kraven är rallybil med historia och som alla förstår dräller det inte då av av Volvo 240 bland de över 200 hittills anmälda. Däremot lyfter arrangören gärna fram ”riktiga” rallybilar och detta genom att använda dessa i officiella sammanhang.

Därför inget som förvånar att en av våra allra största hjältar Anders Kulläng med kartläsare Donald Carlsson i en S-rödskyltad silverfärgad Opel Rallye Kadett används som ”inropare” för festivalen 24-26 juli. Bilden är från ”KAK-Rallyt” 1968 som var ”Kulas” första tävling med Kadetten efter bytet från BMC Cooper S. En andra plats blev resultatet vilket säkerligen legenden hos Opel Team Sweden, Ragge Eklund kunde svälja. Vann gjorde nämligen en annan Opel-åkare men med den större Rekorden, Lillebror Nasenius. Faktum är att Opel helt dominerade klassen och de sex första körde alla bilar från Rüsselsheim. Föst som sjua med en exklusiv Porsche 911S slutade Lars och pappa Gunnar Nyström. Faktiskt även två Volvo 142 på Topp10, åtta blev göteborgaren Bert Gustavsson medan Volvo-handlaren i Kristianstad, Sören Skanse körde in som nia.I ärlighetens namn så vann Björn Waldegård totalt med Porsche 911T före Tom Trana, Saab och som trea, nästa Saab-åkare Håkan Lindberg. Tilläggas kan i tider när ”WRC-hjältar” gnäller över långa tävlingar med upp till 20 sträckor. Rallyt i Värmland hade 51 sträckor på 176 mil totalt och som för Waldegård innebar en körtid på 18 timmar och 20 minuter, då snackar vi ”rally på riktigt”…
*
Trevlig helg!